Optagelse på medicin+udkast til levnedsbeskrivelse

Hejsa allesammen…

Nu skriver jeg, som en af de mange der har gjort, efter råd om optagelse gennem kvote 2… Jeg er nemlig lidt i tvivl om jeg har hvad der skal til for at blive optaget, så vil gerne høre fra nogen som er blevet optaget og ved lidt om hvad det kræver…

Jeg blev HF student i 2004 med et gennemsnit på 8,6… jeg har mat, fys, kemi på B-niveau. Efterfølgende arbejdede jeg et år på en grillbar og det samme år på en restaurant (fra disse steder har jeg nogle knaldgode anbefalinger, og selvom det ikke er så relevant tror jeg de ville være gode at have med alligevel). D. 1 september 2005 startede jeg et 4 måneders forløb på Diget højskole hvor mit liniefag var sundhed, og jeg var bl.a i praktik hos en praktiserende læge, samt et par dage på sygeplejeskole hvor vi lærte forflytningsteknik.
Jeg tog også under dette forløb et 12 timers førstehjælpskursus.
Fra 1. januar i år startede jeg i hjemmeplejen i Århus, hvor jeg er i et fuldtidsvikariat i ½år.
Jeg har også lige meldt mig ind i Røde kors og Kræftens Bekæmpelse, hvor jeg henholdsvis ønsker at blive samarit og besøgsven, men da det ikke er påbegyndt og ansøgningen skal sendes ind d. 15 marts, tæller det så for noget?
jeg har fra 10/4-2000 - 5/8-2002 været fodboldtræner for et lilleputpigehold og et sandkassehold, samt omkring samme periode var jeg også gymnastiktræner, men tæller disse noget når det er så lang tid siden?

Håber på at der er nogen der vil give lidt respons på om jeg har en chance for at komme ind, og hvad jeg i så fald skal ligge vægt på i min ansøgning udfra de ting jeg har lavet…

Mange hilsner fra

Sanne

Hej. du kan starte med at kigge på

http://www.retsinfo.dk/GETDOCM/ACCN/B20050036205-REGL

under bilag 1 og 2

vh thomas

Hej sanne, det kommer meget an på hvor du søger ind, hvad der er vigtigt at fremhæve.

Hvor vil du søge ind ?

Hej Sanne

Jeg var i samme båd som dig men blev optaget. Ved kvote 2 ansøgningen lægger de vægt på en test i almen viden (skriftlig) og en mundtlig samtale. Inden de indkalder folk til prøven og samtalen sorterer de folk fra på baggrund af deres levnedes beskrivelse. Det er derfor vigtigt at du laver en god levneds beskrivelse til at starte med. Jeg mener at der nogle eksempler her på siden som du kan læse igennem, hvis du vil må du også gerne se min.

Jeg var frivillig samarit I RKS inden jeg søgte, hvis din afdeling ikke vil give dig kurset hurtigt kan det evt. betale sig at flytte afdeling. I mit tilfælde var det nok at “tale” om at flytte afdeling, så kom jeg på kurset med det samme. Prøv også at komme med på nogle store vagter og få lidt erfaring (F.eks. Roskilde).

Inden jeg søgte fik jeg følgende råd af en studerende ved SDU. Han sagde at jeg skulle gøre mig klart hvorfor jeg ville være læge. Og hvis min begrundelse var at jeg ville ”rede jorden” så kunne jeg godt glemme det. Så det skal du selvfølgelig også gøre dig klart.

Ved samtalen lagde de også vægt på mit kendskab til byen, studiemetoder, erfaringer med at overkomme problemer, at bo alene osv.

Jeg håber du ku bruge det til noget, ellers må du jo bare skrive igen :slight_smile:

Effeta: jeg vil rigtig gerne ind i Århus, men der er jo nok størst chance i odense, men søger begge steder alligevel…

medic:jeg vil rigtig gerne læse din levnedsbeskrivelse hvis jeg må, for synes jeg er lidt på bar bund, og kan slet ikke overskue at skulle i geng med den . jeg har også lige tilmeldt mig som samarit, og skal til det første møde d. 15/2 så det er nok begrænset hvad jeg kan nå at komme ud til inden jeg skal søge d. 15/3.
mht. at gøre mig det klart hvorfor jeg vil være læge synes jeg også det er rigtig svært at sætte ord på det… har det ikke sådan at jeg gerne vil redde verden, men det er mere min interesse og facination for menneskekroppen, og dens anatomi og fysiologi der optager mig… jeg har så mange spørgsmål til hvordan en krop fungere og spiller sammen på alle leder og kanter, og selvfølgelig hvorfor det så kan gå galt engang i mellem med sygdom osv. er det godt at skrive sådan, for det er jo sandheden for mit vedkommende, eller er der nogle andre dele jeg hellere skal ligge vægt på…?

læser selv på SDU og kender en som kender en der sidder nå der læses ansøgninger igennem 8)
Det der er supermegavigtigt er at du, som andre også skriver, gør dig 110% klart hvorfor du vil være læge, den motiverede ansøgning tæller rigtigt meget. Der lægges stor vægt på modenhed og din argumentation omkring hvorfor SDU netop skal vælge dig og ikke de 2000 andre der søger.
Men klø på og send den eventuelt også til mig så kan jeg se på den, jo flere øjne jo bedre.

jeg ville virkelig sætte meget pris på hvis du/andre ville læse den igennem når jeg har fået skrevet den, for som du selv siger jo flere øjne jo bedre og man kan nemt stirre sig blindt på det man selv har skrevet uanset hvor mange gange man læser det igennem… så ligger den ind på dette emne når jeg har lavet et udkast til den…
tusind tak til jer som giver råd og bruger tid på en der er lidt på herrens mark… :smiley:

Tusind tak for levndesbeskrivelsen medic, det var virkelig pænt af dig du ville tage dig tid til at sende den til mig…
det er en flot ansøgning du har og der skal vist meget til før jeg kan skrive en med lige så meget spændende indhold som din har…
for har ikke helt så meget erfaring og har desværre heller ikke noget udlandsophold at trække på… tror i det er et stort minus?

