Optaget på medicin - fri søgning i Skandinavien?

[quote=“spurs_hot”:3hdpl1is]Nå det var da altid noget! Så er der jo ikke andet at sige, end at vi selv har skabt dette scenario ved at være med i EU og derved være en del af det frie uddannelsesprogram.

Så kan man så undre sig over hvorfor vi sælger pladser til nordmændene. Hvis vi mangler læger og kapaciteten på universiteterne er fuldt udnyttet ( hvad den er i Odense!! ), er der vel ingen ide i, at sælge vores værdifulde pladser til nordmænd? Vi skylder dem vel ikke noget uddannelsesmæssigt?! :?: [/quote]
Vi mangler speciallæger - ikke yngre læger, dem er der masser af! Mht. nordmændene er der jo et fast antal pladser, som den norske stat har købt i Danmark… Så jeg går ud fra, vi bare har oprettet de pladser flere, og så er det det!
@Niemann: Der var mig, der skrev det med “Sverigesregnskabet”… Det var hvad en studievejleder på KU fortalte mig, da jeg ringede og syntes, det var dybt urimeligt, de tyvstjal VORES pladser… :wink: (Var ikke kommet ind… :stuck_out_tongue: ) Hun bad mig bare huske på, danskere læste nogle andre ting i Sverige, så fra hendes synspunkt gik det meget lige op.

Er der forresten nogen, der har en opgørelse over, hvor mange udlændinge der er optaget på medicinstudiet i Danmark de sidste 10-15 år? Det kunne jo være meget interessant at se! Optaget af studerende er jo steget… (Har heller ikke nogle tal på det…) Men hvis det øgede optag alene udgøres af udlændinge, går vi måske ikke mod en så stor overproduktion af yngre læger som først frygtet…

Problemet er netop at vi “bare” har oprettet de pladser som nordmændene bruger. Min pointe var at SDU er fyldt til bristepunktet - vi har simpelthen ikke faciliteter til at huse både det øget antal danske studerende OG sælge pladser til udlandet. Vi mangler både auditorier og læsesale der er store nok. :frowning:

Ifølge rapporten på http://www.sst.dk vil der være nok ansøgere til videreuddannelse i år 2007. Dette er jo en konsekvens af, at vi har øget optaget af medicinstuderende væsentligt over de sidste år. Så jo på en måde mangler vi / har vi manglet yngre læger. Dette har vi så taget hånd om nu med den øgede optagelse, så nu gælder det bare om at finde en balancegang.

Nikolaj :

“Hvor mange af de optagne lægestuderende, som rent faktisk kommer til at stå til rådighed for det danske arbejdsmarked, er der usikkerhed om i prognosen. Det skyldes, at antallet af optagne norske og svenske lægestuderende er steget fra 3,9% i 1995 til 24% i 2002.”

Så i 2002 (!!) var 1/4 af alle optagne nordmænd eller svensker - tyg lige på det. :roll:

[quote=“spurs_hot”:2pa7sr4o]Ifølge rapporten på http://www.sst.dk vil der være nok ansøgere til videreuddannelse i år 2007. Dette er jo en konsekvens af, at vi har øget optaget af medicinstuderende væsentligt over de sidste år. Så jo på en måde mangler vi / har vi manglet yngre læger. Dette har vi så taget hånd om nu med den øgede optagelse, så nu gælder det bare om at finde en balancegang.
[/quote]
Der vil være nok ansøgere i 2007… Det troede jeg allerede, der var!?! Jeg synes da, jeg har hørt om nogle, der måtte vente på at komme i turnus! Det kan man vel kun tage som udtryk for, der er en overproduktionen af yngre læger…
Du skriver selv, der er sket en øget optagelse… Samtidig skriver du, at andelen af nordiske studerende er steget fra 3,9% i 1995 til 24% i 2002. Hvis den øgede optagelse var den stigende andel af nordiske studerende, hvoraf en høj procentdel må forventes at rejse hjem efter endt studietid, vil der jo være færre yngre læger til at konkurrere om de få jobs = godt for danske medicinstuderende!

For Norge er der dog indgået en særlig aftale om begrænsning af pladser til medicinstudierne svarende til 61 pladser i Danmark. Det er ca 1090 medicinplasser i Danmark hvert år.

Sverige vet jeg ingenting om, men det fantes en gang en oversikt over hvor mange plasser de forskjellige nordiske nationer “tok” av den danske medicinutdanningen på http://www.ku.dk, men jeg finner ikke denne nå.

For Norge er der dog indgået en særlig aftale om begrænsning af pladser til medicinstudierne svarende til 61 pladser i Danmark. Det er ca 1090 medicinplasser i Danmark hvert år.

Sverige vet jeg ingenting om, men det fantes en gang en oversikt over hvor mange plasser de forskjellige nordiske nationer “tok” av den danske medicinutdanningen på http://www.ku.dk, men jeg finner ikke denne nå.[/quote]
Jeg kunne kun finde de sidste 3 år:
2004: 152/523
2003: 156/522
2002: 142/504
Tallene angiver antal nordiske studerende ud af det samlede antal optagne på KU.
Fra en Folketingshøring læste jeg, at den daværende undervisningsminister Margrethe Vestager havde oplyst, at der i 2001 var optaget 166 svenskere ud af i alt 1119 optagne. Udaf de 1119 er de 61 vel så nordmænd… Jeg synes umiddelbart tallet lyder lavt! Ellers er 2002 bare året, hvor svenskerboomet skete… :smiley:

Ventetid på turnus nu? Det må vist være en and. Rygter opstår hurtigt på dette studie er der vist ingen der kan være i tvivl om. Alle der søgte turnus i år fik en plads, som du kan se på turnusfordelingslisterne.

Nikolaj du har fuldstændig ret i, at stigningen i medicinstuderende skyldet det øget optag af vores nordiske brodere. Men at optage dem og så glæde sig over flere specialepladser til os dansker hvis de rejser hjem igen virker lidt som et paradox. Så har vi bare kastet en gratis uddannelse i nakken på dem.

Jeg tror personligt at optag og efterspørgsel på yngre læger er ganske godt afbalanceret. Man har trods alt sat en flok eksperter til at vurdere problemet med mangel på speciallæger. Aktuelt ønsker man også at øge pensionsalderen med 2 år, lægge flere opgaver over på de yngre læger m.m.

Et af de store problemer er, at mange af de nuværende speciallæger regner med at gå på pension inden for 10 år, og hvem er det så lige der skal uddanne de ekstra mange yngre læger ? :frowning:

@spurs_hot: Nu går der vist lidt for meget personlige opfattelser i debatten! Omkring ventetid på turnus kan jeg fortælle at der i nogle sjællandske amter er op mod 9-10 måneders ventetid på at starte i turnus. Fra officelt hold (sundhedsstyrelsen) benævnes dette ikke ventetid, fordi man sat grænsen ved 12 måneder. Min holdning er at dette er uacceptabel lang ventetid.

Derudover er der kursusstillingerne. FAYL har lavet nogle beregninger på antallet af uddannelsesstillinger, og der bliver med sikkerhed kø til en lang række specialer. Sundhedsstyrelsen er informeret om dette, men har den holdning at så må de yngre læger bare søge over i psykiatri og geriatri, for det er der manglen på speciallæger er størst. Læs selv mere i FAYL’s materiale.

Jeg vil ikke lyde som en dommedagsprofet, men der er nu nok lidt om snakken om at der kommer mange unge læger ud i disse år.

God søndag!

Martin

[quote=“MG”:2uep1jq7]@spurs_hot: Nu går der vist lidt for meget personlige opfattelser i debatten! Omkring ventetid på turnus kan jeg fortælle at der i nogle sjællandske amter er op mod 9-10 måneders ventetid på at starte i turnus. Fra officelt hold (sundhedsstyrelsen) benævnes dette ikke ventetid, fordi man sat grænsen ved 12 måneder. Min holdning er at dette er uacceptabel lang ventetid.

Derudover er der kursusstillingerne. FAYL har lavet nogle beregninger på antallet af uddannelsesstillinger, og der bliver med sikkerhed kø til en lang række specialer. Sundhedsstyrelsen er informeret om dette, men har den holdning at så må de yngre læger bare søge over i psykiatri og geriatri, for det er der manglen på speciallæger er størst. Læs selv mere i FAYL’s materiale.

Jeg vil ikke lyde som en dommedagsprofet, men der er nu nok lidt om snakken om at der kommer mange unge læger ud i disse år.

God søndag!

Martin[/quote]
Det er også min oplevelse!
@ spurs_hot: Jeg kunne godt tænke mig at se nogle officielle tal for det generelle optag på medicin og for optagelsen af nordiske studerende. Du skriver at så har vi bare kastet en gratis uddannelse i nakken på dem… Først og fremmest så har nordmændene jo betalt for den, men ellers så ja! Det er jo “problemet” med uddannelse indenfor EU! Men HVIS det øgede optag gennem de seneste 10 år, eller hvor længe det nu er, nu udelukkende er nordiske studerende, således at antallet af danske optagne er det samme nu her i 2005, som det var i 1995, er problemet jo mindre end først antaget, i og med at det må forventes at en del af af de nordiske studerende rejser hjem igen efter endt uddannelse. Og selvom det ikke er en ønskelig situation for de danske skatteborgere (med mindre den studievejleder, jeg som tidligere nævnt har snakket med, har ret i, at danske studerende på andre studier i Sverige afbalancerer regnskabet), er det jo en udemærket situation for den danske medicinstuderende!

MG det må vist være en personlig opfattelse fra din side, at der ikke er ventetid på turnus. Hvis ventetid er defineret som over 12 mdr og der kun er 0-10 mdr er dette vel ikke ventetid ?! :wink:

“Aktuelt ser der ikke ud til at være yngre læger nok til, at speciallægestillinger fremover kan besættes fuldt ud.”

Det er denne problemstilling jeg har taget udgangspunkt i, men alle læser jo lidt og hører lidt hist og her, så det er et vanskeligt emne at diskuterer. Og ja i sidste ende har jeg ingen kinamands chance for at vurdere om vi kommer til at stå i kø til specialuddannelsen eller ej. Det er bare interessant at man kan lavet en rapport, som forholder sig til denne problemstilling strækkende sig fra idag til år 2005.

@Nikolaj: Forstår ikke helt. Generelt optag kan du da let slå op, og optag af nordiske studerende har du selv postet. Korrekt at nordmændene selv betaler, men synes stadig det er underligt at man sælger pladser til et studie, hvor kapaciteten er opbrugt.
Ellers lyder det jo som om, at vi er ret enige. I og med at en del svenskere tager hjem igen, er problemet med et for stort antal yngre læger ikke overvældende - er vores vurdering.

Gentager lige min reference for at opsummere, inden jeg melder mig ud af diskussionen:

“Aktuelt ser der ikke ud til at være yngre læger nok til, at speciallægestillinger fremover kan besættes fuldt ud. Hvor mange af de yngre læger, der kommer til at stå til rådighed for det danske arbejdsmarked, er svært at få et klart billede af nu. Det skyldes en stigning i antallet af lægestuderende, der kommer fra Norge og Sverige. Man må formode, at en del af disse ikke vil være til rådighed for arbejdsmarkedet i Danmark eller tage en specialelægeuddannelse her.”

Summa sumarum: Der er ikke yngre læger nok - med mindre de nordiske studerende bliver i DK, hvad der her betvivles. Jeg refererer blot hvad jeg har læst.

Her er linket til rapporten - god læselyst når det bliver regnvejr :slight_smile:
http://www.sst.dk/publ/publ2003/laegeprognose.pdf

spurs_hot: det bliver lidt flyvsk at diskutere det her, men du får lige et par kommentarer med på vejen.

[quote]MG det må vist være en personlig opfattelse fra din side, at der ikke er ventetid på turnus. Hvis ventetid er defineret som over 12 mdr og der kun er 0-10 mdr er dette vel ikke ventetid ?! :wink:
[/quote]

Jeg ved ikke helt hvad du mener, min pointe er bare at der officelt ikke er ventetid på turnus fordi man har rykket grænsen op til 12 måneder, men hvem gider vente så længe? Lad os nu bare kalde det hvad det er - nemlig ventetid!

Så er der det med om sygehusene mangler unge læger. Du kan jo forhøre dig rundt på landets sygehuse. Nogle af de perifere, eks her i sønderborg hvor jeg aktuelt har vikariat, mangler i perioder yngre læger, men det er ved at udligne sig. Og bevæger du dig ind i retning mod universitetshospitalerne er der ikke problemer med at besætte stillinger med yngre læger. Det er situationen uanset hvad sundhedsstyrelsen skriver.