Optagelse på AU

Hej
Jeg søger et godt råd ifht optagelse på medicinstudiet på AU. Jeg søgte om optagelse i 2004, men fik desværre afslag. Jeg er sproglig student fra 2002 ( gennemsnit 8,5 ) og har derefter taget mat A, fys B og kemi B på GSK. I november 2003 rejste jeg til London hvor jeg boede og arbejdede i 8 mdr, heraf 4,5 mdr. på et børnehjem for udviklingshæmmede. Nu er jeg startet på biologi på tværs studiet på SDU for at samle flere point, men er meget i tvivl ifht til dette valg. For det første dumper 75% plantebiologieksamen og 40% i kemi. Hvis jeg kommer til at indgå i disse statistikker vil dette år jo være spildt for mig og det ser jo ikke ligefrem godt ud på papirene at være dumpet! Derfor overvejer jeg kraftigt at droppe ud fra dette studium og rejse tilbage til London for at arbejde som hjælpelærer for handicappede børn på samme institution ( børnehjem, skole og hospital ) hvor jeg tidligere arbejdede hvor jeg dengang var ansat som en slags pædagog. Jeg er bekendt med at dette ikke vil give mig flere point men jeg har en fornemmelse af at jeg har brug for mere relevant erfaring. Hvis jeg rejser til London er jeg i tvivl om jeg skal blive der indtil sommer eller om det er bedre at rejse derfra i februar for at tage på højskole ( enten Rønde med sygeplejelinie eller Egmont hvor man kan blive personlig hjælper ved siden af højskoleopholdet ).
Jeg har virkelig brug for et godt råd.
Venlig Hilsen Tanja

Du får nok det bedste råd ved at henvende dig til en studievejleder på SDU eller hos IVU-C.

Kender desværre ikke så meget til Au. Men virker da, som et godt grundlag du har nu… umiddelbart vil jeg ikke tro at du får flere point ud af at tage tilbage og arbejde, da du har været over 6 mdr. i udlandet, det i sig selv skulle være nok til at give dig point, tror nok det er 5 stk.
Det jeg evt. kunne sætte en finger på er mangel af organisatorisk arbejde og du har heller ikke skrevet noget om andet erhvervsarbejde… ikke at sige at det var dette, som gjorde at du ikke kom ind, men kunne være lidt af årsagen. I sidste ende er det jo også hvordan din motiverende ansøgning er sat sammen… der ligger jo nogle forslag her på studmed til hvordan folk har skrevet deres ansøgning… du velkommen til at skrive hvis jeg skal uddybe noget… og frem for alt du må ikke tage det som studievejledning… jeg kan jo kun snakke ud fra egne erfaringer…
VH

Tak for svaret, men jeg har besluttet mig for at tage tilbage til London indtil højskolen starter i februar. I Nordjyllands amt hvor jeg nu er flyttet til er det utrolig svært at få noget relevant arbejde ( jeg forsøgte i 3 mdr. sidste år ) især når der er tale om en så kort periode, men også fordi mange kun ansætter uddannet personale, men til gengæld har man mulighed for at blive vikar på plejehjem i sommerferier, hvilket jeg har tænkt mig at blive først i juni når højskolen slutter. Mht erhversarbejde i Danmark har jeg masser af erfaring, da jeg har haft arbejde sideløbende med skolen, men desværre er dette ikke studierelevant.
På AU skal man have haft organisatorisk arbejde i min. 12 mdr, hvilket jeg jo ikke har mulighed for at nå da jeg gerne vil ind til sep. 2005, men hvis ikke dette lykkes vil jeg da helt sikkert prøve dette året efter, så jeg forhåbentlig kan se frem til optagelse i 2006, da dette jo er sidste chance for os som søger i kvote 2! Der ligger desværre kun en levnedsbeskrivelse her på siden, så det ville være rart hvis flere indsendte deres, så man kunne få lidt inspiration.
Igen tak for rådgivingen. Du er meget velkommen til at skrive et svar især hvis du synes dette er helt hen i vejret.

Starter du på Rønde Højskole? (Der går jeg nu :wink:

Hej, synes det smarteste ville være at finde noget studierelavant arbejde nu, og så begynde at spare op til et evt. højskoleophold på 4 mdr., som jeg selv har erfaret kan gå hen og blive temmelig dyrt, hehe… og sørg for at få nogle gode anbefalinger fra de forskellige jobs og halløj du nu må have foretaget dig igennem tiden…

Vh

Steffan

Kære Tanja!
Du står desværre ikke særlig godt i kvote2 med det lave snit. Det er godt, at du har taget adgangsfagene og det også på et højere niveau end krævet. Men hvis du ikke har gode karaktere her dvs =/over 8 i disse, bliver du nok dømt hårdt i “studieegnethed”.
For dig er det især vigtigt at du laver noget studierelevant arbejde til at vise og begrunde din motivation, som du gør.
Det kan godt være strategisk ikke at skrive andre fag på end medicin når du udfylder KOTen. Overvej det.
Når du har så lavt snit som du har - i medicinerøjemed vel og mærke - er det vigtig at du skriver en blændende levnedsmiddelsbeskrivelse. Hvor du redegør og begrunder dine valg i livet. Sørg især for at der er overensstemmelse mellem det du skriver, og det dine bilag implicit siger!!

Men det allerbedste råd af alle; tag ned på studievejledningen!!!

God weekend! Sissel

levnedsmiddelsbeskrivelse? skal man nu også beskrive sine livretter eller hvad? :wink:

Nu skal du være sød… Vi ved alle hvad der menes :wink: