Optagelse på medicin-studiet

Hej
Jeg er en pige som ønsker at komme ind på medicin-studiet. Jeg har nu søgt 2 gange, men fået afslag begge gange. Jeg vil gerne høre om der er nogen der kender noget til at studere medicin i udlandet, fx. England, Irland el. Polen? Eller bare et andet sted i EU?
Eller om der er nogle der kan give mig et godt råd omkring hvad jeg kan lave i et års tid som vil give meget gode point.
Jeg har både arbejdet som sosu-hjælper, i hjemmplejen, som handicaphjælper, mv. Og jeg er frivllig i Røde Kors. Jeg har alle relevante fag og har taget forskellige kurser i bl.a. lægemiddellære, latin og førstehjælp.
Så det jeg har brug for er noget der er “mere” relevant for studiet end alt dette…
Hvis nogen havde et bud, ville jeg blive meget glad…

Mvh. Heisenberg…

Har du nogle ideer om hvorfor du har fået afslag? Er det dit snit?, din levnedsbeskrivelse? eller?

Vedr. levnedsbeskrivelser så er der nogle eksempler under artikler. http://www.studmed.dk/cms_articles.php?cid=10

Andre har også fået folk her på forummet til at læse deres levnedsbeskrivelse igennem og den vej rundt fået feedback.

Mit snit er 8,5 og jeg kender andre studerende som er kommet ind med lavere snit under kvote 2.
Jeg blev kaldt til samtale sidste år, men i år fik jeg afslag med det samme. Og de er ikke særlig gode til at oplyse hvad der er i vejen. Jeg har skrevet en mail til dem og spugt om de kunne fortælle mig hvad jeg mangler og hvorfor jeg blev sorteret fra, men har endnu ikke fået svar…
Mit gæt er at jeg fra sidste år til i år ikke har lavet nok… dvs. jeg har taget GSK fag på HF, da jeg selv mente at det ville være godt at læse, før man starter på uni, så selve det at studere ikke er for nyt. Jeg har nemlig arbejdet i 1½ år tidligere. Jeg har derfor koncentreret mig om de fag jeg har og gjort meget ud af at studere både fagene og i de bøger som jeg ved at andre medicin-stud. har…
Jeg har læst de forskellige levnedsbeskrivelser igennem og har også set et par venners… men…

Og jeg brænder for at læse medicin, så jeg tror ikke jeg kan klare et afslag mere, så jeg vil virkelig gøre alt for at blive mere egnet til næste år…
Og det er så her, jeg gerne vil høre om nogen har foreslag til hva jeg kan gøre… og evt. har kendskab til at studere i udlandet…

På forhånd tak…

Mvh Heisenberg

Jeg har undersøgt muligheden at studere i udlandet meget. Jeg søger første gang nu, og er kommet til samtale (jubi), så det er ikke derfor, men fordi jeg gerne ville holde mine muligheder åbne da det absolut er dette jeg vil og intet andet.

Forstår godt at du er ked at det og ikke ved hvad du nu skal gøre. Jeg kender en del der har ringet til uni for at høre hvad de kunne gøre bedre og der har de været meget hjælpsomme og imødekommende og har givet nogle gode råd.
Må jeg spørge - hvor gammel er du? Det kan jo være det var grunden til dine afslag… (men hvis du har søgt to gange så må du vel være et par og tyve i hvert fald…?)

Ang at studere i udlandet så kig på denne hjemmeside: http://www.ansa.no
Det er en norsk side, men den er SUPER god til at orientere sig omkring hvor og hvordan. Der er også en masse links til alle universiteterne i de forskellige lande og der står alt om priser osv. Men du skal jo være klar over at det er dyrt at studere i udlandet. Fx koster det i Prag ca. 70-80000 kroner for et år. Så… det er jo penge. Men det er jo helt klart det værd hvis man VIRKELIG brænder for medicinstudiet, og det ville ikke stoppe mig. :slight_smile: Det er forresten snart frist for ansøgning de fleste steder i udlandet… så du må skynde dig :slight_smile:

Men held at lykke med at søge i udlandet. Håber jeg hjalp dig lidt…

Med den studiegæld man da får oparbejdet, så skal man da ikke vælge at arbejde i danmark bagefter…

chloe:
Hej jeg kiggede lidt på siden…
Har kun lige skimmet den kort igennem…men synes ikke lige jeg kunne finde nogle datoer for hvornår der skulle søges osv…
Er det noget du ved noget om…?

Mvh Heisenberg…

Man skal kontakte universiteterne for at få ansøgningsskema og frister osv.

Jeg har undesøgt Tjekkiet og Polen mest og der har jeg fundet ud af følgende:

På Charles University i Prag/Tjekkiet er ansøgningsfristen 25. maj. Du kan bare skrive en mail til dem, så sender de dig papirer osv.

På Medical University of Warsaw i Warszawa/Polen er fristen d 15. juni og det koster 250 euro = ca. 1800 DKR bare at søge… :slight_smile:

Men kontakt de universiteter du er interesseret i så giver de dig alle oplysninger du har brug for…

[/quote]
Med den studiegæld man da får oparbejdet, så skal man da ikke vælge at arbejde i danmark bagefter…[/quote]

Altså…er det så slemt??? Alle norske studerende har studieLÅN (ingen SU som I har)…72.000 Nkr/år… Og beløpet skal ikke kun betales tilbage, men der kommer også renter på - således skal en ferdigt uddannet læge med, lad oss sige et studielån på 450.000kr, betale næsten det dobbelte tilbage over ca20 år efter endt uddannelse! :roll:

Og rigtignok har de norske lægene bedre betalt end vore kolleger i Danmark, men I danske læger er jo også velkomne til at arbejde som ferievikarer i Norge - med en ugeløn på omkring 30-50.000kr…

Får I ikke SU? - jer der læser i DK?

Nei - hvorfor tror alle danskere det??? Og vi betaler også skatt :wink: Vi er altså ikke snyltere på den danske stat, slik som mange tror!

Ligevel; det er godt at være norsk i Danmark :smiley:

Det blir vel litt feil å si? Vi får SU fra den norske stat som bare er lån. Består vi våre eksamener blir 32 000kr av de 80 000kr vi får hvert semester gjort om til stipend, altså; vi trenger ikke å betale dem tilbage. I tillegg får vi noen tusen i reisestipend som heller ikke skal betales tilbage.

Det er samme system innad i Norden ihvertfall, man får SU fra det landet man er statsborger i.

Det blir vel litt feil å si? Vi får SU fra den norske stat som bare er lån. Består vi våre eksamener blir 32 000kr av de 80 000kr vi får hvert semester gjort om til stipend, altså; vi trenger ikke å betale dem tilbage. I tillegg får vi noen tusen i reisestipend som heller ikke skal betales tilbage.

Det er samme system innad i Norgen ihvertfall, man får SU fra det landet man er statsborger i.[/quote]

Beklager, jeg har ikke tjekket de sidste nye regler; som norsk student i Danmark får man max udbetalt kr 82900 i LÅN/år, hvoraf 2900 er rejsestipend (nu ved jeg ikke hvordan du kommer hjem, men min flybilett+tog koster ca 2000kr t/r - så det rejsestipend er altså ikke noget at råbe hurra for!). Hvis du består ALLE dine eksaminer TIL TIDEN kan (fra i år af) indtil 16.000kr/semester omgøres til stipend - det betyder at du i bedste fald sidder tilbage med små(?) 48.000kr i lån/år… Dette er imidlertid nye regler - tidligere var det kun 6.000kr/år som kunne omdannes til stipend!

Men ok; 48.000kr x 6,5 = 312.000kr Lige nu er renten i Norge ekstremt lav, tvivlsomt at den vil holde sig på dette nivået (2-3%) særlig lengere - jeg ville derfor regne med at betale ca det dobbelte tilbage efter endt uddannelse - og det er som sagt i bedste fald!

Så anja; at sige vi har det samme system som i Danmark er nok ikke særligt precist?

Jamen til jer nordmænd, kan jeg så kun sige…

Go’ 17 Mai :smiley:

[quote=“frold”:2repnmya]Jamen til jer nordmænd, kan jeg så kun sige…

Go’ 17 Mai :smiley: [/quote]

Jamen tak for det :smiley: Nu trækker vi vores bunad på og spiser iskrem ad libithum!

Gratulerer med dagen!

Ok, hørte jeg rigtigt? 30-50.000 kr. i UGEN?! Are you kidding me?

[color=red]Hej! Din historie minder så meget om min at det næsten er skræmmende. Jeg fik også afslag de første gange, først synes de jeg var lidt for ung, så fik jeg også rent afslag. Jeg begyndte på en anden uddannelse, for at blive studievant, det synes jeg helt sikkert du skulle overveje, søg ind her til kvote 1, og læs feks. til sygeplejeske. Så søg ind næste år, det har virket for mig, jeg er kommet ind!
Håber det hjalp!

:smiley: [/color]

Yeps - du hørte rigtigt… Men det er rigtignok i distriktene - Finnmark og kyststrøgene. Jeg arbejder som ambulancepersonnel i Finnmark (niveu 3- paramedic) og får 9700 Nkr/uge. Sidste sommer traf jeg en dansk vikarlæge i hammerfest der fik 48.000/UGE!!!

Det er synd at de danske lægelønninger er som de er, jeg tror det ville være meget mere attraktivt for norske/svenske studerende at blive i Dk om lønnen svarede til den i de øvrige skandinaviske lande…

Det er da fuldstændig sindsygt mange penge, i forhold til hvad en læge i Danmark tjener. Er der så mulighed for f. eks. at tage ud og være læge i en eller anden lille norsk flække i 3 måneder, og så tjene kassen eller hvad?

Hvorfor er der så stor lønforskel mellem læger i Danmark og læger i Norge? Jeg mener, vi ligner jo hinanden på næsten alle punkter, men den løndifference er da helt enorm. Læger i Norge må virkelig leve fedt… Jeg flytter til Norge! :bash: Norske piger er også blandt de kønneste i verden…

Ja. Også som dansk læge. Så hvis du lige skal afbetale et SU-lån til den tid, er det såmænd et glimrende vikariat at tage…

Norge har olie, Danmark har… værdiløs havbund… :slight_smile:

… og en tom flaske whisky.