Optaget på SDU -

Dette er kontroversielt, men bare til overvejelse. Hvis du har is i maven kan du takke nej til pladsen og vente til næste år. Søgetallene vil afgjort falde næste år (medmindre covid-19 situationen eskalerer helt vanvittigt) Dertil kommer at de der bliver færdige næste år, og ønsker at supplere vil kunne “ødelægge” deres gennemsnit hvis de får dårligere karakterer i deres suppleringsfag, end hvad deres gennemsnit fra den adgangsgivende eksamen er.

Alt i alt vil snittet nok falde en smule, uden at nogen kan garantere noget.

Hvis du er så meget i tvivl vil det også være ærgerligt at tage imod pladsen for at finde ud af at det ikke fungerer for dig - og så går der en plads “tabt”. Det er ikke for at give dig dårlig samvittighed - du har fortjent pladsen, og du bestemmer hvad du vil gøre med den.

Hvordan kan en med snit på 12 ikke komme ind på KU? adgangskvotienten var 11,1 sidste år.

Hej Gock2018,

Først og fremmest stort tillykke med optagelsen på medicinstudiet.
Jeg har tidligere skrevet et længere svar netop angående problematikken med at pendle mellem to af landets større byer for studere. Jeg tillader mig at citere det her og så kan du måske bruge det.

Først og fremmest stort tillykke med optagelsen på SDU og på medicinstudiet :+1: I kan roligt glæde jer! Studiet er spændende og man lærer utroligt mange ting hele tiden. I skal også glæde jer til studiestartstiden, der for de fleste er ganske vidunderlig :smiley:
Jeg boede selv i Aarhus før jeg blev optaget i Odense hvorefter jeg flyttede hertil med min kæreste. Odense er en dejlig by med masser af liv og mange kulturelle tilbud. Byen er hyggelig, og den er relativt hurtig at lære at kende pga. størrelsen. Det er ikke en storby som København, og jeg kunne også mærke at byen er mindre end Aarhus da jeg kom hertil, men det er ikke noget der generer mig.
Studieopbygning på SDU er som I sikkert allerede ved ret anderledes end både KU, AU og AAU. Her består et semester af 2 moduler hvilket også betyder at der er noget nær dobbelt så mange eksaminer som på de andre universiteter (i hvert fald er de der dobbelt så ofte). Modulopbygningen giver god mening og man lærer således typisk både anatomi, fysiologi, biokemi og evt. farmakologi omkring afgrænsede dele af kroppen på én gang, fx. nyrerne. Den måde at dele det op giver for mig super god mening og jeg har været rigtig glad for det. Bagsiden af medaljen er, at man har eksamen relativt ofte, og de fleste af eksaminerne er ret krævende.
Studiemiljøet på SDU er rigtig godt. Der er et godt sammenhold blandt de medicinstuderende, og selvom årgangene selvfølgelig er forskellige synes jeg generelt at jeg hører at årgangene er velfungerende. De fleste har en mentalitet om at vi skal hjælpe hinanden så godt vi kan og at der skal være plads til alle så længe folk opfører sig pænt - og det gør folk :hugs:

Det korte svar er, at det sagtens kan lade sig gøre at pendle København - Odense. Der er flere fra SDU der pendler frem og tilbage mellem København og Odense (pendlere Aarhus - Odense er der ikke ligeså mange af), og de fleste klarer det rigtig fint. Flere af pendlerne oplever over tid at flytte permanent til Odense fordi pendleriet alligevel bliver for surt, men det er jo helt individuelt og det afhænger jo i høj grad også af hvad der “binder” én i Aarhus/København.
På studiet er der generelt meget lidt obligatorisk undervisning, men det skal dog siges at der generelt er meget undervisning. Pendlerne kommer sjældent til det hele, men udvælger det de gerne vil høre om og bliver væk fra andet. Igen er det individuelt om man får meget med fra forelæsningerne/holdtimerne eller om man lærer mere ved selv at sidde med tingene.
I starten af studiet (modul 1) der er nogle ting der er obligatoriske så der skal du regne med at tage frem og tilbage en del. Sidenhen er der ikke meget obligatorisk undervisning, men som sagt stadig meget undervisning som du sikkert gerne vil til.
Sidst skal et nævnes at man socialt næppe integreres helt på samme måde når man pendler. For mange er starten på et nyt studie også starten på en ny by og i den forbindelse dannes der mange (gode) venskaber.

Håber at du kan bruge mit svar til lidt. Hvis du har flere spørgsmål er du mere end velkomne til at byde ind her :relaxed:

Mvh.
KmK

Jeg er faktisk 20 år, så jeg tror ikke det er grunden. Men det lyder godt nok mærkeligt, at din ven med et snit på 12 ikke er kommet ind, virkelig ærgerligt…

Tusind tak for alle rådene. Det sætter jeg pris på!

Hej, og tusind tak for svarene! Det beroliger i hvert fald, at der er andre som pendler, og som synes det fungerer nogenlunde. Men jeg kan godt se hvad du mener med, at det er dyrt at pendle. Hold da op, 1400 kr. :confused:

Tak for rådene. Det sætter jeg pris på :blush:

Jeg har nemlig overvejet at takke nej, men hvis jeg så heller ikke kommer ind på KU til næste år, så tror jeg virkelig jeg bebrejde mig selv for at takke nej. Men jeg må lige finde ud af, hvad jeg gør.

Jeg har lidt en teori om, at 3.g’erne som afsluttede her i år generelt set har fået et højere snit, fordi deres standpunktskarakterer blev overflyttet direkte til årskarakter. Og man siger jo, at der oftest ikke er sammenhæng mellem standpunkt- og årskarakterer, så jeg kunne godt forestille mig, at de unges årskarakterer har været højere i år, og derfor har fået et højere snit samlet set.
De mange 3.g’ere som afsluttede i sommers vil formentlig søge ind næste år, og man kunne derfor godt tro, at adgangskvotienterne vil stige… men det er selvfølgelig skrøbeligt at gætte på sådan noget

Mange tak for svar! :wink:

Har du overvejet at takke ja til pladsen på SDU og så søge ind på KU igen næste år?
Kommer du ikke ind, jamen så fortsætter du bare på SDU.
Men hvis du så kommer ind, kan du sikkert få noget merit for det du allerede har taget på SDU.

1 Like

Hejsa, mange tak for super gode svar. Det var utroligt brugbart! :smiley:

Du skriver, at der er flere eksaminer på SDU og at de er ret krævende. Betyder det, at man har langt mere travlt end med.stud. på de andre universiteter?

Vh

Det er nemlig præcis, hvad jeg har overvejet at gøre. Men så skal man vel starte helt forfra sammen med de andre nye, ikk? Ved du om man først kan overflyttes til KU, når man har færdiggjort bacheloren?

Ja så skal du starte forfra og følge et nyt hold, men hvor der så er nogle fag du allerede har haft på SDU, som du jo så ikke skal tage igen, og derfor har færre timer.

Tror det er ret vanskeligt at blive overflyttet, du kan læse lidt om det her:

https://sund.ku.dk/uddannelse/studieinformation/overflytning/

Okay, det må jeg lige se på. Tak🙏🏼

Det tør jeg ikke svare på, men det betyder i hvert fald at man har oftere travlt. Modulopbygningen deler vandene lidt. Nogen er vilde med det og andre synes det er hårdt at skulle til eksamen hver 2. måned.

Det kan jeg godt se. Hvordan synes du selv de to første semestre (de første 4 moduler) er i sværhedsgrad? Det er naturligvis en personlig mening, men hvordan synes du selv det er med læsemængden og eksaminerne på de fire første moduler?

Det er, som du selv skriver, virkelig en smagssag, men jeg kan give mit bud og knytte en kommentar til som du kan have med i overvejelserne.

Modul 1: Her er man lige startet på uni og man skal til at lære om basal cellebiologi, histologi og basal fysiologi. For mange er de også lige flyttet hjemmefra og en del er lige flyttet til en ny by. Tilmed møder man en masse nye mennesker og mange danner nye sociale relationer. Dvs. at modulet er præget af, at der er rigtig mange andre ting der fylder udover det pensum man forventes at kunne. For nogen er det hårdt fordi der er så mange nye ting, for andre er det fornøjelse. Pensum er ens for alle.
Jeg synes ikke at pensum var slemt på modul 1, og overordnet husker jeg modulet som værende rigtig godt. Det var fedt med et nyt studie, en masse nye mennesker og en ny by, men jeg er også meget socialt anlagt så den del tager ikke energi for mig.

Modul 2: For de fleste er det her uni “viser tænder” og pensum bliver overvældende. Her lærer man om anatomi, embryologi og muskelfysiologi, og de fleste har rigtig travlt fordi pensum er stort og der er rigtig meget man skal kunne huske. Det er et hårdt modul!

Modul 3: Deler vandende. Modulet handler om kemi, DNA og biokemi. En del synes at det var et let modul. Personligt hang det mig ud af halsen. Jeg synes det var svært og det sagde mig intet. Så for mig var det et hårdt modul.

Modul 4: Er for de fleste det “letteste” modul på 1 år af medicinstudiet på SDU. Her lærer man om genetik og selve biomedicinsporet fylder ikke så meget som på de foregående moduler. Dvs. pensum er lidt mindre, men til gengæld er der lidt mere kød på professions- og akademikersporet. Jeg husker ikke modul 4 som et svært modul.

Håber at du kan bruge det.

Dbh.
KmK

2 Likes

Tak for uddybende og grundigt svar. Jeg må tage det som det kommer og håbe på det bedste🙏🏼

Hej.

Synes dit svar var virkeligt interessant og fedt at høre, som kommende studerende, hvordan andre har oplevet de forskellige moduler.
Hvis du har overskud og lyst, ville det være virkeligt interessant hvis du også skrev om de næste moduler, eller bare semestre.

Hej,

Dejligt at du synes mit indlæg er brugbart :blush:

Jeg har faktisk tidligere skrevet om de resterende moduler på bacheloren på SDU. Jeg tillader mig at citere min tidligere post:

• Modul 5: Mange synes dette er et rigtig svært modul. Der er meget forståelse og også en del anatomi. Modulet er for mange udfordrende - særligt dem der er vant til at lære udenad og “klare sig igennem” med det. Modulet kræver en vis fysisk forståelse for hjertet og lungernes kredsløb. Desuden er der et fag, biofysik, der er “ren” fysik som i hvordan opfører væske sig i lukkede kredsløb.
    Personligt har jeg altid været mere glad for forståelse end for udenadslære så jeg oplevede ikke modul 5 som et vildt svært modul.
  • Modul 6: Det er et hårdt modul, og der stilles svære eksamensopgaver. Pensum er stort (ligeså stort som på modul 5) og dele af pensum er kompliceret. Til eksamen kræves også her en god portion forståelse for stoffet.
  • Modul 7: Er afgjort mildere end modulerne på 3. semester (modul 5+6)
  • Modul 8: For mange er dette et hårdt modul fordi det kræver en del fysiologisk forståelse. Jeg kunne godt lide modulet netop på grund af forståelsen. Her begynder man at snuse lidt til hvordan medicin virker.
  • Modul 9: Har ry for at være det “værste” modul af alle på bacheloren. Det er også et hårdt modul med komplekse sammenhænge og meget at huske. Eksamen er for nyligt gjort mildere (færre opgaver) fordi et stort antal studerende var for tidspressede til at de mente de kunne vise deres viden ordentligt til denne eksamen. Så den er nok blevet lidt “lettere” end hvad den var. Pensum er meget stort og mange synes at undervisningen er af svingene kvalitet.
    Selvom modulet er behæftet med mange rygter om at det er vildt svært og vildt hårdt så viser sig ofte at der er en lav dumpeprocent på netop modul 9 og det er jo godt :blush:
  • Modul 10: Rigtig meget (ubrugelig) udenadslære og en MCQ eksamen der tester nogle meget specifikke elementer af pensum. Når man starter på modul 10 er man træt efter modul 9. Efterhånden som modulet forløber finder man ud af at der virkelig er meget (detaljer) man skal forsøge at huske til den eksamen der kommer. Modulet i sig selv er måske ikke så hårdt, men eksamensperioden var hård synes jeg - pga. udenadslæren.
  • Modul 11: Bachelorskrivning. Er for de fleste det mest overkommelige modul. Men igen er det individuelt for hvis man hader at arbejde i grupper så kommer man virkelig på overarbejde her.
    Personligt synes jeg at dette modul var det mest “hyggelige” der har været på studiet, og det har samtidigt været den eksamen hvor vi som årgang har fået det højeste gennemsnit.
  • Modul 12: Et overgangsmodul mellem bachelor og kandidat. Her begynder man at snuse til sygdomme og få en intro til hvordan man kan gribe an patientcase an i praksis.
    Modulet er relativt mildt i forhold til tidligere moduler, og det er spændende at begynde at lære om de sygdomme de fleste af os skal ud og møde når vi en gang er blevet læger.

Det var mine indspark til modulerne på bacheloren. Modulerne på kandidaten vil jeg ikke komme ind på her. Håber at I kan bruge det :+1:

Spørg endelig hvis der er noget der er uklart :+1:

Dbh.
KmK

Hejsa!
Da jeg(takket være corona) har et par sygeprøver her i August, har jeg indtil 1. september til at indsende mit endelige eksamensbevis og er dermed ikke blevet optaget endnu. Jeg regner med at blive optaget, da jeg fik en score på 86,66 i UNItest, så jeg forbereder mig så vidt muligt, som hvis jeg allerede havde fået svar.
Jeg bor i Næstved og regner med at pendle indtil kandidaten, hvilket er en del mere besværligt end at pendle fra København. Jeg håber lidt at den større grad af online undervisning gør studiestarten lidt blødere for os pendlere, og ellers er min plan at finde nogle god studiekammerater, som jeg kan overnatte hos en gang imellem :sweat_smile:
Og ellers skal det nok gå! Jeg kender næsten ingen i Odense heller, men går til det med et åbent sind og håber på det bedste. Blandt så mange medstuderende skal der nok være mindst et par stykker du kan snakke med, især med de faglige og sociale grupper i starten.
Dbh
NRen

Hejsa NRen

Tusind tak for det opmuntrende svar! (Og for at sætte lidt perspektiv på tingene). Jeg er begyndt at acceptere det mere og mere.
Og hvor er det en nederen situation at stå for dig. Men hold da op, en flot UNItest score! Det kan du godt være rigtig stolt af. Held og lykke til dig😁

Dbh

Fedt! Tak for det!:grin::+1:t3: