Økonomi under studie

Hej,

I mine overvejelser om jeg skal søge ind på medicin studiet (SDU) bekymrer jeg mig en del om det økonomiske grundlag under studiet. Lige nu har jeg et godt betalt fast job og hus, så skiftet tilbage til SU vil helt klart medføre nogle betydelige ændringer (salg af hus, nedgang i forbrug etc.).

Hvad jeg søger svar på er:

Under hvor meget af studiet får man SU? Får man løn under klinikophold/praktik? Hvad med turnus?

Har nogle iøvrigt erfaringer med dobbelt SU-klip i forbindelse med barsel? Ifølge denne pjece: http://forening.fadl.dk/repository.php/541/Barselspjece.pdf får man 12 dobbeltklip, hvis man er kvinde og kun 6 stk. hvis man er mand… som jeg læser reglerne i hvert fald!?

Jeg prøver at danne mig et overblik over, hvor meget jeg skal arbejde ved siden af studiet for at få det til at løbe rundt med familie og det hele…

Håber der er nogle, som kan hjælpe! :wink:

Hej.

Du får SU under hele studiet. Der er desværre ikke lønnet klinik for medicinere. Det du kan tjene nogle okay penge ved, er FADL-vagter og senere hen vikariater.

Mht barsel osv har jeg heldigvis ingen erfaring :smiley:

lige en rettelse, du har kun 84 SU-klip (som det er nu, det kan meget vel blive mindre), dvs du har plads til 6 års studier i din SU, og et fjumreår.

Mht. til barsel har du ret, hvis din samlever får et barn, kan du blive tildelt 6 ekstra klip (hun får 12 hvis hun modtager SU), dvs 90klip i alt

FADL vagter er en mulighed for mange til at få penge under studiet, du skal bare vide at det kræver et 70-timers kursus ved siden af studiet, med 4 eksamner, plus noget uni-skulkning når du tager vagterne, jeg har ikke fundet tid til det i min plan.

Men hvis du er sikker på at du vil være læge (og bliver det), både før og efter studiet, kan du “bare” optage SU-lån, renten er så god at man næsten kan sætte lånet i obligationer og komme ud med flere penge end da man startede.

Fadl vagter er en god indtægtskilde, som er godt betalt og giver et godt indblæik i sundhedsvæsnets mange sider. Desuden kan man “opgradere” sig selv til bedre job/stillinger inden for Fadl. Senere på studie er der gode muligheder for at tage lægevikariater, som er meget fagrelevante, lærerige og godt betalt.
Medicinstuderende er meget priviligeret mhp på at få (fagrelevant)arbejde i forhold til andre studier!

Hej,

mht. fadl-vagter er det et rigitg godt lønnet studierelevant arbejde, især hvis man kommer på et fast hold i hjemmet. Når man blot har skrevet sig op til vagter er man på ingen måde sikret en vagt før end de ringer. Det kan være meget fustrende at man bare sidder og venter og venter ved telefonen!

mht. til det som jensemand skrev om 70 timers kursus og 4 eksaminer… I Odense skal vi ikke op til 4 eksaminer, jeg kan ikk huske hvor mange timer kurset var, men det var hovedsagligt lagt om aftenen. Jeg skal ikk kunne sige hvordan det forholder sig i Århus og København, men i Odense er det et ganske let lille kursus, især hvis man har noget erfaring fra tidligere pleje-jobs.

Senere hen når man har haft mange vagter kan man videreuddanne sig til ventilatør, som både er bedre lønnet og næsten garanteret vagter.

Du skal bare være opmærksom på hvor meget du må tjene ved siden af SUen… Jeg arbejder selv på et hold lige for tiden, hvor vi har 12 timers vagter, døgndækning og bagvagtsordning, og der kan man ikk tage flere end 3 vagter om måneden før end man kommer til at tjene for meget.

Håber du kan bruge det til noget

Hilsen Marlene

kurset for FADL vagter er blevet kraftigt ændret i år, jeg tvivler på at FADL århus kører et andet grundkursus end fx FADL odense.