Så har du sikkert nogle andre kvaliteter som du kan fremhæve :wink: prøv at smide det op på nettet når du har skrevet det, så får du nok nogle fif fra de andre også.

Så skal du nok komme ind næste år - det er ting som det der tæller op ad ingen tvivl om det.

Man lav din beskrivelse og smid den op hvis du har lyst. Så skal folk nok komme med deres feedback…Det plejer folk at være flinke til

hej… hermed mit første udkast til en levnedsbeskrivelse… stave og komma fejl er der sikkert massere af, men da jeg får dem rettet af en anden, kan i bare se bort fra det… håber på at nogen vil kigge lidt på den og evt give lidt gode råd… mvh Sanne

LEVNEDSBESKRIVELSE
Lægevidenskab, Århus Universitet kvote 2-2006 Cpr.nr: **-

Mit navn er Sanne jeg er en kvinde på 20 år, som lige er flyttet til Århus fra *. Min plan er til sommer at flytte sammen med min kæreste i Århus hvor vi begge kan studere.
Hermed ansøger jeg om optagelse på Lægevidenskab på Århus Universitet.

Min drøm om at blive læge startede for godt 4 år siden. Jeg var godt ½ år inde i mit Gymnasieforløb på sproglig linie, og fandt at dette slet ikke var den retning jeg skulle bevæge mig i. Jeg afsluttede derfor det første år på sproglig linie, og startede derefter på HF hvor mine valgfag udelukkende var valgt med henblik på at kunne studere medicin. Jeg blev i fysik nødt til at følge en 2. g klasse hvilket var en udfordring da deres forløb var anderledes struktureret.

Det var i biologi i 1. g min interesse for menneskekroppen blev vækket. Menneskekroppens anatomi og fysiologi fascinerer mig utroligt meget og dette kompineret med at bagefter at kunne diagnosticere og behandle sygdomme vil for mig at se være min drømmeuddannelse som Læge. Desuden ligger min interesse også i hele tiden at kunne videreuddanne sig, og derved videreudvikle sig i et intellektuelt krævende og evigt fornyende fag, samt kunne gøre brug af mine medmenneskelige evner.

Jeg startede i efteråret 2005 på Højskolen Diget, hvor jeg valgte sundhedslinien. Med fag som anatomi og fysiologi, sundhedspædagogik og sundhedspsykologi blev min interesse for Lægevidenskaben kun bekræftet gang på gang.
Højskoleopholdet udviklede mig meget social og gav stor indsigt i andre mennesker og deres kultur.
Eleverne på skolen var fra mange forskellige lande og samfundslag, og da min værelseskammarat var polak blev mine sproglige færdigheder også udfordret meget. De mange forskellige kulture på højskolen, har givet mig meget indsigt i andre folks måde at leve på, og ser det som en stor fordel da man som læge vil møde mennesker fra alle dele af samfundet og kulturer.

Min motivation for at læse medicin blev kun yderligere bekræftet da jeg kom i praktik hos en praktiserende læge. At følge ham gav en stor indsigt i en læges hverdag og hvad den består i, og var utrolig spændende da mit henblik på medicinstudiet er efterfølgende at læse almen medicin.

Efterfølgende startede jeg i hjemmeplejen i Århus. I mit daglige arbejde har jeg faste brugere og har derfor et stort ansvar i samtidig at have indsigt i samt opdage forandringer i deres velbefindende.

Arbejdet som hjemmehjælper har også givet mange praktiske fordele. Jeg har lært at håndtere meget syge, sengeliggende mennesker og assistere dem med ernæring, personlig pleje og udlevere medicin på en meget ansvarsfuld måde.
Disse færdigheder har jeg blandt andet fået igennem mit daglige arbejde men også gennem min deltagelse i alle kurserne lokalcenteret tilbød.

Desuden har jeg været fodboldtræner for 2 fodboldhold med små børn, hvilket kræver stort overblik samt tålmodighed.
Jeg har desuden arbejdet som samarit i Røde Kors den sidste måned.

Baggrunden for at søge medicinstudiet på Århus Universitet er at jeg kender et par stykker som læser medicin der, og jeg igennem dem blandt har stiftet kendskab med deres forløb, bøger og studiemiljø, samt efter at have læst om jeres studieordning synes godt om den.

Som jeg håber min ansøgning afspejler brænder jeg virkelig for at starte på medicinstudiet samt mener jeg at de sidste 4 år viser at jeg har arbejdet målrettet mod optagelse på medicinstudiet. Jeg er klar over de store udfordringer som medicinstudiet giver samt jobbet som læge kræver et stort ansvar og til tider er meget stressende og kræver man kan klare et stort pres, men disse kompetencer mener jeg at besidde. Jeg synes derfor jeg er godt rustet til medicinstudiet, til at gennemføre og til at yde mit bedste for at blive en dygtig læge. Jeg ser frem til et positivt svar fra Dem.

M.V.H. Sanne