Optagelse

Hej. For at goere en lang historie kort, saa vil jeg gerne laese medicin. Jeg har arbejdet 1 aar paa et plejehjem og lige nu sidder jeg i USA hvor jeg arbejder som frivillig for Roede Kors. Min (sproglige) studentereksamen var ikke saa god imponerende (7,1), og jeg er klar over at jeg skal hjem og laese kemi, matematik og fysik op, men jeg vil bare saa gerne vaere laege. Har jeg overhoved en chance for at komme ind? Desuden vil jeg ogsaa gerne spoerge om man skal vaere vildt klog for at blive laege? Ja, det sporgsmaal var lidt underligt. Men altsaa, jeg er godt klar over at der skal arbejdes haardt med lektier og opgaver, men skal man vaere taet paa at vaere geni for at laese medicin? Kan man godt komme igennem studiet som helt alm dansk pige? :wink:

Ikke for at være lyseslukker, men jeg vil mene, at det er svært med dit gennemsnit. Jeg går ud fra, at de kigger på studentereksamen, selvom man søger kvote 2. I Odense laver de jo en helhedsvurdering, men det kan godt være, at de i KBH og Århus, hvor de har pointsystemet, er “ligeglade” med snittet.

Har du overvejet sygeplejerske?

Du kan lige så godt ligge nye planer.

Med 7.1 kommer du ALDRIG ind.

[quote]Minimumsbetingelser i kvote 2 udover adgangskravene:
Et gennemsnit på den adgangsgivende eksamen på mindst 8,0 (dimittender skal opfylde dette krav senest 1. juli)

eller

et gennemsnit på mindst 8,0 i de 5 fag matematik (niveau B), fysik (niveau B), kemi (niveau C), dansk (niveau A) og engelsk (niveau C), dvs. et gennemsnit af alle års- og eksamenskarakterer (kravet skal være opfyldt senest 1. juli)[/quote]

Uanset hvad du har lavet, så fortæller et snit på 7.1 en del om den faglige standart og om evnen til at koncentrere sig om et fagligt stof.

Undskyld min direkte men hårde tone, men det skulle du have tænkt på i gymnasiet.