Offtopic, optagelseskvotient

Jeg er af nysgerrig natur, så jeg prøver blandt jer kloge hoveder, da jeg hidtil ikke har kunnet finde svar andetsteds, men efterhånden er blevet besat af spørgsmålet :wink:
Jeg er kommet til at tænke på følgende; Da optagelseskvotienten, kvote 1, bliver bestemt ved, at de studerende optages i rækkefælgen højeste snit og ned, er det de(n) optagne studerende med det laveste snit der afgør optagelseskvotienten. Lad os sige den hedder 9,6 på KU. Men, der er så 300 personer med selvsamme snit, men kun 20 der kommer ind med lige netop dét snit. Der er altså 280 der bliver skuffede på trods af, at de har det snit der skal til. Sådan foregår det i hvert fald i mit hoved. Jeg har svært ved at forestille mig, at ALLE med karakteren 9,6 er blevet optaget, der må da være nogen der “skæres fra”.
I givet fald, hvordan bestemmes det hvem der skal skæres fra? De er vel ikke bedre eller værre end de andre der fik 9,6?’
Følgelig kan de tilbydes standby-pladser eller henvises til deres 2.prioritet, det være sig andet universitet eller uddannelse. Men hvorfor lige de 280 studerende?
Jeg tror jeg vil eksemplificere yderligere, da jeghar det med at være noget forvirret at høre på. Som et helt ekstremt og utænkeligt eksempel:
KU har 600 pladser. 500 har fået et snit på 12,5 og er derfor selvskrevne optagede. Så er næste hak i puljen 500 studerende med snittet 9,6 men der er kun plads til 100 mere. Hvordan afgør man hvilke 100 af de 500 med et snit på 9,6 der skal optages?
Lidt offtopic, men har virkelig generet mig og jeg tænkte i kunne tilgive mig, nu der alligevel er en livlig optagelsesdebat herinde :wink:

De venligste hilsner,
Deborah

Det er faktisk meget simpelt - der gælder 2 principper:

  1. Kvotienten (fx. 9,6) er det studentereksamensgennemsnit, som sikrer optagelse, dvs. at alle der har 9,6 bliver optaget.

  2. Herefter rangordner man de der har 9,5 efter alder, og optager de ældste på de resterende pladser.

Eksempel: Der er 500 pladser, og 450 studerende med 9,6 eller højere. Disse 450 optages. Desuden optages de 50 ældste ansøgere, der har 9,5. Derefter fyldes en række standby pladser efter samme princip (først kvotient, så alder).

Se det var jo en ganske simpel forklaring og den går jo slet ikke i spænd med mine vidtragende konspirationsteorier :wink:
Tusind tak for afklaringen, har virkelig generet mig.

:slight_smile:

Det staar helt praecist her:
http://www.ku.dk/regel/8/4305.html#K3

under paragraf 21

Har du i oevrigt overvejet om alle konspirationsteorier er en stor konspiration ? At faa de paranoide til at afsloere sig selv :slight_smile: