Opptakelse Odense

Hei hei!!
Jeg er en norsk jente som har søkt medisin i Danmark denne høsten og i den forbindelse har jeg en del spm om opptakelsen.
Hva slags test er det snakk om i kvote 2 i Odense?Hva slags temaer blir tatt opp?
Har forstått at intervjuet som regel tar utgangspunkt i levnedsbeskrivelsen-er det noen “faste” temaer i tillegg?Hvor lenge pleier disse intervjuene å vare, og hvor mange sitter i “dommerpanelet”?
Takknemlig for raskt svar:-)
Hilsen Cathrine :stuck_out_tongue:

Hejsa

Jeg ved ikke hvordan testen og interviewet laves i år, men da jeg var til det for 2 år siden, handlede testen om alm. bred viden, der var nogle enkelte spørgsmål der var medicinske anlagt men de krævede ikke den store medicinsk viden udover lidt interresse for faget.
Selve interviewet, handler om dig, hvad du har lavet, og hvorfor de skal vælge dig. Altså kort sagt spørger de dybere indtil levnedsbeskrivelse og dig. “Dommerpanelet” består af 2 personer som er tilknyttet universitet, enten som lærer eller læger.

Held og lykke

Sidder der ikke også en ældre studerende med til bords? Det gjorde der i hvert fald da ordningen i sin tid blev indført.

De 2 jeg var til samtale ved, var begge professorer, men jeg kan da ikke udelukke at der har været nogle ældre studerende, ved de andre samtaler, men det er ikke noget jeg har hørt om.

ya dengang jeg var til samtale på SDU var der også en ældre studerende til stede, rigtig god optagelsesmåde forresten, det kunne jge godt tænkte mig AU indføre men det er de sq nok for reaktionære til

anyways den “prøve” du skal lave er som jeg husker det bare en multiple choice test om almene spørgsmål, politik nyheder, basal biologi sport osv, men det er helt sikkert at hovedvægten ligges i samtalen som tager udgangspunkt i din levnedsbeskrivelse der i hele optagelsesprocuduren, når alt kommer til alt nok er den vigtigste

Det er forskelligt, hvem der sidder i panelet (det kan være et logistisk spørgsmål). Enten to undervisere/læger eller en underviser/læge og en ældre studerende.
De/vi har læst ansøgningen på forhånd og tager udgangspunkt i den. De allerfleste har en rigtig god oplevelse - det foregår i en afslappet atmosfære, men du skal selvfølgelig huske at “sælge dig selv”. Du skal også være klar til nogle lidt udfordrende/provokerende spørgsmål…fx er der mange der skriver “jeg vil bare så gerne gøre noget for andre mennesker” - så kan det være relevent at spørge hvorfor man så vil læse medicin og ikke sygeplejerske. Du skal vise at du har overvejet dit valg, dine alternativer og dine muligheder
Det er også godt at have tænkt over sine stærke og svage sider!!!

Held og lykke med det;-)