Optagelse på forskerskolen - kvalifikationer?

Trods der ikke hersker stor tvivl om hvad forskning er for en størrelse, fornemmer jeg uklarheder og at visse aspekter delvis negligeres blandt os stud. - herunder forudsætninger for optagelse ved Forskerskolen.

Nu læser jeg på AU, hvor man oftest tager orlov i 1 år ifm. Forskningsår (FÅ) - ikke som KU, hvor man kan inddrage 11.sem. Derfor er der (stor) konkurrence om pladserne.
Jeg overvejer selv et FÅ, men har altid prioriteret at “fordybe mig i andet end studiet”, hvilket resulterer i et snit på knap 7. Til gengæld både et første- og medforfatterskab. Alligevel sidder jeg her med en tvivl om, hvorvidt mit snit er på smertegrænsen.
Har talt med venner, der har lavet FÅ. Fantastisk dygtige stud., og alle med enormt høje snit :raised_hands:

Karakterer indgår som del af en helhedsvurdering af ansøgeren - som udgør 40% af ansøgningen. Men fornemmer lidt en tendens til at vi “taler karakterer ned”. Har f.eks. hørt et par påstå, at karakterer ikke fremvises ifm. FÅ, og det er noget vås… Omend det absolut ikke er afgørende for hverken FÅ, PhD, og skolarstipendier. Men 9/10 gange skal det vedlægges.

Af nysgerrighed søger jeg jeres tanker og erfaringer. Måske I har insight-knowledge eller selv har søgt en af de opslåede stillinger på FB/studenterforeninger - med eller uden held? - og hey, learning by failure :wink:

Hej Labetalol

Jeg har lige haft et forskningsår på AU og sidder nu og skriver rapport (nåede lige netop med på den gamle ordning). Det kan klart anbefales, men det er godt nok også hårdt. Især når tingene ikke går som forventet (hvilket de jo aldrig gør i forbindelse med forskning).

Altså hos mig var det ikke et problem at finde en vejleder, men måtte søge 2 gange for at overbevise instituttet :wink: Begge gange var det med samme vejleder

Tror ikke mit snit har gjort forskellen de 2 gange (Jeg havde et snit på 9,2 første gang jeg søgte og 9,9 anden gang). Altså jeg har også en masse ved siden af studiet, og tror, at det var med til at trække op.
Jeg tror det, der gjorde udslaget anden gang jeg søgte var, at jeg havde været frivilligt i laboratoriet i min sommerferie og dermed kendte forskningsmiljøet meget bedre og på den måde havde vist, at jeg godt gad den forskningstype, jeg skulle lave. Jeg tror at dine publikationer vil vægte meget positivt i en ansøgning!

Du er meget velkommen til at skrive, hvis du har spørgsmål.

Tusind tak for et godt - og opmuntrende - svar Jullesuper!
Fedt at høre du vil anbefale forskningsår, trods det kræver hårdt arbejder, hvilket jeg slet ikke er i tvivl om.
Jeg vil helt sikkert klø på med ambitionerne og give lyd, hvis der kommer flere spm.

Held og lykke med rapporten :slight_smile:

1 Synes om