Optagelseskrav til specialuddannelserne

Er der nogen der konkret kan henvise til en side, som giver en oversigt over optagelseskravene til de forskellige specialuddannelser. Om det så opgører i antal point eller bare let, svært, umuligt er ligegyldigt.

Alle har nok hørt at f.eks. kardiologien skulle være en dræber at komme tæt på, men ellers har alle vist hørt forskelligt om specialerne, så hvad folk har hørt på gangene kan man nok ikke bruge til så meget :lol:

Jeg gider personligt ikke suse rundt på diverse afdelinger i fjerne afkroge af DK for at kvalificere mig - for slet ikke at tale om alenlange kommunikationskurser :?

Jeg tror du bliver nød til at gå ind på de forskellige speciallæge uddannelsers hjemmesider og læse mere om hver enkelte uddannelse

Prøv denne side:

Speciallægeuddannelse

Frold: Der står en masse spændende på f.eks infektionsmedicinernes hjemmeside, men intet konkret :frowning:
Indrømmet, det er svært at sætte tal eller år på, men de kunne da godt droppe et hint 8)

Christie: Kender godt det skema, men det fortæller kun noget om, hvordan man opnår point - ikke hvor mange der skal til.

Så jeg kaster bolden i luften igen; Er der specifikt nogle turnuslæger/læger i introstillinger her på sitet, som kender til optagelse til hoveduddannelsen i infektionsmedicin?

[quote=“spurs_hot”:hpr5pwry]Frold: Der står en masse spændende på f.eks infektionsmedicinernes hjemmeside, men intet konkret :frowning:
Indrømmet, det er svært at sætte tal eller år på, men de kunne da godt droppe et hint 8)

Christie: Kender godt det skema, men det fortæller kun noget om, hvordan man opnår point - ikke hvor mange der skal til.

Så jeg kaster bolden i luften igen; Er der specifikt nogle turnuslæger/læger i introstillinger her på sitet, som kender til optagelse til hoveduddannelsen i infektionsmedicin?[/quote]
Så vidt jeg har forstået det, er optagelsen til speciallægeuddannelsen meget lig optaget på medicinstudiet… Man kigger dog sjovt nok ikke på ansøgernes gennemsnit fra gymnasiet, ligesom universitetspapirerne vist heller ikke betyder det helt store. I stedet benytter pointskalaen, som Christie linkede til ovenfor. Så vidt jeg er orienteret, søger man ikke noget centralt sted, der så fordeler speciallægeuddannelsespladser, som eksempelvis ved turnusfordelingen, men i stedet direkte til den pågældende afdeling, der udbyder uddannelsen. Altså nøjagtig ligesom ethvert andet job. Afdelingen optager så ud fra faldende pointsum deres studerende. Dette betyder, at man ikke kan sætte noget samlet tal for at komme ind på for eksempel kardiologi, som der tidligere har været nævnt… Der skal sikkert mange point til for at komme ind på det i Kbh, mens hvis Thisted eller Nakskov udbyder den, er det nok lidt lettere at komme ind der!

Nikolaj: Det er fuldstændig korrekt det du skriver, dog kan en afdeling selv vælge om de vil følge pointsystemet helt, delvist eller bedømme ansøgere på en helt anden måde.

Nu er det mig bekendt kun centrale steder der udbyder mange af specialerne. F.eks. udbydes infektionsmedicin kun 4 steder og kun omkring 4 stillinger årligt.

Nogle speciale ér og vil altid være mere populære end andre, og der sidder sikkert nogle derude med nogle god info om hvor meget der skal svedes for at komme ind på de forskellige.

nepotisme?

Det er en klassiker… Den skal man altid have i baghovedet :wink:

Jeg ved ikke om man kan kalde det nepotisme? men jeg husker fra øjen undervisningen på Herlev - for man kunne få en uddannelsesstilling der, så skulle man, nåå ja, have skrevet en phd på selve afdelingen… Det lugter…

Hehe ja det kan nok ikke udelukkes, at nogle lukkes ind af bagdøren. Så er det jo belejligt, at pointsystemet kun er vejledende :wink:

Nepotisme. hmm, tjaa…det er sgu en tung fætter at danse med. Det kunne dog blive nyttigt, hvis man får børn der gerne vil gå i ens fodspor :wink:

Men mindre nyttigt for dem, der ikke er så heldige at have forældre der er læger.
Jeg troede at afdelingerne skulle bruge pointsystemet ved ansættelser. Det er da den eneste måde at undgå nepotisme på.
Crap :frowning:

Desværre åbner den nuværende ordning mulighed for nepotisme, hvilket selvfølgeligt er beklageligt uanset, i hvilket omfang det finder sted.