FADL vagter er godt lønnet men så heller ikke mere, man får ikke meget mindre ud af fx at arbejde i sommerferien ved hjemmeplejen, og de kræver intet kursus eller eksamen, når man bliver ventilatør får man selvfølgelig en lidt mere farverig jobbeskrivelse, men det er trods alt godt ude i fremtiden, jeg ser umiddelbart ingen grund til at betale godt 1400kr halvårligt og bruge 70 timer på at få nogle vagter der er lettilgængelige andre steder - synes først FADL vagter bliver interessant når man er kommet længere hen i studiet som McBain skrev, og fx kan blive lægevikar, men det er bare min mening

Ja, for at blive FADL-vagt kræver det at du er medlem af FADL. Det koster et årligt kontingent på ca. 1600kr, men da det er et fagligt kontigent kan det trækkes fra i skat så den reelle udgift er 800kr. Du får udover muligheden for at tage vagter og det nævnte kursus en del andre goder -læs mere: http://forening.fadl.dk/index.php?context=460

Vedr. SPV (sygeplejevikar)-kurset, så da jeg tog det for en del år siden, da tog kurset 30 timer plus 2 følgevagter af 8timer plus en eksamen. Havde man taget vagter og optjent mere 200timer inden for det første år, så fik man en godgørelse svarende til 3.500kr - det er vel ikke så tosset?

Men det du reelt spørger om er:

Det er der delvist svaret på. Kan dog supplere med, at vælger du at modtage SU som er godt 4500 kr, så må du maks tjene godt 70.000kr om året ved siden af - ellers fratrækkes klip. Man kan vælge at skippe klip. F.eks. kan du sige at du ikke ønsker SU i sommerferien Juli, Aug. derved:

  1. spare du 2 klip som du kan bruge senere, hvis du skulle komme til at forlænge dit studie med mere end 1 år (man har klip til studietiden + år)
  2. da du har valgt klip fra må du tjene ca. 12.000 ekstra pr. klip du har valgt at sige nej til det år.

Læs mere på http://www.su.dk - ovenstående tal er ca. tal da jeg ikke lige kunne huske dem…

Nej, men du er berettiget til SU

Ja, du får løn ca. 24.000kr pr måned - der en lang debat om det her: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1023

Jep, men kun såfremt du får børn under studiet - hjælper altså ikke hvis du allerede har det…

Det ved du vel bedst selv, men i teorien må du tjene alt det du vil blot du ikek modtager SU…

Det skal nævnes, at FADL-vagterne ikke er eneste mulighed for at tjene til en sodavandsis under studierne.
Nogle arbejder som præparatfremstillere, andre som studiesalsvagter (EDB, studiesamlinger) og andre igen som undervisere (typisk i anatomi). Der er også muligheder for at udføre lønnet forskning på hospitalsafdelinger (stipendiater), men det er fuldtidsbeskæftigelse.
Der er også studierelevant arbejde at finde i det private erhvervsliv, bl.a. på diverse sundheds-sites (netdoktor, sundhed.dk etc.), nogle er konsulenter for private virksomheder, og andre er i medicinalbranchen, jeg arbejde selv i sin tid hos Laerdal.
Endelig kan man sælge sin krop til diverse videnskabelige forsøg, hvor der altid er mulighed for at tjene til julegaverne, hvis man ikke sart med sit legeme (og ofte udbetales godtgørelsen som kompensation for tabt arbejdsfortjeneste/ulempe, hvilket betyder, at du ikke bliver beskattet af det).

Mht. FADL-vagter, så er specielt visse hjemmehold et regulært ferieophold, hvor man rent fagligt ikke får en dyt ud af det, men man kan i den grad nå at spise popcorn/se videofilm/læse pensum, så vil du til de virkelig nemme penge, så er det der, det foregår.

Enig, FADL bruger lang tid på at forklare hvor godt lønnet deres vagter er, men i grunden er lønningerne slet ikke så høje endda, jeg fik som nævnt mindst lige så mange penge som afløser for en social og sundhedsassistent i ferien.

Man kan også tjene en god klat penge på videnskabelige forsøg som martinello nævner, jeg har netop meldt mig til et forsøg med GH (growth hormone) hvor jeg mod 2 x 2 muskelbiopsier og en blodprøve (samt 2 uger med GH) bliver kompenseret 2 x 1000 kr - ikke så ringe endda :slight_smile:

Tak for svar!

Jeg har nu fået et bedre overblik over den faste økonomi under studiet. Det er fedt, at der lader til at være rig mulighed for at tage studierelevant arbejde ved siden af studiet.

Når alt kommer til alt, er spørgsmålet altså bare hvor mange timer om ugen man kan presse ind i sin kalender. Dette er naturligvis individuelt, men jeg tror (naivt måske :slight_smile: ) at jeg godt kan klare 20 timers arbejde ugentligt ved siden af studiet. På den måde skulle det kunne løbe rundt ifølge mit regnestykke…

20 timer om ugen i snit kan ikke betale sig, da det helt sikkert vil føre til tilbagebetaling af SU!!

Jeg havde egentlig regnet med at fravælge SU’en i nogle måneder om året, men efter følgende beregninger ser jeg, at man hurtigt møder et loft, hvor det næsten ikke kan betale sig at arbejde mere.

Følgende er ca. beregninger, men giver et pænt billede af, hvor lidt man får ud af at vælge SU’en fra (udfra en gennemsnitlig timeløn på 150,-):

SU fravalgt: 0 måneder
Timer pr. uge: ca. 9,5
Gennemsnitlig total månedlig indkomst inkl. SU: 10.268,-

SU fravalgt: 2 måneder
Timer pr. uge: ca. 12
Gennemsnitlig total månedlig indkomst inkl. SU: 10.949,-

SU fravalgt: 3 måneder
Timer pr. uge: ca. 13
Gennemsnitlig total månedlig indkomst inkl. SU: 11.290,-

SU fravalgt: 6 måneder
Timer pr. uge: ca. 17
Gennemsnitlig total månedlig indkomst inkl. SU: 12.312,-

Hvert barn under 18 år giver ret til at tjene yderligere 20.764 årligt, hvilket svarer til knap 3 timers arbejde ekstra om ugen. Dette forøger den gennemsnitlige månedsindkomst med 1730,-

Eftersom jeg vil have ét barn ved studiets start kan jeg uden at fravælge SU have en indkomst på 11.998 med ca. 12,5 timers arbejde ugentligt…

… og hvis det ikke er nok, må jeg sgu finde mig noget sort arbejde!! :shock:

Tja det lille skattetekniske trick er et oprette en pensionsordning. Her kan man sætte penge ind skattefri og det beløb man sætter ind iberegnes ikke i det man må tjene.

Ulempen er at du ikke får pengene udbetalt med det sammen.

Fordel du kan til en hver tid hæve dem dog skal du betale 60% i skat af det hævede beløb. Men fidusen kan passende bruges til “opsparing” så der er penge til når man skal finde en hytte, købe bil etc. N.B når du hæver pensionen vil det beløb du hæver indgå som indtægt, så hvis der er et år hvor du vælger SU fra, kan du jo passende hæve pensionen der eller efter endt turnus…

FADL ved mere om den slags. Kontakt evt deres skatterådgiver…

Uh, lyder som et godt tip! :wink: Helt klart værd at have i baghovedet…

jeg ville bare sige at siden du har haft et fast arbejde i tiden før su søger ind på studiet vil dette så vidt jeg har forstået ændre den sum af penge du må tjene ved siden af SU’en. Systemet har altså taget højde for at man har et højere normal forbrug hvis man er vand til at tjene penge. Dette mener jeg dog kun gælder for de første par år.

Det passer ikke, at du må tjene mere ved siden af din SU, hvis du har haft arbejde og er “vant” til at bruge flere penge. En sådan regel ville også være højst uretfærdig for de, der ikke umiddelbart inden studiet har haft arbejde.

Hvis du f.eks. starter studiet i september har du dog et højere fribeløb for årets første otte måneder. Det er på over 20.000 i forhold til du ca. 5500 du ellers må tjene. Det første år kan du således tjene (20.000 x 8 + 5500 x 4 = 181.000) ved siden af din SU.

Hmm… I så tilfælde vil jeg ikke kunne få SU overhovedet første år på studiet! Det er da lidt irriterende bare fordi man kommer fra arbejdsmarkedet… :frowning: