Det er, som du selv skriver, virkelig en smagssag, men jeg kan give mit bud og knytte en kommentar til som du kan have med i overvejelserne.
Modul 1: Her er man lige startet på uni og man skal til at lære om basal cellebiologi, histologi og basal fysiologi. For mange er de også lige flyttet hjemmefra og en del er lige flyttet til en ny by. Tilmed møder man en masse nye mennesker og mange danner nye sociale relationer. Dvs. at modulet er præget af, at der er rigtig mange andre ting der fylder udover det pensum man forventes at kunne. For nogen er det hårdt fordi der er så mange nye ting, for andre er det fornøjelse. Pensum er ens for alle.
Jeg synes ikke at pensum var slemt på modul 1, og overordnet husker jeg modulet som værende rigtig godt. Det var fedt med et nyt studie, en masse nye mennesker og en ny by, men jeg er også meget socialt anlagt så den del tager ikke energi for mig.
Modul 2: For de fleste er det her uni “viser tænder” og pensum bliver overvældende. Her lærer man om anatomi, embryologi og muskelfysiologi, og de fleste har rigtig travlt fordi pensum er stort og der er rigtig meget man skal kunne huske. Det er et hårdt modul!
Modul 3: Deler vandende. Modulet handler om kemi, DNA og biokemi. En del synes at det var et let modul. Personligt hang det mig ud af halsen. Jeg synes det var svært og det sagde mig intet. Så for mig var det et hårdt modul.
Modul 4: Er for de fleste det “letteste” modul på 1 år af medicinstudiet på SDU. Her lærer man om genetik og selve biomedicinsporet fylder ikke så meget som på de foregående moduler. Dvs. pensum er lidt mindre, men til gengæld er der lidt mere kød på professions- og akademikersporet. Jeg husker ikke modul 4 som et svært modul.
Håber at du kan bruge det.
Dbh.
KmK