Odense uni

Hejsa alle studerende på Odense Uni!

Hvad er det bedste ved at studere i Odense efter jeres mening. Hvad gør den til landets bedste medicin uddannelse - for det er vi vel enige om det den er!? :slight_smile:

Håber mange vil svare!

Knus

Tag en slapper, du er ikke engang optaget endnu…

I øvrigt er der jo næppe nogen der har gennemført uddannelsen på alle tre universiteter og således har et reelt sammenligningsgrundlag

Rolig nu :slight_smile: Ikke for at fornærme nogen…

Det var bare et spørgsmål. Seævflgelig er jeg klar over at man ikke kan sammenligne uddannelserne da man ikke kan gå alle tre steder på samme tid. Der var sådan set intet ondt mellem linjerne der…

Vil bare gerne høre hvad dem der læser i Odense synes om det og hvad de synes der gør nettop uddannelsen HER til en rigtig go uddannelse.

Så… bare rolig. Århus og Kbh er sikkert også fantastiske, men det er jo smag og behag :slight_smile:

Jeg læser i Odense på 10. sem. så jeg er ved at have været turen igennem :wink:
Jeg er ikke klar over om det er unikt for Odense, men efter 5. sem. er alt undervisning delt op i integrerede blokke. Dvs. man får undervisning i alt vedr. hjertekarsygdomme og afslutter med en tentamen.
Den måde at få undervisningen på skulle give et bedre overblik over sygdommene, som jo er dem de fleste af os skal ud at behandle.
De første 5 sem. er det jo ved at lidt tid siden jeg har set noget til, så der håber jeg der er en anden der kan svare.
Held og lykke med optagelsen.

Anders

Jeg læser medicin på 5. semester i Odense. De første 5 semestre går med at lære om den raske krop.

Der er meget at lære og det har været et kulturchok for mig at komme fra folkeskole og gymnasie til universitetet. Der skal læses! Lige nu sidder jeg og læser til en stor eksamen og det går hele dagen stort set med. Weekender holder jeg ikke og fest er en by i Rusland. -Det lyder hårdt, men det er det sjovt nok ikke, for man vænner sig til det! (Jeg skriver det til dig, fordi det har overrasket mig, at jeg bruger så meget tid på at læse)

Her i Odense er det meget udbredt at have en læsemakker/læsegruppe på 1. del af uddannelsen. Typisk læser man hver for sig og mødes så og gennemgår det læste pensum.
Undervisningen er efter min mening god og der er mange eksiminatorietimer (klasseundervisning), hvor emnerne fra forelæsningen gennemgåes igen og du kan spørge ind til noget du evt. ikke forstår.

Det mest grænseoverskridende for mig har været dissektion/sektion/obduktion. Allerede på 2. semester er der dissektionskursus, hvor de studerende lærer om anatomien de har læst på ved at skære i døde mennesker (balsamerede) sammen med instruktor og lærer. Det er ekstremt grænseoverskridende at skære i andres gamle bedstefar og det lugter dårligt! Man vænner sig til det, men jeg oplevede mange modsatrettede følelser: Det er vildt spændende at se tingene i virkeligheden, men det er skræmmende at skære i et menneske der har været dødt i et år!

men Chloe jeg kan kun sige, at det er et spændende og lærerigt studie og jeg er glad for at læse her i Odense! Jeg håber for dig og alle andre ansøgere, at I kommer ind… Pøj pøj…

Karen.

Dissektionen ligger på 1. semester. Der er det bevægeapparatet man dissekerer. På andet semester er der dissektion af de abdominale organer.
Jeg synes ikke det var slemt overhovedet. 1. gang man satte skalpelen i, var det måske lidt underligt, men et eller andet sted så jeg ikke ligene, som lig, men derimod bare en måde at lære anatomien på. Men vi er selvfølgelig alle sammen forskellige.
Jeg synes dog dissektionen blev lidt kedelig efter en uges tid.

Fint man bruger forumet, men lad nu være med at spamme MED CAPITAL I OVERSKRIFEN!

Det er mild sagt spild af tid at jeg skal sidde og ændre overskrift :evil:

[quote=“frold”:23mg0lky]Fint man bruger forumet, men lad nu være med at spamme MED CAPITAL I OVERSKRIFEN!

Det er mild sagt spild af tid at jeg skal sidde og ændre overskrift :evil: [/quote]

hehe kender det godt frold, jeg er nemlig selv en admin. det er pisse irriterende når nogen skriver CAPITAL for at påvirke andre psykologisk og få dem til at læse deres indlæg først!

Sorry Frold! :oops:

Og tak til jer andre… Dejligt med svar, gerne flere tak! :slight_smile:

Er John Chemnitz bare en GENIAL mand eller hvad?

John Chemnitz underviser i anatomi på 1. del af studiet. Han er en meget dygtig og engageret underviser, så spørger du mig, så er han virkeligt genial! -Starter du i Odense til september eller februar, vil du klart komme til at stifte bekendtskab med ham og så kan du jo selv få syn på sagn.
Pøj pøj!!!

Til frold.

Hvor finder jeg reglerne for indlæg her på studmed.dk?

Mvh. Karen.

[quote=“Karen”:3ukitkcg]Til frold.

Hvor finder jeg reglerne for indlæg her på studmed.dk?

Mvh. Karen.[/quote]

Reglerne følger god netikette, samt de man acceptere når man melder sig ind.

Vedr. god netikette: http://www.usenet.dk/netikette/

Hej!

Jeg kan se at der er lidt snak frem og tilbage ang. de første semestre på medicin i Odense. Hertil skal det nødvendigvis tilføjes at der pr. 1. september 2006 indføres ny studieordning og at bl.a. dissektionskurset ændres. Faktisk er alle forhold omkring den nye studieordning ikke vedtaget endnu - jeg sidder selv med i en såkaldt “modulplanlægningsgruppe” som planlægger 4. modul, som kommer til at hedde “Bevægelse og arbejde”. På den nye studieordning skal semestrene deles op i moduler, dvs. to moduler pr. semester og hvert modul afsluttes med én samlet eksamen.
Hvis der er nogen, der har yderligere spørgsmål, er I velkomne til at kontakte mig og der er også stadig mulighed for at sætte sit fingeraftryk på den nye studieordning, hvis det skulle have interesse! Bare henvend jer til mig, så skal jeg sætte jer i gang!
Jeg kan yderligere tilføje, at jeg er rigtig glad for at læse i Odense. Jeg har læst et semester på dyrlægestudiet i København, så godt nok har jeg ikke prøvet medicin forskellige steder i landet, men jeg har da prøvet at være studerende i to af byerne og jeg foretrækker altså klart Odense, men det er jo en meget personlig vurdering som gør, hvilket sted, man foretrækker.

Hilsen Louise.

[quote=“sterling”:87a8f5o8]Hej!

Jeg kan yderligere tilføje, at jeg er rigtig glad for at læse i Odense. Jeg har læst et semester på dyrlægestudiet i København, så godt nok har jeg ikke prøvet medicin forskellige steder i landet, men jeg har da prøvet at være studerende i to af byerne og jeg foretrækker altså klart Odense, men det er jo en meget personlig vurdering som gør, hvilket sted, man foretrækker.

Hilsen Louise.[/quote]

Hej Louise

Kunne man få dig til at forklare lidt næmere om hvorfor du foretrækker Odense som studieby? Jeg står nemlig og skal til at søge ind på medicin til sommer. Jeg bor i København, men har hørt så meget godt om Odense at jeg overvejer at søge ind der som første prioritet. Men uanset hvad så er jeg meget i tvivl om rækkefølgen, så lige nu skal jeg bare prøve at finde plusser og minusser ved Kbh, Odense og Århus. :blink1:

Ja sevfølgelig vil jeg forklare lidt nærmere! En af fordelene ved Odense er, at rigtig mange af de studerende, der starter her kommer fra andre steder i landet. Det betyder, at alle er meget ivrige efter at opbygge nogle gode sociale forhold, hvilket resulterer i at man lynhurtigt har en rigtig stor vennekreds selv om man måske lige er kommet til byen. For mig er de sociale relationer på studiet en meget vigtig faktor, for uden dem, bliver studiet hårdt og ensomt. Nu kender jeg ikke til medicinstudiet i andre byer, men jeg synes der bliver gjort utroligt meget for at tage godt imod de nye studerende i Odense. Der er en super god social studieintroduktion med tutorer og rustur og alt hvad dertil hører! Jeg skal ikke kunne sige, om introen er bedre i Odense end de andre steder, men den er i hvert fald rigtig god og hjælper til at gøre studiestarten overskuelig, hyggelig og ikke mindst festlig!
Personligt foretrækker jeg også Odense som by fremfor København. Det er ikke en så stor by og alt ligger indenfor et kvarters cykeltur. Sådan cirka… Jeg kan kun anbefale dig at tage et smut til Odense for at kigge nærmere på byen - det tager jo ikke andet end halvanden time med tog fra København og det giver én en fornemmelse af byen og om man kunne passe ind der. Hvis du tager herover er du velkommen til at kontakte mig, så kan jeg vise dig lidt rundt hvis det er. Odense er en hyggelig by med mange caféer, butikker og gå-i-byen-steder. Medicinstuderende har udvalgte steder, hvor man stort set altid kan rende ind i andre medicinstuderende.
Fra 1. september starter der en ny studieordning i Odense og jeg vil ikke lyve og sige, at det er super fedt, at være de første på en ny studieordning, så dette kan måske tale i retning af at vælge Odense fra. Men det må jeg jo så tilføje, at jeg ville synes var synd. Der er lagt rigtig meget arbejde i at lave en god og nytænkende studieordning og jeg er sikker på, at der nok skal blive gjort alt for at man ikke føler sig som “prøve-hold” selv om man er det første hold.
En anden ting som jeg synes er vigtig at afgøre med sig selv, er hvor vigtigt det er for én at være tæt på sin familie og sine “gamle” venner mens man studerer. Det nytter jo ikke noget at være flyttet til en helt anden del af landet, hvis man bruger en masse tid og kræfter på at rejse hjem hver weekend og på at savne dem derhjemme. Du får rigtigt travlt som medicinstuderende så der er simpelthen ikke tid til alt for mange rejser på tværs af bæltet. Men hvis man man er frisk på at starte på et helt friskt blad i sit liv, så er det da en perfekt mulighed at starte på studie et andet sted i landet, end der hvor man oprindeligt kommer fra.
En anden fordel ved Odense er i mine øjne, at alle uddannelserne er samlet på et sted. Dvs. når man starter, starter alle det samme sted og det giver gode muligeheder for at møde folk fra andre studieretninger også. Senere hen kommer undervisningen for mediccinstuderende til at foregå på sygehuset, så så bliver man alligevel lidt isoleret, men i starten har man altså muligheden for at stifte bekendtskab med alle andre nye. Der er også en fælles fredagsbar for hele uni hver fredag (sjovt nok). Og en kun medicin- og kiropraktorstuderende i lokalerne ved sygehuset.
Jeg tror det var alt jeg lige kunne komme i tanke om i denne omgang. Du er velkommen til at spørge yderligere, hvis der skulle dukke noget op! Og jeg skal nok også vende tilbage, hvis jeg kommer i tanke om flere plusser og minusser!
God påske til alle!

Mange tak for svaret Louise :smiley: nu har jeg lige mere at “arbejde med” i forhold til mit valg af studiested.