Otoskop+oftalmoskop kombinationer?

Har set en del oftalmoskop og otoskop kombinationer, hvor det lader til at man skal kunne lave begge dele i et instrument.

Er der nogle som har erfaring med disse eller hørt noget i rørposten? Er det bare en gimmick eller kan man spare en god sjat herpå?

Eksempel: https://www.amazon.ca/Serenelife-Otoscope-Magnification-Washable-SLOTOSPE016/dp/B075FM8RL6

@frold

Jeg har ikke brugt et oftalmoskop siden 10. semester. Så ingen erfaring.

Jeg mener heller ikke du har brug for et som studerende. Det burde være at finde på afdelingen på deres undersøgelsesstuer, hvis specialet mener der er brug for et sådan.

Men igen - min erfaring er ikke tilstede.

@palantas hvad anbefaler du som øjenlæge?

Tænker heller ikke jeg skal ud og handle et, er bare interesseret om det kan lade sig gøre.

Jeg ville bestemt ikke købe noget oto- eller oftalmoskop. Hverken som studerende eller færdig læge.

Når man er ude på afdelingerne har man ikke brug for det. Er der problemer med øjne og ører så henviser man til de specialer. Og er man et sted uden Øjenafd og ØNH så bruger man de lokale praktiserende speciallæger.

Det er også nemt at få scannet patienter i dag. Så om der er papilødem er sjældent et problem. Hvis pt har neurologiske symptomer scanner man dem og laver lumbalpunktur.

Ude i min praksis bruger jeg stort set kun indirekte oftalmoskopi. Jeg bruger mest oftalmoskop til at vurdere linseuklarheder på små børn og til at bekræfte en normal rød refleks.

1 Synes om