Ny studerende og lidt forvirret?!

Hej

Jeg er lige startet på 1. semester på panum og er lidt forvirret så jeg håber at jeg kan få lidt hjælp her på siden.

Først lige et par spørgsmål til Fadl: Hvor meget koster det at blive medlem og hvor meget koster det at tage kurser til fadl-vagter? Jeg har fået udleveret tilmeldingsblanket, men der står ikke noget om prisen. Desuden, kan det passe, at der ikke er noget minimumskrav mht. hvor mange vagter man skal tage?

Vores undervisere siger at vi kan finde det gennemgåede undervisningsmateriale på absalon, men når jeg så går ind på absalon og trykker på filerne, så sker der ingenting…eller der sker noget, men teksten kommer ikke frem :frowning:

Håber i vil hjælpe en forvirret studmed. På forhånd tak :slight_smile:

Jeg mener det koster ca 750 kr hver halve år af være medlem fadl. Men du kan gå op på deres kontor og spørge hvis du vil være helt sikker. Det koster ikke noget at tage det fadl-kursus derfor står der ikke noget om prisen :slight_smile: Nej, man binder sig til at tage ca 12 vagter i løbet af de første tre måneder, ved ikke helt med bagefter, men tror ikke man skal tage en minimum antal vagter bagefter.

Der er mange der stadig ikke kan komme ind på Absalon endnu, men de skulle forhåbentlig virke inden ugen er omme. Jeg kan slet ikke komme ind på det, men kunne forestille mig at der kunne være andre problemer med det. Er det kun dig der ikke kan få det til at virke eller er der ingen der kan åbne filerne?

Øhhh… nu er jeg selv lidt forvirret–eller faktisk ved jeg åbenbart ingenting, for hvad helv… er Absalon?? Har jegh pjækket for meget?

Absalon er afløseren for blackboard. Altså en online studieportal med adgang via PUNKT.KU. Min side virker nu, men men men…! Sikkert rigtigt at der stadig er bøvl.

M.h.t. FADL er det korrekt med de 750/halvår. Men så er det noget med, at det kan trækkes fra skatten eller sådan noget (økonomi er et helvede :slight_smile: ) således, at man får halvdelen refunderet… men snak m FADL om det.

FADL-vagter: Kurset tager ca. 3 uger (aftenkursus) plus spredte timer og ialt strækker det sig over 1½ måned. Derefter skal man tage 12 vagter på 3 mdr. eller få med pisken (de siger man skal tage kurset om…!). Herefeter er man selv herre over sagerne. Tager man 200 timer på et år får man LØN for kurset (ja, de betaler noget m nogle tusind i bonus!). FADL plejer at invitere 1. sem til intro i starten af studiet. Det er lidt af en hvervekampagne, men der er meget info at hente.

Lønnen er god, arbejdet relevant, men det er nogle lange vagter - især hvis pt. er på tværs/demend/aggressiv/afdelingsflygtig m.m. (hvilket de desværre ofte er).
Løn for én vagt:
grundsats 125,-/ timen i 8 timer = 1000,-
De fleste bruger frikort på SU og bikort på FADL - dermed ryger 39% i skat: 1000 - 390 = 610,-
Så er der en del tillæg hist og her.

Håber det hjalp lidt. Jeg er ked af ikke at kunne sige mere om det der skatte-halløj…

Der ligger en vejledning inde på fadl’s hjemmeside om hvordan man trækker det fra i skat… kan ikke lige huske, men den findes :slight_smile:

Mht. FADL vil jeg lige supplere:

Tag stilling til om det er noget du vil, og om du synes at du får noget for dine penge. FADL bliver solgt som lidt af en selvfølge, og nogle mennesker bliver nærmest småfornærmede hvis man forholder sig kritisk til om det er en god idé.

Jeg er selv nu på 2. sem, og jeg har valgt ikke at melde mig ind i FADL. Jeg synes simpelthen at det er alt alt alt for dyrt ifht. hvad man får for pengene. Ja, man går glip af muligheden for FADL-vagter, men jeg kan tjene mere andetsteds, og jeg kan sagtens få styret min lyst til at opleve livet på et hospital på anden vis.

Det er de færreste som er enige med mig, så måske gælder det heller ikke for dig. Men gør dig selv den tjeneste at tænke det godt igennem i stedet for at gøre som de andre lemminger og rende over med blanketten den første dag, som om det er en once-in-a-lifetime chance at blive medlem…

“Din side”?? Hvad vil det sige?

Jeg har åbenbart pjækket for meget. Har aldrig hørt tale om denne portal. Da jeg aldrig gad bruge tid på Blackboard ved jeg heller ikke hvad Absalon er for noget.

Hvad er meningen med Absalon set fra den enkelte stud’s side? “Ens side” er forhåbentlig ikke noget man skal ind og checke for meddelelser eller lign. i tide og utide (som feks ændringer i SIS)?!

750 kr årligt dyrt for en fagforening? Den udtalelse vil du nok overveje igen når du får girokort fra DADL, når du engang er færdiguddannet :wink:

Bare lige en information til alle nye studerende.
Alle ved at skemerner findes til syllabus, men oversigten er rigtig dårlig.
Derfor har Rumlepotte og Jeg lavet et alternativ, som viser samme information online.
se http://ku.mednote.dk
Du vælger dit hold, og trykker go, så kan du se dit skema.

Informationen som overstående link viser, bliver hver morgen opdateres med den nyeste information fra Syllabus…automatisk :slight_smile:

Ang. http://punkt.ku.dk
Du skal logge ind med dit CPR nr, samt den kode som bruges sammen med dit studie kort.
I venstre side, finder ud nogle links, når du er logget ind, Absalon samt blackbord.

Velkommen til
svend gundestrup

Det er skam ikke så slet med skat. Det er bare fordi at fagforeningskontingenter er “skattefrie”, og det er ved lov bestemt at fagforeningen (altså FADL) selv indberetter det, så det går af sig selv. Du kan selvfølgelig risikere at det ikke kommer på din selvangivelse det første år du er medlem, hvis du melder dig ind sidst på året, ellers skal du ikke gøre noget som helst for at få skattefordelen :smiley:

Held og lykke.
Ps. kan da lige sige at lønnen kan være ganske god - især hvis du gider 12 timers vagter og lidt transport. Her kan du i mange tilfælde få over 12-1300 ud efter skat… (pga overarbejde +8timer, samt nat- og weekendtillæg)

spurs_hot:
Det er 1.500 årligt, men jeg hørte en fugl synge om at man ville nedsætte kontingentet til 500 kr/sem - Jeg ved ikke om det er blevet virkelighed. Mht. DADL så har man også et behov for en fagforening til den tid. Jeg stejler nok lige så meget over selve konceptet at man som studerende har brug for en fagforening.

[color=red] edit:[/color] jeg har i øvrigt lige lavet et nyt indlæg om DADL

Mona:
I øvrigt skal du også være klar over, at selv om du melder dig ind i FADL, kan det sagtens ske at der ikke er plads på FADL-kurset, og du således må vente mindst et semester (hvor du naturligvis stadig skal betale kontingent). Det skete for mange på mit hold - Max en tredjedel fik plads.

750 kr årligt dyrt for en fagforening? Den udtalelse vil du nok overveje igen når du får girokort fra DADL, når du engang er færdiguddannet :wink: [/quote]

Nu gider jeg ikke ind i den FADL diskussion vi efterhånden har haft så mange gange herinde - men der er ret så stor forskel i behovet for en fagforening som en studerende på et dansk universitet, og så om behovet på en arbejdsplads når man rent faktisk er faglært så at sige.

Pesto
Aldrig brugt blackboard???! Imponerende! Der findes alt hvad man skal bruge: noter, øvelsesvejleninger, eksamenssæt, forelæsninger og læseplan. Det er altså en side hvor undervisere lægger vigtige ting til stud.'erne - og stud.'erne til hinanden. Hver studerende har så en side, hvor alle ens aktive kurser er listet op, så man nemt kan finde tingene. Det er bare at klikke på “Absalon” til venstre på PUNKT.KU.

Det er ret smart. Kig på det selv.

[quote]spurs_hot:
Det er 1.500 årligt[/quote]

Yes, hvilket svarer til 750 kr netto årligt efter du har fået halvdelen tilbage i skat.

Jeg har forståelse for at nogle hellere vil arbejde andre steder end igennem FADL vagtbureau, selvom jeg har haft stor glæde af det. Derfor mener jeg det er mere interessant at overveje om man støtter begrebet fagforening eller ej. Hørte at formanden for en af de store fagforeninger ville have indført at man SKULLE være medlem af en fagforening for at kunne få glæde af den forhandlede overenskomst. Det var vist kun omkring 75 % der var organiseret. Alt for mange får en fed løn som fagforeningerne har forhandlet hjem uden at ville støtte fagforeningen. Ukollegialt mener jeg!

Hvad med alle dem som forhandler løn selv - og måske er bedre - hvorfor skal de tvinges til at betale fagforsteningsgebyr?

ARGH - please… Ikke endnu en for/imod fagforeninger-debat… I hvert fald ikke i denne tråd…

Kan man trække FADL-kontingentet fra i skat?? Men ja, det er vel et ganske almindeligt fagforeningskontingent… Eller?

(gætter på svaret bliver, at jeg skal ringe til FADL og spørge…)

Det kan du godt. FADL indberetter det selv til SKAT, så du behøver ikke gøre noget selv.

Super. Det anede jeg ikke…