Overflytning samy bytning af studieplads

Hejsa. Jeg søger ind på medicin på århus, københavn og odense her til sommer. Sagen er den, at min kæreste har fået job i Århus. Jeg vil derfor høre om det er nogle der har erfaringer med hvornår man tidligst kan overflyttes (hvis jeg jeg kommer ind i Kbh eller odensen).

Samtidig har jeg læst herinde at nogle har søgt andre kommende studerende, som de kunne bytte studieplads med. (ex en som er kommet ind i århus bytter med en i Kbh og vice versa) Jeg troede ikke, at det var muligt. Er der nolge der har erfaringer med dette?

Mvh Magnus

Hej @Dodoboy og velkommen til studmed.dk :blush:

Jeg tror ikke at du skal gøre dig forhåbninger om at kunne bytte studieplads op til studiestarten med en anden studerende. Desværre.

Hvis du optages i København eller i Odense kan du skifte til AU mellem bachelor og kandidat. Dvs. efter 3 år. Men det er vigtigt at påpege at du ikke kan være sikker på at kunne skifte da det kræver at AU har ledige pladser og det er bestemt ikke hvert år de har det.
Ved optagelse på AUs kandidat vægtes alene karakterer fra bacheloren hvilket i sig selv bliver lidt et pres for dig i løbet af bacheloren.

Man kan teoretisk godt skifte før endt bachelor. Men det kræver at du optages på ny på fx AU, starter på 1. semester og så søger du merit for de fag der er. Men eftersom studieordningerne er meget forskellige skal du være langt på bacheloren før der kan gives ret meget merit (i hvert fald hvis skiftet er fra SDU til AU).

Håber at du kan bruge mit svar. Ellers spøger du bare løs igen.

Dbh.
KmK

1 Synes om