Motiviteret ansøgning. Kritiske øjne søges!

Hej Alle :slight_smile:

Hvis der findes bare en der har mere overskud, så kommer her lige endnu en ansøgning, som jeg gerne vil have lidt konstruktivt kritik til. Er meget i tvivl om hvor man skal lægge sit fokus?! I ens vilje og studie-egnethed eller i det at man vil være læge? I dette udkast har jeg fokuseret på medicinstudiet:

Motiveret ansøgning til medicinstudiet ved Århus Universitet.

Jeg vil gerne søge om optagelse på medicinstudiet ved Århus Universitet. I et år har jeg nu samlet erfaringer ved at arbejde (D) og rejse. Det har gjort det, om muligt, endnu mere klart for mig, at jeg vil studere og arbejde benhårdt for at opnå mine mål.
Jeg vil læse medicin, da jeg brændende ønsker at give noget af mig selv til andre. At hjælpe andre, forbedre deres levestandard, måske endda redde deres liv. Mange vil måske sige det er naivt, men jeg tror inderligt på, at jeg kan betyde en forskel og har noget at tilbyde andre mennesker. Samtidig har jeg meget stor interesse for de biologiske og kemiske processer, der ligger bag den menneskelige organisme. Indenfor medicinstudiet og senere arbejdet som læge, ser jeg muligheden for at kombinere et højt fagligt niveau indenfor kemi, fysik og biologi med den menneskelige faktor. Med denne uddannelse, vil jeg kunne gøre fuldt brug af mine faglige såvel som menneskelig kompetencer og forhåbentlig gøre mig positivt gældende for andre mennesker. Jeg vil gerne studere medicin, fordi jeg her ser nye udfordringer og muligheder for at udvikle mig personligt og fagligt, hver eneste dag.
Jeg har de seneste 4 år været livredder i forenings- og offentlig svømmehals regi (C+E)). Gennem dette arbejde har jeg oplevet mange stressede situationer og har stiftet bekendtskab med både liv og død. Jeg har således været med til at genoplive en mand med hjertestop. Dette har udviklet mig som person og derudover gjort mig klart, hvilket ansvar man tager på sine skuldre, som medicinstuderende og senere læge. Her skal man jo netop træffe nogle valg, der får konsekvenser for patienten, gode som dårlige. Indenfor livredderarbejdet har jeg altså erfaring med at arbejde under stort tids- og psykisk pres, med ansvar for andres liv og samtidig lært det at kunne kommunikere med mange forskellige voksne og børn, og samtidig bevare den nødvendige autoritet.
I Durup Svømmeklub har jeg fungeret som (ulønnet) instruktør i 5 år (B). Nu fungerer jeg som cheftræner for klubbens konkurrenceafdeling. Dette har bl.a. udmøntet sig i en stram selvdisciplin, som jeg mener, vil være mig til stor nytte, i studiet såvel som senere i arbejdet.
Jeg er student på matematisk linie med matematik og biologi på A-niveau (A). Jeg anser min biologiske viden, som en fordel, da jeg hermed kender til alle basisprincipperne.
Studieordningen ved Århus Universitets medicinstudie er velformet og harmonisk opbygget efter min mening. Undervisningens fordeling på forskellige lokaliteter; institutter, hospitaler og laboratorier er opløftende og en god afveksling. Studiets opbygning med ”teori før praksis”, er tiltalende for mig, da jeg er af den mening, at man skal forstå teorien før man ser og afprøver det i praksis.
Alt i alt synes jeg, at Århus Universitet tilbyder et inspirerende og afvekslende studiemiljø, som jeg kan se mig selv, som en del af…
Medicinstudiet er mit studie. Det er jeg ikke i tvivl om. Et så krævende og omfangsrigt studiet kræver målrettethed, nysgerrighed, interesse og vilje, alle egenskaber jeg besidder. Studiets form og indhold er opbygget på en sådan måde, at jeg her kan se en fremtid for mig. Derfor skal jeg studere medicin.

Med venlig hilsen Morten

Hej med dig!

Jeg vil læse medicin, da jeg brændende ønsker at give noget af mig selv til andre. At hjælpe andre, forbedre deres levestandard, måske endda redde deres liv. Mange vil måske sige det er naivt, men jeg tror inderligt på, at jeg kan betyde en forskel og har noget at tilbyde andre mennesker. Samtidig har jeg meget stor interesse for de biologiske og kemiske processer, der ligger bag den menneskelige organisme. Indenfor medicinstudiet og senere arbejdet som læge, ser jeg muligheden for at kombinere et højt fagligt niveau indenfor kemi, fysik og biologi med den menneskelige faktor

Er det medicin eller sygeplejerske du søger?

Det virker ikke som om du har sat dig særligt ind i studiet.

"Studieordningen ved Århus Universitets medicinstudie er velformet og harmonisk opbygget efter min mening. Undervisningens fordeling på forskellige lokaliteter; institutter, hospitaler og laboratorier er opløftende og en god afveksling. Studiets opbygning med ”teori før praksis”, er tiltalende for mig, da jeg er af den mening, at man skal forstå teorien før man ser og afprøver det i praksis.
Alt i alt synes jeg, at Århus Universitet tilbyder et inspirerende og afvekslende studiemiljø, som jeg kan se mig selv, som en del af…
"

Det her ved alle.

Hvad ved du som du tror “optagelsesudvalget” vil blive overrasket over at du ved?

Kom ind i kampen og få undersøgt studiet ordentligt. Det hjælper også dig selv til at finde ud ad om det overhovedet er noget for dig. Du har IKKE overbevidst mig endnu.

Held og lykke!

Kan godt se hvad du mener! Det lyder meget “frels verden”-agtigt… Det er ikke det jeg vil frem til! Så godt det blev opdaget! Jeg takker og vil give mig til at skrive lidt om :slight_smile:

Mht til om fokus skal være på lægegerningen eller på selve medicinstudiet, hvad er holdningen til det?! Nogen der ved det?!

Fokus skal primært være på studiet. En ting af gangen, men selvfølgelig er det da altid godt at havde overvejet hvad man vil bruge uddannelsen til. Personligt synes jeg det er for tideligt at skrive hvilke speciale man har tænkt sig, man når at skifte interesse mange gange i løbet af studietiden. Alt andet ville være en undtagelse!

Du kan eksempelvis nævne hvad ud kunne FORSTILLE dig efter studie - fx jeg kunne forstille mig at arbejde på en hvor man både har mulighed for at forske og fordybelse samt have en tæt kontakt til andre personalegrupper og patienter. Det er meget bredt men fortæller hvad man er glad for den akademiske deciplin og samtidig holder af at være “håndværkeren” og social.

Held og lykke.

Har allerede nu skrevet en del om i min ansøgning. Kommentarerne hjælper med at få det hele lidt i gang. Jeg vil nu kaste mig over studieordningen. Overvejer desuden at tage til Århus fredag, for at høre om medicinstudiet! :slight_smile: Kan forstå på de mange andre ansøgninger og respektive svar, at der er delte meninger om man skal nævne studieorningen?! Jeg synes personligt, at det ville være “smart” at vise, at man har dykket lidt ned i det?

Jeg takker endnu en gang for den store hjælp. Dejligt, at nogen gider hjælpe! Man kan hurtígt føle sig lost :slight_smile: Her er for så vidt endnu et udkast. Hvis en venlig sjæl ville læse den og give en kommentar eller to, så ville det være dejligt. Hvad og hvor er det ikke så godt? Jeg har udeladt studieordningen, da jeg endnu er i tvivl om hvad jeg skal inddrage derunder. Men resten skulle være så nogenlunde klar til endnu en gennemlæsning. Jeg har prøvet at gøre det endnu tydeligere, hvad der gør at jeg vil være læge! Min ansøgning er ikke så lang og inddrager ikke så meget, da jeg foretrækker at holde den nogenlunde simpel og kontant:

Motiveret ansøgning til medicinstudiet ved Århus Universitet.
Jeg vil gerne søge om optagelse på medicinstudiet ved Århus Universitet. I knapt et år har jeg nu samlet erfaringer gennem erhvervsarbejde (Se bilag 4) og ved at rejse rejse. Det har gjort det, om muligt, endnu mere klart for mig, at jeg vil studere og arbejde benhårdt for at opnå mit mål.
Ønsket om at læse medicin kommer sig af, at jeg har en dybfølt interesse for den fysiologi, biologi og kemi, der ligger bag den menneskelige organisme. Dertil kommer, at jeg har et ønske om, at kunne hjælpe andre mennesker gennem diagnosticering, behandling og forebyggelse af sygdomme. Slutteligt har jeg et ønske om, at blive en del af den kontinuerlige udvikling, som den lægevidenskabelige verden byder på. Jeg vil lære og vide mere, for at kunne give det videre i mit arbejde som læge og på den måde udføre det bedst mulige stykke arbejde. Med denne uddannelse, vil jeg kunne gøre fuldt brug af mine faglige såvel som menneskelig kompetencer og forhåbentlig gøre mig positivt gældende for andre mennesker. Desuden vil jeg gerne studere medicin, fordi jeg her ser nye udfordringer og muligheder for at udvikle mig fagligt og personligt, hver eneste dag resten af livet.
Jeg har de seneste 4 år været livredder i forenings- og offentlig svømmehals regi (Se bilag 3 og 4)). Gennem dette arbejde har jeg oplevet mange stressede situationer og har stiftet bekendtskab med både liv og død. Jeg har således været med til at genoplive en mand med hjertestop. Dette har udviklet mig som person og derudover gjort mig klart, hvilket ansvar man tager på sine skuldre, når andre lægger deres liv i ens hænder. Det var gjort mig bevidst om og afklaret med, at man som medicinstuderende og læge skal man træffe nogle valg, der får konsekvenser for patienten, gode som dårlige. Indenfor livredderarbejdet har jeg altså erfaring med at arbejde under stort tids- og psykisk pres, med ansvar for andres liv og samtidig lært det at kunne kommunikere med mange forskellige voksne og børn, og samtidig bevare den nødvendige autoritet.
I Durup Svømmeklub har jeg fungeret som (ulønnet) instruktør i 5 år (Se bilag 2). Nu fungerer jeg som cheftræner for klubbens konkurrenceafdeling. Dette har bl.a. udmøntet sig i en stram selvdisciplin, som jeg mener, vil være mig til stor nytte, i studiet såvel som senere i arbejdet.
Jeg er student på matematisk linie med matematik og biologi på A-niveau (Se bilag 1). Jeg anser min biologiske viden, som en fordel, da jeg hermed kender til alle basisprincipperne.
Medicinstudiet er mit studie. Det er jeg ikke i tvivl om. Et så krævende og omfangsrigt studiet kræver målrettethed, nysgerrighed, interesse, vilje og evnen til fordybelse, alle egenskaber jeg besidder. Studiets og senere jobbets form og indhold, deriblandt kompetence- og ansvarsområde, er udformet på en sådan måde, at jeg her kan se en fremtid for mig. Jeg håber, at jeg med ovenstående, har vist, at jeg er både kvalificeret og motiveret til at studere medicin ved Århus Universitet.

Med Venlig Hilsen Morten Peter Eskildsen

Håber det er blevet en smule bedre, hvis ikke så må jeg jo sætte mig til at tænke mere over, hvor den er gal. Og om det som helhed er okay?! :slight_smile: