Optagelse

Hej. For at goere en lang historie kort, saa vil jeg gerne laese medicin. Jeg har arbejdet 1 aar paa et plejehjem og lige nu sidder jeg i USA hvor jeg arbejder som frivillig for Roede Kors. Min (sproglige) studentereksamen var ikke saa god imponerende (7,1), og jeg er klar over at jeg skal hjem og laese kemi, matematik og fysik op, men jeg vil bare saa gerne vaere laege. Har jeg overhoved en chance for at komme ind? Desuden vil jeg ogsaa gerne spoerge om man skal vaere vildt klog for at blive laege? Ja, det sporgsmaal var lidt underligt. Men altsaa, jeg er godt klar over at der skal arbejdes haardt med lektier og opgaver, men skal man vaere taet paa at vaere geni for at laese medicin? Kan man godt komme igennem studiet som helt alm dansk pige? :wink:

Ikke for at være lyseslukker, men jeg vil mene, at det er svært med dit gennemsnit. Jeg går ud fra, at de kigger på studentereksamen, selvom man søger kvote 2. I Odense laver de jo en helhedsvurdering, men det kan godt være, at de i KBH og Århus, hvor de har pointsystemet, er “ligeglade” med snittet.

Har du overvejet sygeplejerske?

Du kan lige så godt ligge nye planer.

Med 7.1 kommer du ALDRIG ind.

[quote]Minimumsbetingelser i kvote 2 udover adgangskravene:
Et gennemsnit på den adgangsgivende eksamen på mindst 8,0 (dimittender skal opfylde dette krav senest 1. juli)

eller

et gennemsnit på mindst 8,0 i de 5 fag matematik (niveau B), fysik (niveau B), kemi (niveau C), dansk (niveau A) og engelsk (niveau C), dvs. et gennemsnit af alle års- og eksamenskarakterer (kravet skal være opfyldt senest 1. juli)[/quote]

Uanset hvad du har lavet, så fortæller et snit på 7.1 en del om den faglige standart og om evnen til at koncentrere sig om et fagligt stof.

Undskyld min direkte men hårde tone, men det skulle du have tænkt på i gymnasiet.

Der er ingen grund til at stikke dig blår i øjnene og fortælle at det kan lade sige gøre. Det vil bare være spild af din tid at bruge flere år på at samle points - som aldrig vil føre til noget. Det vil blot fjerne dig længere fra uddannelsessystemet.

SusanH, som Frold rigtigt skriver, er det ikke muligt at blive optaget i Danmark med et snit på 7,1. Det betyder dog på ingen måde, at dine muligheder er udtømte. Jeg har hørt om flere nordmænd og svenskere (og sågar danskere), der læser i eksempelvis Polen eller Ungarn. Efter sigende skulle de i disse lande se stort på kvalifikationer - hård valuta er sagen.

hej susan…
det er altså ikke umuligt… jeg havde selv 7.8 i snit… og nej jeg mener ikke det har noget med den faglige standart og koncentrationsevne at gøre. jeg havde nogle dårlige lærere og har aldrig været den der sagde mest i timerne, afsluttet med nogle dårlige eksamener… men nok om det :!: du skal dog nok gøre det op med dig selv at du skal læse i odense( gør jeg selv, og er mgt glad for at være der), for med kbh, og au´s pointsystem kan der gå mgt mgt lang tid før de overhovedet gider læse din ansøgning! men skriv en god motiveretansøgning/levnedsbeskrivelse og prøv lykken!..
husk: Alt er muligt for den der bærer viljen i hjertet!!!

men det skal så lige siges at jeg havde over 8.0 i snit, i matematik, fysik, engelsk,kemi, dansk og biologi! hvis ik du har det, kan det ikke lade sig gøre!

De ser ikke på eksamener i Polen og Ungarn, men man skal til gengæld igennem en optagelsesprøve som uden at være vildt svær dog kræver ret godt styr på matematik, kemi, fysik og biologi på gymnasieniveau.
Prisen for at studere i de lande er overkommelig, især med tanke på det lave prisniveau generelt. Kvaliteten af studiet skulle være helt ok.

På spørgsmålet om man skal være vildt klog for at være læge, så er det et kontroversielt spørgsmål om man læser div. indlæg en lille måned tilbage :smiley:
Store dele af studiet kræver mest af alt udholdenhed, den første tid går med at lære store mængder stof udenad, så som anatomi. Dette stof kræver ikke meget forståelse. Andre emner kræver lidt mere af personen for at forstå dem. Sidenhen skal man så begynde at integrere de forskellige emner, og danne sig et klinisk skøn af patienten hvilket kræver et vist overblik, og evne til at trække på de forskellige ting man har lært.

Jeg ved ikke hvorfor du ikke fik et så højt snit, det kan der jo være mange grunde til, men om du virkelig arbejdede hårdt for at få det snit vil jeg nok anbefale dig ikke at læse medicin, for så tror jeg du vil finde det ret hårdt. Men det er nok noget du må gøre op med dig selv :slight_smile:

Sveinar

Der er sgu også en del fra 7.8 → 7.1 forestil dig at i hvert andet fag du har fået en karakter i, så skal du have en lavere.

Jeg nægter at tro at odense lukker nogle ind med et snit på 7.1

Jeg synes det kunne være interessant at høre hvorfor du vil være læge SusanH?

Naa, saa i vil gerne hoere hvorfor jeg gerne vil vaere laege?

Ja, det er jo et oplagt emne som I kommer ind på under en indkaldelse-samtalen, hvis du kommer dertil :roll: .

Så om ikke andet er det da sundt at have overvejet, hvorfor. Hvem siger dine forestillinger stemmer overens med lægelige-gerningen?

Vil et snit over 8 i enkeltfag (Gymnasial Supplering, GS) i fysik, kemi og matematik egentlig ikke betyde noget i kotesystemet?

Ja, altsaa jeg vil gerne vaere laege fordi jeg tror paa at hvis jeg kan goere livet bedre for bare een person, saa gaar “regnestykket” op. Fordi jeg mener at medicin-studiet er en livslang uddannelse, som beskaeftigere sig med noget af det mest spaendende der findes, nemlig mennesker. Fordi man som laege faar den aere at komme taet paa utrolig mange forskellige mennesker. Som laege er det ens ansvar at tolke og omsaette de oplysninger man faar fra patienterne til et behandlings forloeb, som (forhaabentlig) goer at de kommer ud styrkede paa den anden side, saavel fysisk som mentalt. Men ogsaa fordi det er en uddannelse som aldrig slutter. Hver eneste dag bliver vi dygtigere og dygtigere, og taenk, maaske i min karriere som laege kan jeg opleve en kur mod AIDS. Det er saadan noget der driver mig. Jeg er fuldt ud klar over at min studentereksamen ikke er saa god, men derfor betyder det ikke at jeg ikke har evnen til at blive laege. Det er 3 aar siden jeg blev student, og dengang var jeg nok mere taendt paa at gaa i byen end at sidde hjemme og laese lektier. Det har vi vel alle proevet…

Jeg kender intet til kvotesystemet nu, men jeg vil opfordre dig til at læse kemi A, fysik B, mat B på GSK. Kan du klare det som sproglig student kan du også klare medicinstudiet. Jeg vil mene at den bedste måde at overbevise dem som bestemmer i kvote 2 om at du er studieegnet er at sige:
“Hej, her er jeg med en næsten ubrugelig studentereksamen, men jeg er modnet og har læst mat, kemi, fys op og fået de her fede karakterer.”

Omend, jeg vil dog sige at havde du blot det mindste besvær med naturfag eller hvad det der fag hedder så skal du virkelig tage dig sammen for at komme gennem mat-fys-kemi, men gør du det og med gode karakterer (her snakker vi 9+) tror jeg du har en god chance for at komme ind.

Ad “at arbejde med mennesker”
Du vil nok bliver slemt skuffet hvis du tror at læger primært arbejder med “mennesker”. Det gør de ikke. Læger arbejder med kroppe, men er nogle gange nødt til at behandle mennesket som besidder kroppen pænt for at denne krop bliver behandlet optimalt. Selvfølgelig er det normal pli at behandle mennesker pænt og kigge på helheden, men der er ikke altid (læs: sjældent) tid til at besvare alle spørgsmål og komme hele vejen rundt.

Ja som Rune siger, hvis du lagde sådan ud i et interview ville du højest sandsynligt få at vide at sygeplejerske jobbet var det mest optimale for dig. De følger patienterne meget mere omhyggeligt end lægerne, og omgåes vel egentlig også patienterne mere end læger, og man skal ikke glemme at de mindst lige så meget er med til at hjælpe patienter som lægen.

Du skal i højere grad fokusere på hvorfor du vil være LÆGE, og ikke bare ansat hos sundshedssektoren, den med livslang uddannelse er selvfølgelig fin men også lidt en floskel, det siger alle, det gælder om at imponere personerne til sådan et interview, sige noget som det ikke bare er alle der siger, og som samtidig passer ind.

Anyways synes frold er lidt hård ved dig, men hvis du vil være læge er det nok smartest at tage de store briller på og kigge mod udlandet som det er blevet sagt før i denne tråd.

Hej Susan

Som du sikkert ved er optagelsesprocedurerne forskellige på de tre fakulteter og jeg vil egentlig bare forklare hvordan det foregår ved KU da det principielt set ikke er umuligt for dig at komme ind.

Dit største problem er ikke så meget dit gennemsnit, men mere hvor lang tid det nuværende kvote 2 system holder. Jeg ved ikke rigtig om de har sat et årstal, men hvis det holder et par år endnu skulle jeg mene at du har gode chancer.

Grunden hertil er, at gennemsnittet KUN bruges til udregning af de såkaldte point, der sætter et tal på hvor egnet du er. Der er dog masser af andre ting der tæller med som point og du kan derfor forbedre dine chancer ved at tage suppleringsfag, efteruddannelse mm. Når man har point nok (~60) bliver ens motiverede ansøgning sendt til et udvalg, der herudfra bedømmer, hvem der er mest egnet. Dette udvalg sidder ikke med andet end din motiverede ansøgning og ved derfor ikke noget som helst om dit gennemsnit fra gymnasiet eller hvor mange point du faktisk har samlet sammen (med mindre du selv nævner det i ansøgningen :wink: ).

Arbejdet på plejehjem i et år, Arbejdet i Røde Kors i udlandet samt de resterende ting du er nødt til at tage for at få point skulle være rigeligt til en god motiveret ansøgning.

Når alt det gode er sagt skal det da lige nævnes, som andre også er inde på, at det kræver nogle rimelige gode karakterer i dine suppleringskurser da du ikke får nogen point fra dit gennemsnit.

Se KU Studievalg og kontakt desuden studievejledningen.

Frold mener nok at jeg stikker dig blår i øjnene, men gennemsnittet på KU betyder altså ikke så meget. Desuden vil jeg mene (en personlig vurdering), at hvis du består dine suppleringsfag med rigtig gode karakterer har du vist at du siden gymnasiet er blevet studieegnet og har derfor også en chance i Odense.

Held og lykke

Morten

Jeg takker meget for alle jeres raad, selvom det nu ikke giver mig meget moralsk stoette :wink: Men altsaa, jeg er optaget paa sygeplejeskolen og skal starte til september… hvis altsaa jeg ikke skal paa VUC og laese kemi, matematik og fysik…

bare en lille kommentar… En medstuderende havde 6,4 i gennemsnit (studentereksamen) og en sygeplejerskeuddannelse med sig, da vedkommende startede på medicinstudiet… Men siden er der vidst også blevet strammet lidt op…
Et råd til Susan: Søg uddannelsen, men søg også en beslægtet uddannelse, så du har noget at lave, hvis du ikke kom ind i år og søg så igen… og igen… og igen… Det er det du kan gøre.
Held og lykke!

Selvfølgelig spiller det en stor rolle hvor højt et snit er, men det spiller så sandelig også en stor rolle hvordan man udformer sin ansøgning.
Kender nogle stykker som er kommet ind på studiet med en karakter i nærheden af 7.
Iøvrigt synes jeg B’s kommentar om du har overvejet at blive sygeplejerske er helt ude af proportioner.
Hvis man vil være læge kan man blive læge det handler bare om hvor meget man vil!

Heller være realistisk og læs til sygeplejske. Det er den uddannelse du vil kunne klare med dit snit. Jeg er bare ærgeligt.
Bjørn