Samtidig åbner ordningen også mulighed for at en afdeling kan ansætte ansøger A med flere års praktisk erfaring frem for ansøger B med en (måske nichepræget) PhD

Er der nogen der har nogen fornemmelse for hvor svært / hvor mange point man skal have for at få en uddannelsesstilling i almen medicin?

Jeg har hørt at der vist er mange stillinger, men det er jo ligemeget, hvis der også er mange ansøgere.

Jeg ved godt at der er store geografiske forskelle, men hvis der er nogle der kender til området, hører jeg gerne fra jer.

Mvh Simon

Jeg ved, at man i Århus Amt skal have lavet en ph.d. inden for almen medicin i amtet for at komme ind. Tror ikke det er lettere i hovedstaden.

Øv-bøv…
Jeg regner ikke med at lave en ph.d., men tak for svaret. På den anden side regner jeg heller ikke med at bo i København når jeg er “gammel”, så det kan jo være, at jeg alligevel kan finde mig en uddannelsesstilling. :c8l:

Ellers kontakt DSAM de må da vide det…

Må lige give et indspark… Nikolaj mener at vide at man søger speciallægeuddannelse på den enkelte afdeling. Dette er heldigvis ikke tilfældet! Når man mener at man har samlet nok point til at få den plads man lige netop ønsker sig, sender man ansøgningen til det videreuddannelsesråd der forestår fordelingen i det speciale man søger. Der vil i fremtiden være tre videreuddannelsesråd, der hver tager sig af et udsnit af specialerne på vegne af hele landet. Din ansøgning bliver bedømt ved hjælp af de pointkriterier der er offentligt tilgængelige. Et videreuddannelsesråd må kun foretrække en ansøger med færre point end en anden ansøger såfremt der er tungtvejende FAGLIGE årsager. Repræsentanten for det videreuddannelsesråd jeg har kontaktet om dette emne fortalte, at han ikke kunne erindre at der var blevet set bort fra pointene mens han havde været inde i systemet - det er nok ikke det man skal bekymre sig om. Ovenstående gælder for alle specialer fraset almen medicin - jeg har ikke sat mig ind i hvordan det hænger sammen for det speciale så det vil jeg ikke begynde at gætte på.

Noget helt andet er introduktionsstillingerne som ganske rigtigt søges direkte på afdelingen. I den sammenhæng er det da ganske givet at en ansøger der har været på afdelingen før - eksempelvis i turnus - kan være mere fristende for en administrerende at satse på hvis ansøgeren har gjort et godt indtryk. Endnu en grund til at turnusfordelingen burde ændres hvis i spørger mig. Det er ikke kun 1½ år, det er også karrieremuligheder der er på spil. Der er i øvrigt også en del afdelinger der ofte ansætter i uklassificeret stilling i en periode, for så at tilbyde at man kan fortsætte i intro-stilling. Egentlig fair nok - afdelingen får en chance for at sikre sig at man ikke køber katten i sækken.

Hep…

er der nogen der ved om der gives point for ex.vis prægraduat konfrontationsundervisning… eller tildeles de først postgraduat?

Mvh. Thomas

[quote=“tchri01”:2dkosv3n]Hep…

er der nogen der ved om der gives point for ex.vis prægraduat konfrontationsundervisning… eller tildeles de først postgraduat?

Mvh. Thomas[/quote]

Kun postgraduat og kun af sundhedspersonale

Man kan få en del af Jeres spørgsmål besvaret ved at kontakte de regionale videreuddannelsesråd. De i kriterierne beskrvne krav, er jeg som udgangspunkt vejledende minimumskrav, og de siger i princippet ikke noget om, hvor mange point de senest ansatte kursuslæger egentlig har haft. Det kan man få oplyst i videreuddannelsesrådene.

Jeg må erkende, at det lyder meget utroligt, at der skulle være et krav om Phd for at få uddannelse i almen medicin i Århus. Det lyder mere som et af de sædvanlige rygter. Det er vel iøvrigt ikke så svært at finde ud af. Kontakt det regionale videreuddannelsesråd og spørg koordinatoren for almen medicin.