Norsk opptak

Jeg er nordmann, og vurderer å søke opptak til medisin i Danmark neste år. Har derfor noen spm., som jeg ikke har funnet svar på i andre poster her på siden.

På hjemmesidene til AU fant jeg karakterkvotienten for 2005 for norske søkere i kvote1, men på de andre universitetene fant jeg ikke noe tilsvarende. Der stod det kun listet opp det generelle snittet, altså det som kreves av danske og svenske studenter, om jeg har forstått riktig; at vi nordmenn konkurrerer kun mot andre nordmenn på et fast antall kjøpte studieplasser. Stemmer dette? Fins det en oversikt for oss nordmenn over poengkravene ved KU og SDU?

Hvilke(t) universitet er det vanskeligst å komme inn på? For dansker, og for nordmenn? Hva er forskjellen mellom universitetene, er det noen som er “dårligere”?

Jeg har sett noen poster ang.en ny ordning ved SDU, men har ikke sett hva den egentlig innebærer. Hva er hovedforskjellen mellom SDU og de to andre?

Et spørsmål om kvote 1: Vil jeg kunne konkurrere i kvote1, selv om jeg er nødt til å ta 2KJ og 3KJ (Kjemi C- og B-nivå) som privatist? Jeg har ikke hatt kjemi før, og er derfor nødt til å ta disse fagene som privatist. Spørsmålet koker da egentlig ned til: Blir disse kjemifagene en del av min adgangsgivende eksamen?

Håper på utfyllende og gode svar! Og hvis det er noen nordmenn der ute, gjerne ta kontakt. Jeg trenger så mye info som mulig ang.opptak og med-studiet!

Stian,
[email protected]

Hei Stian!
Jeg kan starte med karakterkravet for å komme inn på medisin i DK. Selv har jeg heller ikke funnet noen direkte oversikt, men jeg har hørt at kravet er omtrent 5,2 på KU. Dessverre så er jeg nødt til å melde pass når det gjelder de to andre universitetene. Som du ser er kravet nesten det samme som det til opptak på norske universitet, men med unntak av ekstrapoengene som jeg regner med du har fått vite ikke teller med utenfor Norge.

Angående privatistfag skal jeg innrømme at jeg ikke har førstehånds info, men av en venn som søkte medisin og veterinær denne våren har jeg fått opplyst at fagkarakterene fra fag som er tatt utenfor rammen for selve vitnemålet ikke teller med på inntaket. Altså skal du legge ved bekreftelsen fra privatistkontoret, men denne brukes kun til å formidle at du har hatt faget, uten at karakteren kommer med i snittet på inntaket.

Jeg håper du fikk noe ut av dette, og du er velkommen til å ta kontakt dersom du trenger mer hjelp.

Mvh
Gorjan

[quote=“Bachmann”:3dcs53b0]
Et spørsmål om kvote 1: Vil jeg kunne konkurrere i kvote1, selv om jeg er nødt til å ta 2KJ og 3KJ (Kjemi C- og B-nivå) som privatist? Jeg har ikke hatt kjemi før, og er derfor nødt til å ta disse fagene som privatist. [/quote]
Så lenge du ikke har fagene fra før vil det ikke være noe problem da det er nødvendige adgangsgivende fag. De vil ikke telle med i karaktersnittet ditt, men du må få over 8.0, det tilsvarer rundt 3,4 i norske karakterer. Det er bare ditt karaktergjennomsnitt fra videregående som blir omregnet til danske karakterer, ikke fag du tar etterpå.

Opptaket i Norge er vel hardere enn i Danmark, slik jeg ser det. I Norge får man ikke poeng for avbrutt profesjonsutdanning, men det gjør man i Danmark. Jeg med et karaktersnitt på 5,21 må f.eks. ta en haug med frie emner ved universitetet for å oppnå nok tilleggspoeng, siden de to årene jeg har gått på siv.ing. ikke gir uttelling. Eventuelt så kan jeg jobbe heltid innen helsevesenet i to år før jeg har nok poeng…

Dersom du søker kvote 1 er opptaket omtrent det samme, da snittet er omtrent 5,2/5,3 både her og hjemme. Den eneste forskjellen er at realfags- og fordypningspoeng gir uttelling i Norge, noe de ikke gjør her. Poeng fra universitet telles med som kvote 2 i Danmark sånn som jeg har forstått det, men jeg kan godt ta feil her.

[quote=“Bachmann”:16r2idpv]
Opptaket i Norge er vel hardere enn i Danmark, slik jeg ser det. I Norge får man ikke poeng for avbrutt profesjonsutdanning, men det gjør man i Danmark. [/quote]
Dette gjelder bare kvote 2, og det er vel bare 2-3 plasser per semester per nordmann i København. Ellers vil jeg si det er ganske likt, hvis man har planlagt hele tiden å begynne i Norge, og ikke kommer inn, vil jo det ofte være mindre lønnsomt enn å satse på Danmark med en gang, med tanke på realfagspoeng etc.

Her kan du kanskje finne noe nyttig informasjon:

http://www.ansa.no/ansa_templates/subject.asp?id=30223

http://www.ansa.no kan du søke deg fram til opplysninger om medisinstudiet i mange forskjellige land, og se hvilke krav du må oppfylle for å kunne bli opptatt!

Lykke til videre!

Realfagspoeng er ikke den eneste forskjellen, i Norge er kvote 1 (primærvitnemålskvoten) forbeholdt søkere som fyller 21 år eller mindre i søknadsåret. I Danmark gjelder ikke dette.

Men, jeg lurer, tas nordmenn vanligvis opp gjennom kvote 2 eller kvote 1? Og, hvorfor?

Jeg har selv et karaktersnitt på 5,21. Av kvote2-aktiviteter: Ett års militærtjeneste, jobbet deltid i sommer og juleferier på institusjon for psykisk utviklingshemmede, studert på siving. i 2 år. Hvordan er mulighetene mine til å komme inn neste år?

[quote=“Bachmann”:39tunb58]
Jeg har selv et karaktersnitt på 5,21. Av kvote2-aktiviteter: Ett års militærtjeneste, jobbet deltid i sommer og juleferier på institusjon for psykisk utviklingshemmede, studert på siving. i 2 år. Hvordan er mulighetene mine til å komme inn neste år?[/quote]
Du kommer helt fint inn på AU og SDU, men er på kanten på KU. Dette gjelder kvote 1. Dette gjelder såfremt det ikke kommer drastiske endringer i karaktersnittet på søkere.

Men, skriv en god søknad, det ligger noen gode eksempler her på siden.

Okei, det høres bra ut! Får bare håpe at snittet ikke går opp til neste år.

Du sier jeg bør skrive en god søknad. Altså levnedsbeskrivelse? Trenger vel ikke levnedsbeskrivelse hvis man bare søker opptak i kvote1? Jeg har derimot planer om å søke i begge, så klart. Hvis det er slik det fungerer, da… at man selv velger hvilken kvote man søker opptak i…?

Jeg mener levnedsbeskrivelse ja. Dette er i kvote 2, kvote 1 er der hvor bare dine karakterer fra videregående teller, ikke noe annet. Snittet har holdt seg stabilt de siste årene så det er bare å krysse fingrene og håpe at det fortsetter slik :slight_smile: