Optaget med 9,9 gennemsnit

Hej folkens!
Jeg har lige fundet ud af, at jeg med et gennemsnit på 9,9 er blevet optaget gennem kvote 1 på medicin i Aalborg. Det fremgår dog af adgangskvotienterne at kvote 1 i aalborg er 10,0 medens standby er 9,9.
Hvordan kan det være at jeg, med et gennemsnit på 9,9, er blevet optaget gennem kvote 1 og har studiestart 1. september 2020??

Tillykke med optagelsen!
Jeg er nemlig i samme situation som dig. Dog kom jeg ind på KU på standby med et snit på 10,4, selvom standby lå på 10,5.

Tillykke - KU er enormt imponerende!
Jeg kom dog ind gennem kvote 1 med et snit svarende til standby - Er næsten bange for, at jeg får en besked, om at jeg ikke er optaget alligevel.

1 Synes om

Nemlig.
Jeg havde præcist den samme tanke, men jeg tror ikke det sker.

Er der nogen herinde som muligvis kan forklare årsagen til de ovenstående situationer?
Hvad skal jeg forvente?

I kan være ganske rolige begge to. Når først i har fået et positivt svar, kan det ikke tages tilbage igen. Det er sådan at grænsekvotienterne er den karakter som har resulteret i at alle med pågældende snit og derover er kommer ind. Dertil kommer at der er en andel af ansøgere med en snit lige under der er kommer igennem nåleøjet, men også nogle med samme snit der ikke gjorde. Mig bekendt er det ren lodtrækning blandt disse.

Eks. adgangskvotienten på KU blev 10,6 - dvs alle med 10,6 eller derover i snit er inde.

Standby-kvotienten blev 10,5 - dvs alle med snittene mellem 10,6 og 10,5(ved ikke om de kører med 2 decimaler) er enten rent inde eller får en standby-plads.

Dertil komme en mængde med snit under - lad os sige at pladserne på nær 20, altså næsten halvdelen af standby-pladserne er tilbage, og der sidder 70 ansøgere med et snit på 10,4. Så ville KU få telefonstorm fra 50 utilfredse ansøgere hvis snit havde ligget på kvotienten for standby.

I 2 har såmænd bare været bland de heldige der har fået de absolut sidste pladser. Tillykke med dem.

Tusind tak for dit svar!!!
Det er enormt beroligende at vide - føler mig heldig :slight_smile:
Hvor har du desuden læst, at et positivt svar ikke kan tages tilbage igen?

Jeg har ikke læst det i de vendinger, men jeg har aldrig hørt om at nogen skulle få frataget en plads når først de har fået besked. Det er godt nok rent anekdotisk empiri, men jeg tror nu nok den holder :slight_smile: De dobbelt og trippel-tjekker alt inden de offentligører. Det er vel også derfor at de bruger lidt over 3 uger på at databehandle. Jeg fandt et dokument til internt brug på undervisningsministeriets hjemmeside at alle ansøgninger skulle være indtastet og processeret senest 15. juli. Så jeg går ud fra at resten af tiden bliver brugt på at gennemtjekke og sortere, laver pdf-dokumenter med oversigter etc.

2 Synes om

Mange tak for svaret og tillykke til dig også med optagelsen (så det lige på en anden tråd).
Så er jeg sørme glad for at have været en af de heldige. :smiley:

Hej med jer. Jeg er i præcis samme situation som 1Emily1 - snit på 10,4 og har fået standby på KU. Ved i hvordan man får svar, hvis man får tilbudt en studieplads og hvor lang tid man har til at sige ja? Jeg tænker på, om man skal holde øje med MitKU hele tiden indtil d. 14/8?