N. peroneus vs. n. fibularis

Skal til eksamen i anatomi om lidt, og er blevet i tvivl om hvorvidt det er mest korrekt at skrive f.eks. n. peroneus communis, eller om jeg skal bruge betegnelsen n. fibularis communis.

Håber nogen derude kan hjælpe

//sidoch

(frold har opdateret indlægget med en afstemning :smiley: )

Begge dele er lige korrekte - peroneus er det græske navn og fibularis det latinske. I Netters bruges begge navne om arterierne og nerverne, mens kun fibula bruges om knoglen.

Jeg brugte selv peroneus da det er den der bruges i lærebogen på AU (Finn Bojsen-Møller) og derfor er det mest udbredte. Hvis 99 besvarelser kalder den peroneus og der så kommer en og kalder den fibularis kan det jo være censor laver en brøler og noterer det som en fejl - censorer er jo også bare en slags mennesker. Men altså det her er virkelig i petitesseafdelingen og hvis det er din største bekymring, så bekymrer du dig for meget :slight_smile:

Held og lykke med eksamen.

Eller også er sidoch bare mere end almindelig god til anatomi!

Ontopic:
Det er fuldstændigt ligegyldigt om den kaldes peroneus eller fibularis.

Nu er jeg hverken mere end almindelig god til anatomi eller bekymret, det ville bare være så ærgelig at få fejl i alle spørgsmålene i benets nerver fordi man kalder nerven noget forkert… :smiley:

Klart peroneus. Så forstår man bedre peroneus parese. Har aldrig hørt om fibularis parese…

Men bare rolig, om 1 år(Og ihvertfald når du er færdig, med mindre du selvfølgelig forfalder til ortopædkirurgi) har du glemt alt om peroneus. Og faktisk også det meste andet anatomi. Sørgeligt men sandt. Men det hjælper dig jo ikke når du skal til helvedes eksamen nr. 1! Jeg holder på Peroneus.

Mvh. Christian

Tsk, tsk. Endnu engang afslører du dine egne lyster og tilbøjeligheder. Mener bestemt at andre specialer kan interessere sig for denne herlige del af anatomien… Jeg nævner i flæng reumatologien, neurokirurgien, neurologien, og klinisk fysiologi.

Men selvfølgelig hvis man interesserer sig mest for anatomien på bakterier glemmer man hurtigt peroneus for flagel og cellevæg :slight_smile:

Husk altid langærmede kitler, sprit i rigelige mængder, og lange frokostpauser (fordi der kommer de farlige bakterier ikke).

Let us vote :smiley:

Genial idé med afstemningen :smiley: .

apopov

Jeg erindrer da rimeligt befængte middagskonferencer…

Der tegner sig et billede :smiley:

I Terminologia anatomica fra 1998 står begge navne anført uden nogen preference.
A14.2.07.047 n. peroneus communis: n. fibularis communis

Så det er vel ligegyldigt.

Jeg har smugkigget i Bevægeapparatets anatomi på trods af, at jeg ikke er begyndt endnu, og netop denne problemstilling er at finde på en af de allerførste sider, så jeg kan stemme med god samvittighed!

Ja, så var jeg lige til anatomieksamen i dag og hvis nogle skulle være interesserede så endte det med n. perones :smiley:

1 Synes om