Jeg har selv været tilmeldt som fuld organdonor siden 2001 hvor jeg gennemgik en hjerteoperation som gjorde spørgsmålet meget nærværende for mig.
Ser gerne, at befolkningen tvinges til at tage stilling, idet jeg tror mange potentielle donationer hindres, alene fordi de pårørende føler sig ude af stand til at træffe beslutningen. Argumentet imod kunne være, at det ikke er rimeligt at påtvinge befolkningen pga dets, for nogle, ubehagelige natur, men jeg føler at spørgsmålet er så vigtigt, at jeg er villig til at ofre hensynet til den enkelte, for at hindre, at pårørende i en akut situation, ikke skal træffe en så monumental beslutning. Det skal blot være muligt at afkrydse “ved ikke” - så kan man undgå at tage stilling. Jeg tror at mange mennesker har en klar holdning til, hvad der må/skal ske med deres krop efter dødens indtræden, men blot ikke finder anledningen til at tage aktivt stilling. Beslutningen kunne så fremgå af personens sygesikringsbevis.
[quote]Omkring det med at lægerne kan tage fejl mht. hjernedød så er jeg af den indstilling at - selv hvis de helt usandsynligt - skulle tage fejl, og man ikke er hjernedød, så må jeg være slået så godt til sprællemand at nogen rent faktisk kan være i tvivl. Så ville jeg ikke have lyst til at vågne igen.
[/quote]Det med at tage fejl - er det ikke en videnskabelig dødssejler? Ved konstatering skal medvirke to special-læger, heraf mindst een med neurologisk eller neurokirurgisk speciallæge-uddannelse. Der skal være forløbet mindst 6 timer efter ophør af spontan respiration samt tab af bevidsthed. Der skal desuden foreligge en strukturel hjerne-lidelse til grund for tilstanden og konkurrerende årsager skal være udelukket (kemisk påvirkning etc.)Der foretages en klinisk undersøgelse med påvisning af ophævet hjernestamme-aktivitet - og undersøgelsen gentages efter mindst een time. Derudover mener jeg, at der ofte suppleres med en skanning med kontrast som skal vise ophævet cerebral cirkulation.
Hvordan skulle disse ting kunne forekomme i reversibel form - det lyder ikke muligt for mig. Til orientering henvises til http://www.retsinfo.dk under søgningen “hjernedød”
[quote]Nej. Hvis du har tilmeldt dig registret kan dine pårørende ikke ændre beslutningen.
[/quote]
Juraen er klar på dette punkt idet afdødes tilkendegivelse skal respekteres - men i praksis kan jeg dårligt forestille mig en situation hvor de pårørende modsætter sig donationen og den alligevel gennemføres - det kræver godt nok at lægerne virkelig lukker af for påvirkning! Kan snildt forestille mig, at man i den situation finder “forhindringer” for donationen - men har ikke selv været i situationen i forbindelse med jobbet.
Mange hilsener
Linda