Økonomien i et yderamts nummer

Jeg vil gerne høre om der er nogle der har styr på skattelovgivningen om dobbelt husførelse. Jeg har et historisk dårligt nummer og kommer derfor langt ud på landet. Jeg vil bo i kbh og tage hjem i friugerne. Spørgsmålet er om man kan flytte fra et sted i kbh til et andet sted i kbh mens man benytter sig af dobbelt reglen. Eller skal jeg sørge for at flytte inden jeg bliver smidt til det mørke?
Hvordan sikre jeg mig at de ikke placere min praksis lige ved siden af hospitalet så jeg ikke kan få fradraget. Jeg mener det er vel at snakke med dem, men er der nogle der ved om den der styre det i nordjylland er lige så inkompetent som den i nordsjælland.

VH Manden der giver øl til alle der har et dårligere nummer.

Hej Rune

Ærgerligt med det dårlige nummer :cry:

Jeg har benyttet mig af dobbelt husførelse i forbindelse med et vikariat på Hjørring sygehus, hvor jeg boede i Århus.

Du kan se de præcise regler på skattevæesenets hjemmeside, men det er nok en god ide at snakke med skattekontoret der hvor du bor, da det er dem der skal regulere det.

For at få fradraget skal det være så langt at det ikke er realistisk at pendle - mht. Kbh. og nordjylland skulle du vist være dækket ind :wink:

Det er desuden vigtigt at du lejer et værelse el lign. der hvor du har turnus. Det skal altså være noget du betaler for at bo i, for at det gælder.

Jeg talte med skattekontoret inden mit vikariat, skrev ned hvor mange timer/døgn jeg havde som “udeboende” og indberettede det efterfølgende. Jeg fik mit fradrag, endda uden at komme til torskegilde!

Der er jo muligheden for at få et bindende ligningssvar, hvis du vil være helt sikker på at der ikke går kludder i noget - det er jo ikke småpenge det drejer sig om!

vh. Rasmus

Husk at det ikke er decideret “dobbelt husførelse”, men istedet fradrag for kost/logi og småfornødenheder ved at arbejde langt væk fra bopælen.
Det følger statens standardtakster, ca 500 kr pr dag DU ER VÆK -altså også hvis du har en enkelt fridag, hvor du ikke kan nå hjem, samt rejsedagene. Og husk også befordringsfradraget.
Og som allerede nævnt skal du kunne dokumentere en udgift til husleje på det midlertidige arbejdssted.

Ang. ansættelser. Du kan kun få fradraget hvis det drejer sig om ansættelser under 12 mdr varighed, og jeg mener at turnus svarer til 3 enkelte ansættelser, så der skulle du være dækket ind.
Jeg har hørt at komunerne er glade for at give et bindende ligningssvar. Det kan godt være at det koster dem skatten af 200.000, men ellers flytter du jo bare og så koster det dem skatten af hele molevitten.
Det er også vigtigt at du beholder din nuværende bolig i Kbh, og ikke lejer den ud, så gælder det ikke.

Jeg har selv vikariat og benyttet ordningen. Problemet er at man kun kan det ved ansættelser på under et år, og turnus er jo 1,5år. Det er jo tre gange et halvt år, men hvis de er under 8km (tror jeg) tæller de som samme.
Ville gerne høre fra en der sidder i Turmus situationen.
Der var en læge på afdelingen der ville benytte ordningen ved at flytte familien til den anden ende af landet og så følge efter nogle måneder senere. Det fik han dog ikke lov til. Det er derfor jeg er bekymret om jeg har travlt med at flytte.

Hej Rune
Det er ikke noget problem at få kost og logi fradrag under turnus, du får et nyt stillings nummer under hvert af de 3x6 mdr du er i turnus!!! det er drimod rigtigt at du skal ha et af de 3 ophold mindst 8 km fra de 2 andre, da der ellers ikke er tale om en ny arbejdsplads… læg også lige mærke til at der er forskel på skattefradrag for hhv. kost og logi/ og så dobbelt husførelse (K+L giver ca. 200.000 kr. fradrag/år og Dobbelthus giver 20.000) man kan ikke få dem begge, så der er vist ikke så meget tvivl om hvad man vælger…

Jeg starter på ringkøbing sygehus om 3 uger, og når jeg har fået styr på alle de relevante fradrag, regner jeg med at lave et indslag på studmed, så alle kan få glæde af det!!! ( der er måske mulighed for fradrag for flytning, anskaffelse af nødvendigt udstyr mv…)

Kunne være yderst lækkert!! :smiley:

Lige lidt til dem der også sidder med selvangivelsen for 2005. Satserne er for 2005:
408kr i Fortærring/Kost
178kr i Ophold/Logi
Det giver samlet 583kr i døgnet.

Husk at tælle halve dage osv, udregnes som brøkdel af døgnet
Husk transport over storrebælt 15kr ekstra pr tur med tog.

Er der nogle der har styr på hvad man ellers skal have fradrag for ud over FADL kontingent?

En gammel traver, som vidst også har været oppe at vende før. FADL’s skattevejledning fra 2004 dækker nok de vigtigste ting http://forening.fadl.dk/repository.php/ … en2004.pdf

Ellers må du en tur på http://skat.dk og kigge på ligningslovens paragraf 9.

Husk at man kan få forhåndsgodkendt sin forskudsopgørelse mod et mindre gebyr. Bemærk at man tidligere fra ligningskommune til ligningskommune tolkede reglerne vidt forskelligt, der kan forventes en lignende mangel på konsensus skatteregionerne internt og imellem.