Neuroscience - Exploring the Brain Exploring the - Bear

Neuroscience [Book and CD package]
Mark Bear, Barry W. Connors, Michael A. Paradiso

Hardcover: 928 pages
Publisher: Lippincott Williams & Wilkins,US; 3Rev Ed edition (1 Feb 2006)
Language English
ISBN-10: 0781760038

[quote]Synopsis
Undergraduates everywhere have made Neuroscience: Exploring the Brain a top choice for learning the workings of the brain, its molecules, and all the systems that underlie behaviour. The Second Edition includes a neuroanatomy atlas with a self-testing feature as well as new chapters on sex and the brain, motivation, and mental illness. Now includes CD-ROM. Lecturers - Click here to order an Inspection Copy of this title [/quote]

En fantastisk bog til neurofysiologien.
Den er ikke nødvendig for at kunne bestå den mundtlige eksamen på 3 semester men den giver en langt bedre forståelse for neurofysiologien. Har en høj detaljegrad og gode illustrationer.

Kan kun anbefale denne bog!

Den er super-letlæselig, og tager dig meget let igennem pensummet i neurofysiologi på 3 semester- ovenikøbet på en indbydende og interessant måde.

Læs den 1 gang - husk og tag noter, og du er sikker på at bestå din neurofys examen med glans (hvis du da kommer op i det)

Det er en super bog! Faktisk den bedste jeg har læst på det her studie indtil videre. Den skulle gå væsentligt ud over neurofys pensum på 3. semester KU, men det gør overhovedet ikke noget da den er utroligt letlæselig og meget entusiatisk skrevet. De giver mange gode selvtest f.eks. i kapitlerne om synet, som giver en god forståelse.

Jeg har ikke selv læst andre bøger til neurofys., f.eks. Berne og Levy, men selvom den her skulle være meget mere dybdegående, tror jeg den sparer en tid i længden, man forstår det meste første gang. Jeg læste den én gang, og gennemgik så nogle noter med min læsegruppe op til eksamen og jeg kom op i det og jeg klarede mig fremragende(Ihvertfald i hovedspørgsmålet…).

Var virkelig glad for Neuroscience… den er super at læse i, og har mange gode illustrationer.

Sad og lurede lidt i min Guyton og Hall, der også ganske fint kunne dække pensum, men Neuroscience var en fornøjelse at læse - som at læse i en god roman, næsten…

MEGET anbefalelsesværdig!

  • Mikkel

Kan fint tilslutte mig alle roserne, - må dog tilføje at den er meget lang…
Men den slår Berne&Levy med adskillelige længder, idet B&B, efter min mening, ikke dækker pensum tilstrækkeligt.

Sier meg engi med Karnevalle, og kan bare tilslutte meg all ros. Denne bog er spennende, gode illustrationer og en dejlig modvekt til all anatomi på KUs 3.sem.

Dette er uden tvivl den bedste bog jeg har læst på medicin… Den er super spændende, let læselig, og til tider også sjov! Ja, sjov!! Faget “Neurofysiologi” lyder skræmmende, men efter i har læst denne bog een gang, så er det et dejligt fag!! Fantastisk god bog, endelig nogle (og det syntes jeg generelt gælder panums biofysikere, neurofysiologer etc!!) der har formået at samle og formidle noget svært stof på en overskuelig og let måde!!

Havende in mente at jeg læste efter den senere udgave anser jeg bogen for at være meget velegnet til kurset. Forelæserne anvender denne som primære refference og illustrationerne, der figurerer i disses ppt’s er i vid udstrækning udtræk fra bogen.
Dette sagt er bogen meget amerikansk forstået således at der hyppigt kastes personnavne og andre mere eller mindre irrelevante oplysninger efter læseren. Bogens noget patriotiske tilsnit kan også irritere .
Forudsat man naturligvis evner at abstrahere giver bogen et godt indblik i dette undertiden lettere diffuse fagområde.
Man har naturligvis erkendt meget i tidens løb, men meget baserer sig stadigvæk på prik/stimuler og se hvad der sker planet. Dette er naturligvis ikke bogens fejl og der skal lyde en opfordring til at læse denne (eventuelt også som en kort flugt fra den i øvrigt yderst interessante anatomi på 3. semester), idet der af andre kilder bør nævnes øvelsesvejledningerne, der er kernepensum (og hurtigt gennemlæste) - ligesom der forefindes et kompendium, der dog i givet fald bør læses parallelt med bogen - efter min mening. evt. har Berne & Levy nogle udemærkede afsnit der kan komplementere nogle af afsnittene.

Opdateret til 2006 udgaven

Jeg har svært ved at forstå den gode omtale, bogen får.

“Neuroscience - Exploring the Brain” af Bear et al. er skrevet til amerikanske collegestuderende, der ikke forudsættes at have kendskab til den mest basale neurofysiologi og cellebiologi. Som en konsekvens heraf, bruges der særdeles meget plads på at beskrive helt basale mekanismer, ligesom de mere “komplekse” emner, fx hukommelse og kognitive funktioner, behandles med en overdreven pædagogik. Dette medfører selvsagt et tidsspilde i form af unødigt læsearbejde.

Endvidere indeholder hvert kapitel og de fleste afsnit en indledende, intetsigende samt overordnet beskrivelse af emnet - generelt må man skulle være idiot for at disse linier kan opfattes som en hjælp.

Bogen gør også et stort nummer ud af at beskrive, hvordan man er nået frem til denne eller hin viden. Lidt ud fra devisen - “A fandt ud af dette, B fandt ud af dette, men det var C, som herefter fandt frem til det korrekte”. Alt imens A og B’s arbejde beskrives. Og naturligvis, dette kan da være interessant, men ikke som en introduktion til ethvert emne.

Jeg giver den en score på 4/10, fordi den trods alt rummer de positive elementer, at den er letlæselig (selvom den er for tidskrævende i forhold til informationsmængden) og indeholder gode figurer, der øger forståelsen.

Tip: Læs om de almindelige og specielle sanser i en god fysiologibog, fx Guyton & Hall (som du kan bruge på 4.+5. KU), og evt. hukommelse o.lign i Purves’ ”Neuroscience”. Dette kan snildt spare dig for 50% forberedelse. Reviewbøger med kliniske korrelater er også gode til at øge forståelsen og indlæringen.
Læs til eksamen på en intelligent måde!

Bought the book and regretted ever since, ended up reading Guyton, which by the way is so much better, however I occasionally use this book for references because it is more detailed. What I don’t like about this textbook is that it is extremely wordy, full of stories about how everything is discovered, what the scientist had for breakfast that make him choke so he realized there is a reflex arch… with other needless info that makes this book very confusing to read. It’s nice if you are interested in little research stories but I don’t think it should be the agenda to list all these BS in a textbook. In addition there is hardly if any clinical correlates.

Det er en rigtig god og, for mig, underholdende bog. Desværre dækker den overhovedet ikke pensum.

Sproget er letlæseligt og fyldt med anekdoter, som er noget der virker godt for min måde at huske på. Det gør dog også at der står meget lidt information per side. Det er mere en bog man skal læse for lystens og interessens skyld, end for eksamens skyld.

Som undertitlen antyder er den mere forsknings- end klinikorienteret, og det afspejler også dens mangler i forhold til pensum på AU, hvor bogen fuldstændig undlader at omtale nystagmus og kun snævert omtaler reflektoriske forstyrrelser. Desuden er den indirekte pathway i basalganglierne ikke beskrevet, cerebellum opdeles ikke funktionelt og muskeltene opdeles ikke i nuclear bag og chain fibre. Og det er bare manglerne i de motoriske afsnit - de specielle sanser læste jeg i en anden bog. Kapitlerne om hukommelse, søvn og psyke er til gengæld rigtig gode og omfatter mere end afkrævet af målfortegnelsen.

Går man på AU og overvejer den som alternativ til Brodal, vil jeg fraråde at bruge den på anatomidelen. Dertil er detaljegraden simpelthen for lille.