Optagelse på medicin

Det er tidligere blevet diskuteret hvorvidt det er en fordel at starte i september eller i februar. Meningerne er delte og som oftest har man vist ikke rigtig noget at skulle have sagt, for som oftest vil dem, der lige har bestået studentereksamen samme år som de søger ind automatisk blive tilbudt at starte i februar. De ansøgere der derimod har været ude at arbejde, rejse eller hvad det nu kan være - altså, dem, der er lidt ældre, bliver tilbudt en september-plads.
Så generelt er dem, der starter i februar omkring 19 år og er blevet studenter for ½ år siden.
Gennemsnitalderen for september-starterne er et par år mere vil jeg tro.

Selvfølgelig er der undtagelser, men dette er det generelle billede.

Håber det er det rigtige sted at stille følgende spørgsmål:

Jeg har et snit på 9.3 og regner med et afslag på onsdag. Derfor vil jeg naturligvis i gang med at forberede en K2 ansøgning ved at være frivillig “mentor” for unge og evt. arbejde for en organisation som Unicef eller Amnesty International. Ville det være nok til en K2-ansøgning i SDU Odense, hvis vi går ud fra, at min levnedsbeskrivelse er god…???

På forhånd tak!

Kære B

Du har nok intet at være bekymret for med et snit på 9,3…

…har du søgt standby? Som du ved var snittet på 9.4 sidste år, standby 9.3…

Lad os håbe for dig at det bliver nogenlunde den samme i år.

Jeg blev selv optaget i år gennem K2 på SDU. Jeg havde et snit på 8.9, så hvis ikke du får en standby-plads, så skal du bare skrive en god levnedsbeskrivelse til næste år.

Frivilligt arbejde giver godt, men i Odense skal du kunne argumentere godt for dit valg af uddannelse for at blive optaget.

Du har store chancer på onsdag med dit snit.

Held og lykke…

mvh

Güven

Hej Doc G

Ja, jeg har søgt standby, men efter at have læst om de der 400 ekstra ansøgere mv. her på studmed.dk, så lyder det som om, at gennemsnittet stiger gevaldigt, selvom flere ansøgere ikke er ensbetydende med højere snit :slight_smile:

Jeg ser frem til onsdag :slight_smile:

Forresten, den der multiple choice test, er den til at frygte? Hvad er det liiige for nogle spørgsmål, testen indeholder?

Damn jeg er nysgerrig :smiley:

Kære Doc G

Jamen tillykke med pladsen.
Som jeg kan forstå er du blevet optaget igennem kvote 2 på SDU. Hvad gik samtalen ud på og hvad med den multiple choice test. Hvad indebærer den? Måske du har nogle gode råd, som jeg kan bære nytte af til næste år, hvis jeg ikke bliver optaget i år.
Hvilke kvalifikationer har du haft med i din levnedsbeskrivelse, og hvilke aktiviteter har du foretaget dig?
Jeg har selv søgt ind på SDU i år, men blev ikke kaldt til samtale. Desværre. Men studievejledningen sagde derinde da jeg ringede og ville høre hvorfor, at det var fordi jeg ikke har kvalifikationer nok i forhold til andre ansøgere. Min levnedsbeskrivelse skulle efter sigende være god.

På forhånd tak!

Hej Hanne/HR

Tak for det…

Først multiple choice testen:
Der var i alt 60 spørgsmål med 4 svarmuligheder i.
Spørgsmålene varierer lige fra sport til historie, sundhed og politik.
Et par eksempler er: Hvilken art hører tomatplanten til?
Hvem har instrueret “Ringenes Herre”?
Hvad er pesticider?

Samtalen foregik i et meget afslappet miljø mellem mig og to andre. Disse var en forsker fra SDU og en lægeb fra Nyborg sygehus. Jeg startede med at komme ind og der blev skænket te til mig…dejligt. Der blev sagt at jeg bare skulle tage det stille og roligt…så skulle det nok gå. Han startede med at sige til mig, at jeg havde skrevet en god levnedsbeskrivelse, så der var ikke meget at tale om sagde han. (Derfor: Det er meget vigtigt, at du systematisk beskriver dig selv i din ansøgning, og hvorfor du gerne vil være læge. Så vidt som muligt, synes jeg, at du skal undgå at få uddybende spørgsmål smidt i hovedet pga. din levnedsbeskrivelse).
Hvad talte vi så om? Jo, jeg laver kortfilm i min fritid, så vi talte egentlig bare om mine film, hvor jeg beskrev en film jeg for nylig havde lavet.

