Optagelse?

Jeg går i 2g og har indtil videre et snit på 9,3. Jeg vil gøre alt for at læse medicin i Århus Uni. Hvad nu hvis ens snit ligger på omkring 9,0 - 9,5 efter 3g? Har man så stadig en mulighed for at komme ind på drømmestudiet? Hvordan ser i mulighederne?
Håber jeg får respons!

hej igen…

allerførst, gi den en skalle det sidste år og se om du kan hive den op til det krævede kvote 1 snit…

kan du ikke det har du stadig masser af muligheder for at komme ind - igennem kvote 2.

Tusind tak for din besvarelse! Vil gør alt for at hive snittet op til det krævede i kvote 1!

Husk på at hvor der er vilje er der vej! Jeg steg selv 0,3 i gennemsnit fra 2g til 3g, således at jeg endte med et snit på 10,1 (10,4 korrigeret) - og dermed forhåbentlig sikret optagelse på KU i år.

Jeg tror, at du skal over 9,5 for at gøre dig forhåbninger om at blive optaget eller få en standbyplads direkte igennem kvote 1 - set ift. udviklingen de foregående år. If. KOT var adgangskvotienten her:

2004: 9,4
2005: 9,5
2006: ??

Dine chancer for optagelse ser umiddelbart gode ud, hvis du pt. har 9,3 i snit. Der er trods alt ikke langt op til 9,5+! Har du mulighed for at korrigere dit snit jf. bonus A-reglen?

Held og lykke med karakterjagten!

For en god ordens skyld er kilden til adgangskvotienterne:
http://www.tilmeldingssekretariatet.dk/ … vedtal.asp

Som Hien nævner, husk at du må gange med faktor 1,03 for et ekstra højniveau valgfag. Fra 2007 faktor 1,06 for to ekstra valgfag. Det skal her nævnes at valgfag og kan være suppleringsfag. (I hvert fald hvad min studievejleder forsøgte at bilde mig ind - kontroller det hellere) Men skulle det knibe, er det da en mulighed i stedet for slaveriet med at skulle skaffe points nok til at komme ind gennem kvote 2.
Held og lykke med det.

Supleringsfagene skal være en del af din studentereksamen. Hvis du suplere efter din studentereksamen/HF, kan du IKKE få reguleret dit gennemsnit. :shock:

Jeg har kun Mat + og Kemi A. Derfor kan man vel ikke gange sit snit med 1.03?

Auch, det tror jeg ikke. Er der ikke mulighed for at du vælger et ekstra fag? Højniveau skal forstås sådan, at man tager faget på højest tilgængelige niveau for uddannelsen. Som eksempel var der et par stykker i min klasse der valgte psykologi for at booste deres snit, da det blev præsenteret som et nemt fag uden afleveringer. Det er dog kun tilgængeligt på C-niveau, men tæller med, da det er højeste tilgængelige niveau. Ellers kan du diskutere situationen med din studievejleder, du er helt sikkert ikke den eneste der spekulerer i de ekstra valgfag. Jeg ved godt, at du allerede nu har valgt hvilke valgfag du ønsker i 3.g, men min oplevelse er, at de fleste skoler er ret fleksible så længe der er plads på det/de hold du måtte ønske at komme på.
Men om ikke andet, du har allerede et flot snit, så hvis du lægger dig lidt i selen tror jeg ikke du skal bekymre dig om at nå det adgangsgivende snit. Husk også på din mulighed for at tage et fag om som selvstuderende (kan dog ikke gøres efter endt studentereksamen, da dit bevis er lukket og en bedre karakter derfor ikke vil have indflydelse på dit gennemsnit). Jeg kan kun anbefale dig at melde dig som selvstuderende hvis du har taget eksamen i et fag med en karakter du håber på at kunne gøre bedre. Der er ingen risiko forbundet med det, andet end lidt besvær med ekstra læsning i eksamenperioden, da det er den højeste karakter der bliver skrevet på beviset. Så selv hvis din karakter skulle blive lavere end den du allerede har, er der ingen skade sket. Alle på den gamle reform har ret til at tage samme eksamen to gange. Jeg ved ikke om du er kommet med i den nye reform? Og om de har mulighed for samme? -> studievejleder
Jeg fik selv forbedret en kvajert i biologi (7) til et 11-tal året efter :smiley:

Igen, held og lykke med det. Krydsede fingre herfra.

De venligste hilsner,
Deborah

Jeg har nemlig valgt idræt B som det sidste valgfag. Og idræt B er den højeste tilgængelige på gymnasiet. Dvs jeg godt kan gange med 1,03?
Jeg troede at man skulle have 3- A niveaufag.

Nej du kan ikke gange dit snit med 1,03. Hvis du kunne ville jeg tror at over halvdelen af alle gymnasieelever kun gange med 1,03 da fag, som geografi B, ASTRONOMI C, DESIGN C, FILOSOFI C, PSYKOLOGI C BILLEDKUNST B, TEKNIKFAG C og
DATALOGI C også er det højeste tilgængelige niveau på gym.

Det kræver som sagt at du har et ekstra valgfag. Jeg kan ikke huske hvor mange man skal have på gym. Men for mit eget vedkommende (hf) skulle jeg have 3 valgfag udover mit begyndersprog. Jeg tog så 4 og fik derfor lov til at gange med faktor 1,03.
Håber jeg har forklaret mig bedre nu.

PÅ gym har du his A, dan A + min 2 andre A eller det magiske 3 A = 1,03

Jeg har c…det vil altså sige at jeg kan gange med 1,03?

Troede at man skulle have f.eks. his A, dan A, Kemi A, Mat A og Fysik A?

Men det siger ud til at jeg godt gange med 1,03 da jeg har his A, dan A, Kemi A og Mat A også idræt B ?

Nej, du misforstår mig. Dansk og historie er obligatoriske fag på gymnasiet.
For at få lov at gange med faktor 1,03 skal du have det obligatoriske antal valgfag (jeg forstår på dig at det er 3) plus et ekstra valgfag, på højest tilgængelige niveau.
Igen kan vi bruge mig som eksempel. Som Hf’er med et begyndersprog skal man have 3 valgfag. Jeg tog så 4 og havde derved et ekstra valgfag, og fik derfor ret til at gange med 1,03. Mine fag var MatB, KemiB, SamfB og FysikB. Fagene findes højere for gymnasielever, men er højeste tilgængelige niveau for Hf’ere.
Jeg håber det giver bedre mening for dig nu, men ellers er mi råd til dig, at snakke med din studievejleder. Han eller hun har fuldstændig styr på reglerne og kan tage udgangspunkt i dit specifikke tilfælde.

Mvh,
Deborah

Okay. Tusind tak for din besvarelse!

Np - skulle det være en anden gang :wink:
Er din studievejleder en pest (hvilket jeg ved de kan være) så send mig en pm og jeg skal se om jeg kan hjælpe dig til den tid. Min mand har lige været igennem en gang tovtrækkeri i samme forbindelse, så kender efterhånden reglerne :wink:

Hvis du går på stx, hvilket jeg går ud fra at du gør, så skal du have 5 A-niveaufag i alt for at kunne gange med 1,03. Så det kan du ikke som det blev nævnt.

Men det er jo ikke nødvendigvis dårligt. Jeg havde fx oprindeligt valgt Fysik A som ekstra og kunne derfor gange med 1,03, men ved nærmere eftertanke kunne jeg godt se at jeg formentlig ville ende med et lavere snit trods de 1,03 end hvis jeg skiftede Fysik A ud med noget andet som var lettere og jeg endte derfor med efter 3 uger at skifte til psykologi C og idræt (det er valgfag på htx) istedet hehe :smiley:

Så hvis du tænk over hvad der strategisk er mest smart, og hvis du ender med at ville skifte et eller flere fag ud, kan du formentlig godt få lov selv om det er efter sommerferien.

Jeg er i hvert fald glad for at jeg ikke valgte at satse på at bruge denne regel :smiley: