OCM vs. 5mCC

OCM vs. 5mCC

Jeg mener at man skal være have en konto for at kunne deltage har du ikke sådan en så klik her http://www.pdamed.dk/forum/profile.php? … b32eb8e480

Hvis jeg nu vidste hvad det var ville det nok hjælpe på det :wink:

undskyld, det var ikke meningen at gøre det indforstået! Det var en tanke torsk, jeg har selv flere steder på dette site opfordret til at man ikke laver unødigforkortelser, idet det er ønskeligt at flest muligt får information ud af de post der er - det skal ihvert fald ikke hæmmes af forkortelser.

Det er begge bøger fra skyscape.com.
5mCC ( 5 Minute Clinical Consult )

[quote]Bogen er glimrende til håndtering af akutte kliniske situationer fordi den er så systematisk i sin opbygning, men den er også utrolig god til at sætte sig ind i forskellige sygdomme, efterhånden som lysten og behovet opstår.

De mere end 2000 beskrevne sygdomme er krydsindekserede så f.eks. et opslag under “Von Recklinghausen” sender én til kapitlet om “Neurofibromatose”.[/quote]
OCM (Outlines in Clinical Medicine )

du kan læse mere her! http://www.pdamed.dk/programmer/programmer.htm

Takker :wink:

Nu har jeg af åbenlyse årsager ikke prøvet nogen af dem, men efter at have læst om det er jeg umiddelbart mest til 5 minute clinical consult. Den lader til at have de bedste søgemuligheder og at være nemmest at finde rundt i -ret essensielt når man er på job og har travlt.

Outlines in clinical medicine er tilgæld mere opdateret.

Mem det bliver spændende at høre hvad folk med forstand på dem siger!

det jeg sådan har hørt fra 13. semester studerende, så er de mest glade for OCM, mens jeg som studernede på 6. sem helt klart bruger 5mCC mest. Den har et fint basic afsnit til hver sygdom og når ned til mit niveau. Mange gange så føler jeg mig sat når jeg bruger OCM, men det er nok bare et spørgsmål om at vide mere end jeg gør nu. Og så synes jeg det er en fed apetitvækker at der i 5mCC til flere sygdomme er billeder f.eks. til variceller godt nok er de måske ikke så brugbare da størrelsen af dem er lille, men det giver alligevel en fed finess synes jeg.

Jeg kan desuden henvise til en lignende afstemning vi havde tidligere
http://www.pdamed.dk/forum/viewtopic.ph … light=5mcc

Ja det kommer selvfølgelig an på hvilket niveau man selv er på og hvilket niveau man skal bruge det på.
Ude i “den virkelige verden” vil jeg mene man har brug for 2 typer bøger. En mindre “lommebog” som giver et hurtigt overblik og et stor opslagsbog til når man har brug for at læse i dybden. -hvad enten det drejer sig om alm. bøger eller på en pda.
Du har nok ret i at det kan blive for omfattende for tidligt på studiet -så går man bare død i teksten.
Jeg synes nu også det lyder tillokkende med billeder. Det kan godt være kvaliteten ikke er super, men det kan bruges som en reminder. Billeder er under alle omstændigheder næsten altid et eksempel på de mest typiske og alvorligste tilfælde -og sådan ser klinikken altså sjælent ud i virkeligheden.
Skematiske billeder kan til gengæld være rigtig gode til at vise og forklare ud fra til pt’er

Hej

Jeg bruger helt klart mest 5MCC, dette sker fordi den har en meget klar opdeling i “emner”

  1. Bascis
  2. Diagnosis
  3. Treatment
  4. Medications
  5. Followup
  6. Miscellaneous

og fordi den er meget let at forstå.
Når jeg bruger OCM er det oftest fordi jeg ikke kan få nok information fra 5MCC, og derfor søger videre i OCM, som jeg synes er en meget mere “grundig” bog, men flere aspekter…

Jeg har stemt på 5MCC, men jeg ville meget nødigt undvære OCM.

Jeg synes at man må skelne imellem lægen og den studerende her.

5MCC er, som René påpeger, fremragende opbygget, men OCM er til gengæld fremragende skrevet. Det tager et par sekunder mere at finde en specifik oplysning, men tilgengæld er det en oplysning der holder 100%.

OCM referencer til alt, og er tydeligvis mere opdateret end 5MCC. Jeg har gang på gang fundet utrolig brugbar information i OCM, krydschecket med oversigtsartikler, Harrison’s, mm. og fundet at informationen virkelig er troværdig og brugbar.

Jeg KAN ikke undvære OCM, men jeg VIL helst ikke undvære 5MCC.

Min stemme går derfor til Outlines in Clinical Medicine, men jeg bruger begge bøger.