Derefter fik jeg nogle spørgsmål omkring hvordan jeg ville håndtere en stresset situation på hospitalet (et godt svar: “Jeg vil stole på mine kolleger, for jeg ved hvad jeg er i stand til selv”)
Vi talte om samarbejde, om børn under studiet, om jeg havde noget jeg interesserede mig for inden for medicinen. Jeg sagde Neurologi, for det der motiverer mig til dette hårde studie. Det er vigtigt, at du tænker på allerede nu hvad der mest interesserer dig. Det bliver de glade for at høre (Skriv det endelig i din levnedsbeskrivelse også). De stiller dig nogle komplicerede spørgsmål nogen gange, men du skal bare give dig god tid til at besvare dem godt.

Mine kvalifikationer:

  • Serviceassistent på OUH somemeren 2002 & 2003
  • Frivillig telefonrådgiver hos Center for sex & sundhed (Aids-info) siden 2002.
  • Pædagogmedhjælper for DAMP-børn siden sidste år.
  • Opgadrering af kemi C til Kemi B (god ide)

Men dit snit tæller også meget. Jeg havde 8.9 og klarede mig godt i de naturvidenskabelige fag. Så, alt tæller med i den sidste bedømmelse.

Håber du klarer den. Håber det har været til lidt hjælp.

Mvh Güven

HR:
Lige een ting mere.
Hvis du bor i Odense, så søg om at få arbejde på Sygehuset som serviceassistent næste sommer.

Jeg ved ikk, men for mig ligner det altså en adgangsbillet til medicin-studiet, hvis man har været inde i hosptalsmiljøet og snuse lidt.

Jeg kender flere fra Odense der er kommet ind denne vej…

G

Hejsa!
Jeg er også en af de yderst heldige der i år er blevet optaget gennem SDU´s kvote 2 :smiley:

Hvad multiplechoice testen angår fik jeg den opfattelse at den blot bliver set som et lille suplement til ansøgningen og samtalen - så ingen grund til den helt store bekymring, men en god ide er at følge med i nyhederne, aviserne mm. Spørgsmålene var en god blanding af historie, biologi, musik, kunst mv.

Samtalen for midt vedkommende var med en studerende på 8 semester og en professor i molekylær biologi. De kom med de helt klassiske spørgsmål: Hvorfor lige netop medicin? Hvordan vil du karakterisere dig selv? Svage sider, gode sider? Stresshåndtering? Interesse? og ikke mindst kendskabet til faget/sundhedssektoren. For mit vedkommende blev der snakket rigtig meget om min erhvervserfaring -Jeg har arbejdet et halvt år i hjemmeplejen og efterfølgende et halvt år i hos en praktiserende læge, fungerende som sekretær/klinikassistent- og ingen tivivl om at det var et MEGET stort plus…

Jeg fik helt klart fornemmelsen af at relevant erhvervserfaring - helst så tæt på læge-faget så muligt, er meget afgørende og pointgivende. Desværre hænger sådanne jobs ikke på træerne når man er ufaglært . Desuden må jeg også sige at mine jobs hos hjemmeplejen og ikke mindst hos lægen ikke kun er gavnlige på papirerne - langt fra.

Det var så bare min historie - Håber i fik lidt inspiration til jeres videre kamp om en studieplads. Held og lykke…

Jeg er helt enig i ovenstående udsagn, som Doc G kommer med. Jeg arbejdede også som serviceassistent på OUH før jeg blev optaget i 2002 og det har helt sikkert bidraget til min optagelse.
Til kvote 2 samtalen spurgte de om, hvad jeg mente jeg havde fået ud af arbejdet på OUH og dette måtte jo selvfølgelig være en større forståelse for et helt sygehus som organisation, forståelse for vigtigheden af samarbejde mellem forskellige faggrupper osv. :smiley: Det kunne de godt lide, at høre…

Desuden har jeg beholdt arbejdet i sommerferien, da jeg synes man får betydeligt mere ud af det, end FADL-vagter. Det er som om man får mere ud af, at stå og kigge på et traume eller give hjertemassage end man får af, at sidde og kigge på en sovende patient i 8 timer!!!
Man har også mulighed for, at snakke med lægerne og arrangere forskellige ting for sig selv. Jeg har bl.a. fået lov, at lægge venflon, følge med i traume-scanninger osv., selvom jeg var på arbejde som serviceass.

En sidste bonus - som vistnok hører under en anden tråd - er at man virkelig får mulighed for, at gå et par træsko til, så de er klar til klinikophold (i mit tilfælde måske lidt for klar :smiley: )

Ja nu er der jo ikkke lang tid til at vi får besked ang. optagelsen.
Men har dog lige nogle spørsgmål, hvad skriver sdu ang. status på jeres ansøgning(på internettet)?, hos mig skriver de " at de forventer at jeg kommer ind på baggrund af mit eks.snit, og derfor ville jeg ikke blive kaldt til kvote2 samtale" bare surt hvis jeg ikke kommer ind via kvote 1! Jeg har både søgt ind på AU, KU og SDU, og ville derfor gerne høre lidt fra andre, så man måske kunne fornemme trenden.
Jeg burde have et højt nok snit, 9.6, men med alle de nye optagelsesstat. hvor ansøgningstallene er steget en del, bliver man lidt bange. Bør jeg være det ?

9.6 er 100% nok på SDU - har du søgt standby?

yes, det har jeg! Men jeg håber på at blive optaget på AU.
Plejer AU og SDU at følges ad, hvad angår eks. snittet ?
Jeg forstår bare ikke helt, hvorfor SDU kan skrive at de regner med at jeg bliver optaget via kvote 1, da de på daværende tidspunkt ikke ikke havde modtaget alle ders kvote 1 ansøgninger. hmm.

Tak for alle jeres svar. Hvad står OUH for, og hvor henvender man sig henne for at søge om sådan et assistent job. Det lyder da godt nok spændende. Det ville lige være mig. Får man virkelig lov til at komme med der hvor det hele sker? Det må jeg undersøge nærmere.
Kan man kun få det som sommerferiejob eller er der også mulighed på andre tidspunkter af året? Hvor mange timer om ugen er det og får man løn?
Det lyder virkeligt spændende.

Er der nogle der kender til om der er ligende muligheder for et assistent job i Københavns eller Århus området, hvor man kan være med hvor det hele sker?

OUH står for Odense Universitets Hospital, men det har du måske fundet ud af. Jeg henvendte mig til servicesektionen på OUH og “tilbød” min arbejdskraft.

Jobbet er som serviceassistent. Det er en sammenlægning af portør og rengøring, som jeg ikke ved om eksisterer andre steder end på Fyn.
Man har derfor alle de gamle portøropgaver som f.eks.: hjertemassage ved hjertestop over hele sygehuset, assistering ved multi-traume (forflytning, løbe med prøver og alt hvad lægerne og sygeplejerskerne ellers beder om), patienttransporter, ind- og udlægning fra operationer osv.
Og alle de rengøringsopgaver, såsom: Rengøring af OP-stuer, kontorer osv.

Jeg arbejdede fuld tid på OUH i 10 mdr. før jeg blev optaget på medicin. Det har virkeligt været en rigtig god ballast. Jeg har oplevet sindssygt mange ting og set masser før jeg startede. Et godt eksempel er, at jeg har kørt 50+ mors i kapellet - derfor var det heller ikke så slemt for mig, da vi skulle have dissektion på 1. semester, da jeg allerede havde set en del døde mennesker før i modsætning til mange af mine medstuderende.
Jeg har også fået lov at kigge med på mange operationer og fået forklaret mange forskellige ting i løbet af dem.
Alt i alt rigtigt spændende.

Jeg vil helt sikkert anbefale alle, som overvejer dette, at få arbejde på aften- eller natholdet. Det er der man ubetinget oplever flest ting. På dagholdet er man tilknyttet én enkelt afdeling, hvor man på aften/nat dækker hele sygehuset (herunder også skadestue og OP, hvilket helt sikkert er det sjoveste :lol: og mest interessante :shock: )

Ja jeg var lidt hurtig på tasterne, så ja det fandt jeg ud af.
Som det lyder er det klart noget jeg vil satse på at få arrangeret. Mon ikke de har noget ligende på rigshospitalet. Det burde man næsten mene. Der har de i hvert fald serviceassistenter ansat, men om de der får lov til at følge med i så meget som du har fået lov til ved jeg desværre ikke. Men helt klart noget jeg vil undersøge. Men tak for tippet.
Men nu må vi jo vente og se når svaret kommer i morgen mht. hvad jeg gør. Ville nemlig også selv opgradere mit kemi C til B, og derudover lave noget organisatorisk arbejde for røde kors på sygehusene i Kbh området.

Tro mig, det har intet med held og gøre… :slight_smile:

Hehe

Er lige kommet ind i debatten.
Det er rigtigt nok at antallet af ansøgninger til Lægevidenskab på KU i år er steget.
Men… Det er antallet af ansøgere på kvote 2 der er steget. Kvote 1 ansøgningerne er faldet med 7%

Severin

http://www.LaLukes.com

[quote]Det er rigtigt nok at antallet af ansøgninger til Lægevidenskab på KU i år er steget.
Men… Det er antallet af ansøgere på kvote 2 der er steget. Kvote 1 ansøgningerne er faldet med 7% [/quote] Hvor har du det info fra, og hvordan ser det ud i Odense? :slight_smile: