Optagelse på medicinstudiet

Hejsa,

Jeg syntes lige, jeg vil pointere, at optaget af svenskere og nordmænd på medicinstudiet kun indirekte har en indflydelse på adgangskvotienten. Var der ikke adgang for ovennævnte, ville antallet af pladser blive lavere, da der naturligvis er taget højde for deres ansøgninger. Der er med andre ord så mange pladser, at optaget af danskere svarer til det fremtidige lægebehov i netop Danmark. For svenskere og nordmænd - som for alle optagne generelt - overbooker KU (og sikkert også de andre universiteter) kraftigt, for at kompensere for frafaldet ved stopprøverne m.v.
Selvfølgelig vil svenskerne og nordmændene rykke lidt ved kvotienten, hvis mange søger - og vel og mærke med tilpas høj kvotient!

God sommerferie! :wink:

Kvote 2 er vist bare allerede i gang med at blive udfaset. Sidste år var de kun 7%, der blev optaget via kvote 2, og i år falder det vist til omkring 2 %.

I Odense er det vist 50%, eller hvad mener du helt med de 2%???

Det er vist i København…det er næsten ingen pladser til Kvote 2 længere. Du skla virkelig være heldig…Aner ikke hvordan de kører det i Odense, men det er vist sådan noget med nogle samtaler og noget halløj.

Korrekt. 50% af de studerende i Odense kommer ind via kvote 2, hvor der er forskellige ting, der skal opfyldes (derunder samtale og levnedsbeskrivelse)

Så længe det varer… Sud Deutche Universität er en stor gang særlige forhold på prøve. 50% ordningen er en forsøgsordnung. Kvote 2 fases ud - og det vil Odenses ordning sikkert også blive… Høje karakterer og elitær tankegang kommer til at gennemsyre fremtidens læger… god fornøjelse…

Det er godt du ikke har skrevet en videnskabelig artikel for de tal du slynger ud har intet hold i den virkelige verden. Jævnfør http://www.r-u-e.dk/u-og-e/laege.asp optages der til lægevidenskab ved KU 20% via kvote 2; ved AU 25% og SDU 50% - intil 2007 hvor kvote 2 lukker og slukker.

Og det skal selvfølgelig understreges at har man dårlige karakterer i billedkunst og musik så skal man nok ikke regne med at klare sig godt på studiet… Det er jo de kreative evner der afgør hvorledes du forleder og forgøgler eksaminatoren ved de mundtlige eksaminer. Og kan du hverken synge, danse eller gøgle så er der nul f… i fredagsbaren…! :stuck_out_tongue:

Jamen, Kvote 2 lukkes ikke ned! Ordningen omstruktureres blot, så det ikke giver point at rejse rundt i verden og babbe bananblade m.v. Derimod vil man i 2007 kunne forbedre sit gennemsnit ved at have haft tre højniveau-fag i gymnasiet (gns. ganges med 1,03), læse fag på højere niveauer osv.
Man kunne vel også forvente, at adgangskvotienten vil falde en smule de næste par år… :>

Slap af.
Tudekiks tag en trøste banan.
Hvis man gerne vil komme ind, så tag fx kemi på A niveau gennem GSK, og/eller fysik Aniveau og/eller biologi (hvis der er muligt).
Lav noget spejderarbejde, tør noget røv som hjemmehjælper, tag i militæret, tag sågar på højskole, og få point på det.

Det vigtigste er at du gør noget.
Jeg havde kun 9.2 i snit, men efter at have været på sergantskole i militæret, fået A-niveau i kemi, arbejdet med før i 2 børnehaver samt være aktiv i spejder siden 1988, kom jeg ind, første gang jeg søgte.

Jeg tror også at måden du formulerer din levnesbeskrivelse på også har meget at sige.

Så er der ikke andet at gøre end at klø på, hvis det er det du brænder for.

Held og lykke, og god sommer til alle.

mvh
svend

Er det overhovedet muligt at komme ind via kvote 2 (på SDU), hvis man ikke har nogen relevant erhvervserfaring, udover et par års fritidsarbejde under gymnasietiden? Hvis nu man bare skriver en god levnedsbeskrivelse, og klare sig godt til samtalen og multiple-choise-testen? Der optages jo trods alt 50% på kvote 2 (SDU). Vh Lamine :shock:

En smily med kittel efterspørges :mrgreen:

Jeg er blevet optaget gennem kvote 2 på SDU i år :D
Så jeg har været hele turen igennem - ansøgning, samtale og test. Puha.

Mit indtryk er at der lægges rigtig meget vægt på hvad du har af relationer til faget/studiet og hvad du har af praktisk erfaring.

Jeg har arbejdet et halvt år ved hjemmeplejen og et halvt år hos en praktiserende læge som sekretær - og det har ihvertfald været et MEGET stort plus. Ikke blot for min optagelse på studiet men også for mig selv. Kan kun anbefales.

Føler mig ret heldig - Allerede i starten af Juni fik jeg besked om at jeg var optaget på medicinstudiet…
Så jeg behøver ikke svede når jeg åbner posten d. 28. Endnu et plus ved SDU´s kvote 2 optagelse.

[quote=“nonabel”:1dib3mz0]Hej alle :smiley:

Jeg har lige et spørgsmål :wink: :

Sidste år var der som bekendt en markant stigning i optagelseskvotienterne på medicin (f.eks. fra 9,3 til 9,6 på KU)…er der nogen der har en ide om, om dette er en tendens der ved vare ved endnu?

Tør man håbe på at kvotienten vil falde i år…bare en lille smule? Eller tror I den stiger? - Hvis man altså overhovedet kan udtale sig om emnet…

thanx :wink: [/quote]

Hejsa.

Jeg tror ikke, det er blevet skrevet endnu, men medicinstudiet v. KU skulle have modtaget 14% ekstra ansøgninger i forhold til sidste år - hvor godt 2000 ansøgte. Procentsatserne skulle være nogenlunde de samme på AU og SDU.

Så må vi håbe, at de 14% ekstra har lortekarakter, så adgangskravet ikke stiger :smiley:

Heheh, ja :stuck_out_tongue_winking_eye:

Alt for brugeren, men det tætteste jeg kommer er de 2…

:doc: :nurse:

Desuden er der tilføjet lidt flere :smiley:

På Århus universitets hovedside kan man se statistikkerne for ansøgningerne her. Også her er der en stigning på knap 20%.

God fornøjelse til de håbefulde … Jeg er bare færdig :-p

[quote=“Niemann”:xjj458p1]

Hejsa.

Jeg tror ikke, det er blevet skrevet endnu, men medicinstudiet v. KU skulle have modtaget 14% ekstra ansøgninger i forhold til sidste år - hvor godt 2000 ansøgte. Procentsatserne skulle være nogenlunde de samme på AU og SDU.[/quote]

Ja, øv :frowning: Håber nu bare at mit snit på 9,4 i det mindste kan sikre mig en standby-plads på KU :roll: … Det bliver spændende d. 28. juli… :slight_smile:


:arrow: :arrow: :arrow: Er der egentlig nogen der ved noget om medicinstudiet i f.eks. USA? Kræver universiteterne derovre også et bestemt snit osv.? :?: :?:


Man kan jo betale sig fra det meste i USA… Spørgsmålet er jo bare om pengene er der… :wink:

Det er self. rigtigt nok…men jeg kunne alligevel forestille mig at der er visse krav… :roll: …bortset fra penge :slight_smile: