Noen nordmenn?

Jeg lurer på om det er noen andre nordmenn som sitter her og venter og håper på å bli innkalt til intervju? Vet at det er 15 plasser i Odense, men er det noen som har noen ide om hvor mange norske som søker?

Hvilke kvalifikasjoner har dere norske som tidligere har blitt opptatt?

I denne tråd finder du andre der venter spændt på svar: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=12988

Hei i-jo, jeg er norsk og har fått invitasjon til å komme en tur til Odense i mai. Vet ikke hvor mange som har søkt, men det er visstnok rekordmange nordmenn i år.

Jeg trodde det bare var 10 plasser, 5 i kvote 1 og 5 i kvote 2. Hvordan fordeles de 15? (10 og 5?)

jeg har bare lest at det var 15, men det kan godt være som du sier! hvilken bakgrunn og hva slags karakter-snitt har du? Lurer, for jeg ble nemlig ikke innkalt til samtale… :cry:

Vil gjerne derfor gjøre noe “fornuftig” før jeg søker inn igjen neste år!

Jeg har gjort ganske mye, er nok derfor de har bedt meg komme. Tre år i forsvaret, med utenlandstjeneste. Utdannet sanitetsbefal, jobbet som instruktør. Ett år på univ. i Australia, bl.a genetikk og psykologi. Ex. phil. Har biologi, kjemi, fysikk og matte (mx) med gode karakterer. Jobbet på sykehus (pleieassistent) og i omsorgsbolig (miljøarbeider) med psykisk utviklingshemmede.

Ellers mye kurs og diverse erfaringer som kanskje har vært gunstig. (Ambulansekjøring, amnesty ++)

Har egentlig jobbet ganske dedikert for å komme inn i mange år (jeg var ferdig på skolen i 98).

Skulle gjerne gitt deg noen gode råd, men vet jo enda ikke om jeg kommer inn :slight_smile: Dessuten er det vanskelig å vite hvor mye de vektlegger hva. Trikset må vel være å kunne fylle inn noe på alle søknadsfeltene.

Få deg jobb på sykehus/omsorgsbolig - det rådet går igjen også her i forumet. Ta fag som privatist, hvis du haler i land noen seksere i kjemi, fysikk, matte, bio - viser du jo at du har faglig kompetanse.

Selv med dette føler jeg meg ikke trygg på å komme inn, blandt oss nordmenn er jo konkurransen sterk - og jeg aner ikke hvordan de andre ligger ann.

Tenk skikkelig gjennom hva din motivasjon for studiet er, ta kontakt med leger og studenter. Undersøk om du virkelig vil bli lege. Tror at motivasjonsbrevet ditt er viktig, og da må du jo ha noen oppriktig og reelt å komme med. Regner med at de raskt gjennomskuer de som egentlig ikke har tenkt gjennom valget (eller forstår hva det innebærer)

Lykke til!

Hei Johanne!

Jeg sendte mine søknader med KU som førstevalg, og kom inn sommeren 2002 på kvote 2. Her var det ikke noe interview. Forøvrig var jeg godt på vei til å pakke sekken og dra til Polen å studere der.

Vedr. karakterer fra gymnasiet hadde jeg ikke en eneste 6’er å skilte med. Tok opp igjen 3 MX,FY og KJ som privatist, uten at det utgjorde den STORE forskjell. :roll:

Har i likehet med GuH erfaring fra forsvaret, utveksling og pleiehjem. Skrev et nøktern og saklig motivasjonsbrev. Det er jo dette som skiller deg ut fra resten. noen oppskrift på dette har jeg desverre ikke! :wink:

Det ryker stadig i aviser og media om svensker og nordmenn som stjeler plasser fra de danske studenter, så det er mulig det er blitt endringer for å balanserer dette i senere tid. Det vet jeg ikke pt

Break a leg - ikke gi opp!

Mvh Espen

Hei hei alle sammen!
Det stemmer ikke at nordmenn stjeler plasser fra danskene. De plassene vi kommer inn på “kjøper/leier” staten eksplisitt uten at dette påvirker noe for de danske søkerne. Det er derfor vi konkurrerer om “norske” plasser. For svenskene er historien en annen da Sverige er med i EU og dermed vil svensker og dansker konkurrere om de samme plassene.

Mvh
Gorjan

Ja, det har du rett i! :slight_smile:

Kan det være denne?? hmmmm… :slight_smile:
http://odin.dep.no/ud/norsk/dok/regpubl … 01-bn.html

Nordmænd kan vi li’ - dem kan vi altid slå i fodbold, men svenskere… :stuck_out_tongue:

Nå ja, frold! :slight_smile:

Espen: Det var riktig dokument, det! Jeg fant dessverre ingenting om kvotene, men på KUs hjemmesider står det at vi faller under kvoter mens svenskene konkurrerer mot danskene. Hvilket semester går du? Jeg har nettopp begynt på 1. semester. Det er et stort mysterium for meg hvordan muntlig eksamen kommer til å foregå i Sundheds Psykologi. :stuck_out_tongue:

Hei!

Jeg er snart ferdig med 4 året i Odense. Veldig greit kan man si at de først kikker på karakterene, er disse gode nok vil de lese levnedsbeskrivelsen - og hvis denne er i orden kommer du videre til intervjuet :slight_smile: Under intervjuet vil det bli lagt stor vekt på egnethet, motivasjon og hva du har gjort tidligere relatert til medisin/helse. Det vil også bli vurdert om du virker troverdig i fht å skulle fullføre studiet i Danmark - er du smart leser du litt om danmark og studiebyen før du kommer, da vil du virke mer interessert i akkurat denne plassen.

Forbered deg også på spørsmålet “hvorfor vil du bli lege/hvorfor bør akkurat du få plassen” og ikke minst; “hva kan du gjøre for studiemiljøet i Odense” - prøv å pønske ut noen gode svar og finn ut av studieaktiviteter ved universitetet (det holder altså ikke å svare “fordi jeg vil hjelpe mennesker”…)

Et godt tips er å ha på et litt småformelt antrekk, da fremstår du mer “ryddig” og viser at du tar intervjuet alvorlig! Mange møter opp i shorts og t-shirt…

Skriver ikke mer her nå, men de som har spørsmål er velkommen til å sende en email - så skal jeg svare så godt jeg kan!

Lykke til alle sammen

Reneè
[email:3sb9ejw4][email protected][/email:3sb9ejw4]