Motiveret ansøgning

Motiveret ansøgning. Håber at nogen vil læse igennem og give noget feedback. På forhånd mange tak!!

[color=red]Ikke store bagstaver i overskriften mvh frold[/color]

Dette er den næsten færdige motiverede ansøgning. Jeg håber meget at der er nogen der vil læse den igennem og give noget feedback. På forhånd mange tak!

Kære Udvalg.

Mit navn er Martin Lawaetz Rasmussen. Jeg er 23 år gammel, og studerer på nuværende tidspunkt medicin på 2. semester, på Medical University of Gdansk, Polen.

I september 2006 efterlod jeg min kæreste, familie og venner i Danmark for at rejse til udlandet og studere medicin. Jeg havde et brændende ønske om at forfølge en uddannelse indenfor lægevidenskaben, og på daværende tidspunkt var dette min eneste mulighed for, hurtigst muligt at komme til at gøre dette.
En grundsten i min opdragelse har altid været at alt er muligt, og at den eneste grænse for sin egen udvikling i livet, er den man sætter for sig selv. Dette tror jeg inderligt på i dag. Jeg har altid været en person der lægger stor vægt i det arbejde jeg har for hånde, og det betyder meget for mig at kunne kigge tilbage og tænke at jeg har gjort alt hvad jeg mente var muligt for at opnå et godt resultat. Min kæreste og jeg skal giftes til sommer, og velvidende om at jeg muligvis skulle tilbringe 6 år i udlandet væk fra hende, valgte jeg alligevel at tage beslutningen om at rejse. Det var et meget svært valg at træffe, og det vil uden tvivl forfølge mig resten af livet. Ikke desto mindre var og er jeg sikker i min sag.

I foråret 2006 brugte jeg meget tid på at søge forskellige muligheder og alternativer til at studere medicin hurtigst muligt. Dette var mit klare mål.
Muligheden bød sig da jeg blev inviteret til optagelsesprøve på Medical University of Gdansk, English division for foreign students, i Polen. Jeg var klar over at der var trængsel på de danske universiteter, og jeg vurderede derfor at den største sandsynlighed for at komme til at starte allerede samme år, var at satse på at blive optaget på universitetet i Gdansk. Dette blev jeg, og jeg startede på 1. semester på medicin i Polen, den 1. oktober 2006.
Beslutningen om at rejse til udlandet var meget svær. Jeg måtte virkelig granske mig selv for om dette var det rigtige for mig. For det første stod alle udgifter til uddannelsen for egen regning, og derudover betød det at jeg skulle efterlade min forlovede hjemme. Faktisk skulle jeg satse alt.
At blive læge har været min drøm siden første gang min far tog mig med på Panum instituttet, som 9årig dreng. Som led i hans doktor med. afhandling skulle han udføre forskning på rotter. En oplevelse der gjorde utrolig stort indtryk på mig. Jeg er overbevist om at de ofringer min beslutning om rejse til udlandet måtte medbringe, vil være det hele værd i sidste ende. Det er virkelig dette jeg vil.

Efter jeg afsluttede min 8 måneders værnepligt i Den Kongelige Livgarde i august 2005, arbejdede jeg målrettet efter en uddannelse indenfor lægevidenskaben. Jeg udnyttede ventetiden i efteråret til at forbedre mine færdigheder i matematik og endte med at få topkarakter. Derudover startede jeg på vinterholdet på polit. studiet i februar 2006. Jeg gjorde dette stadig velvidende at medicinen var det rigtige for mig, men jeg mente det var klogt at have noget at falde tilbage på. Med polit. studiet fik jeg også udvidet min horisont, i form af andre mulige uddannelsesretninger. Det resulterede dog blot i at jeg fik mere blod på tanden efter en uddannelse indenfor medicin. Ved siden af dette fik jeg job på Danmarks største karkirurgiske speciallægepraksis, Kirurgisk Center Næstved, i begyndelsen af 2006. Her blev jeg tilbudt et usædvanligt stort ansvarsområde, hvilket gav mig god mulighed for at få indsigt i faget. Bl.a. fik jeg lov til at assistere ved operationer samt andre former for behandlinger.
Efter en periode som klinikassistent blev jeg involveret i et større forskningsprojekt. Projektet omhandlede randomiserede kontrollerede behandlinger med laser ablation og stripping, hos patienter med store saphenous vene insufficiens. Min rolle var indsamling og bearbejdning af data. Som konsulent på projektet var Bo Eklöf, som er en meget fremtrædende personlighed inden for karkirurgien. Abstractet er netop blevet præsenteret for American venous forum, og skal yderligere præsenteres i Journal Of Vascular Surgery. Projektet er igangværende og forløber over fem år, og jeg bruger derfor stadig en stor del af min tid ved siden af studierne i Polen, på at indsamle og bearbejde ny data. For at få viden om behandlingsformerne, og derved selv kunne tillægge større kompetencer i projektet, har jeg på egen hånd søgt information i mange forskellige artikler om emnet. Jeg har også haft meget stor gavn af de statiske og analytiske færdigheder jeg lærte på polit. studiet.
Tænker jeg tilbage har jeg altid holdt af og været stærk på områder der behøver logisk og analytisk tankegang. Dette arbejde på speciallægepraksisen har også for alvor bekræftet at det er indenfor dette fag jeg vil uddannes.
Lægevidenskaben vil altid være under udvikling, og projekter som disse har derfor en enorm vigtighed for en konstant udvikling af nye og forbedrede behandlinger. Jeg føler det som et stort privilegium at få lov at til at være med til at danne grundlag for nye behandlingsmetoder.

I min nærmeste familie findes der 4 læger og 6 sygeplejersker. - Far er læge og mor er sygeplejerske. Min opvækst i et miljø præget af medicinske udtryk og faglige diskussioner hen over middagsbordet, samt en stor mængde praktisk erfaring fra Kirurgisk Center Næstved, har lært mig hvad lægegerningen indebærer, både professionelt såvel som for den private sfære.
Livet som læge er absolut ikke kun fryd og gammen. Det er et meget krævende og ansvarsfuldt liv, fuldt af beslutninger som vil påvirke folks skæbne. Man vil ofte blive stillet overfor meget svære valg med store konsekvenser, som også vil præge en efter man er gået hjem. Men jeg synes at det uden sammenligning er det mest meningsfulde job i verden….

Her skal stå hvorfor jeg gerne vil hjem til Danmark, når jeg allerede er godt i gang i Polen. Og hvorfor jeg er villig til at starte forfra. Derudover skal jeg også give udtryk for hvad jeg ved om Odense universitet, studieordning osv., og give udtryk for at jeg synes godt om det og meget gerne vil ind netop dér.

Det lyder jo skidegodt. Du kan jo også nævne, hvilke kurser du har taget på medicinstudiet i Polen - Anatomi/biokemi/fysiologi etc… Hvis der kommer til at stå for meget, kan du jo overveje at slette afsnittene om polit-studiet, således at du fokuserer mere på det medicinske.
Men alt i alt en kanongod beskrivelse. Jeg er ikke i tvivl om, at du kommer ind!

  1. Du skal ikke skrive navn på din ansøgning, da denne skal være “anonym”.

  2. Det du skriver om det studie du påbegyndte før medicin-studiet, kan også forstås som at du ikke er så seriøs, når du bare vælger det sådan uden videre… og velvidende om at det ik er det du vil.
    Det står lidt som modsætning at du vil have noget at falde tilbage på, samtidig med at du starter ud med det helt store om muligheder og begrænsninger osv.

Du får i ansøgningen indirekte skrevet at din far er læge 2 gange…det er måske ikke nødvendigt… du kommer ikke ind på hvad dine forældre laver.

Jeg synes også du skal have nogle ret gode pointer med for hvorfor du vil flytte fra studiet i Polen, når nu at du brænder så meget for studiet og nærmest vil give din højre hånd for studiet.
(Selvfølgelig er det jo indlysende at det er bedre at være hos familien/vennerne og at man slipper for at betale for udd.), men det virker lidt vagt når du har gjort så meget ud af at forklare at du vil gøre hvad som helst for studiet.

Med mindre de skeler til man allerede er igang med uddannelsen… jeg skal ikke kunne sige om det gøre det svære. Flytning fra AU–>KU eller SDU–>KU er jo ikke nemt normalt…

Helt korrekt. Det er svært, når det drejer sig om en overflytning, hvor man ikke søger ind via kvote 1 og kvote 2.
Hvis man søger ind via kvote 2 starter man i princippet helt fra bunden. At Martin så kan få merit for nogle fag og evt. springe semestre over, er en anden ting.

Du lyder til at vide mere om det end jeg :smiley:

Du lød bare så skråsikker, så…

Men det kan han jo melde tilbage om til sin tid… :smiley:

Det var også ment som opmuntring, så jeg kom måske til at lyde alt for skråsikker… :slight_smile:

Hej Martin

Søgte selv ind på kvote 2 på SDU for nogle år siden, og jeg vil meget gerne komme med et par kommentarer. For det første synes jeg det er en meget god ansøgning, og hvis jeg læste den ville jeg helt klart tage dig til samtale. MEN, der er jo altid ting man kan ændre og skrive bedre.

  1. Jeg synes ikke man behøver at “præsentere” sig selv i sin ansøgning. Efter min mening synes jeg den skal være mere LIGE PÅ OG HÅRDT. Noget der virkelig FANGER læseren. Du MÅ godt skrive navn på, den skal ikke være anonym, men jeg synes det fanger læseren mere uden… Smag og behag.

  2. Dit første afsnit, efter præsentationen, er jeg vild med. Synes det fortæller meget om hvem du er som person. FEDT at du nævner hvordan du er blevet opdraget osv. Det fangede mig meget, netop fordi jeg selv er opdraget med at man kan hvad man vil. Du kunne måske bytte kæreste ud med forlovede i første linje. Så lyder det mere alvorligt!

  3. Næste afsint synes jeg virker lidt rodet. Synes ikke du behøver nævne din forlovede igen og at det var en svær beslutning. Det synes jeg du fik beskrevet rigtig godt i forrige afsnit, og synes det er nok med den bemærkning. Det med din fars rotter synes jeg egentlig kommer ind på et mærkeligt sted i dette afsnit.

  4. Afsnittet med de forskellige ting du har foretaget sig er langt, og lidt rodet stillet op. Du burde reflektere lidt mere over de ting du har lavet og hvordan de har udviklet dig. Fx det med polit.studiet. Synes ikke du burde skrive at du valgte det for at have noget at falde tilbage på. Det er selvfølgelig meget ærligt, og det er godt. Men du kan måske skrive noget med at det var fordi du gerne ville i gang med et studie, og at det lærte dig meget om studieteknik osv… Det vil de gerne høre på SDU. :slight_smile:
    Du nævner forskningsprojektet, hvilket er super fedt. Efter min mening synes jeg det virker lidt forkert at nævne Bo Eklöf. Det er unødvendigt, det er ikke ham der søger ind, og det at han var konsulent fortæller ingenting om dine kvalifikationer. Afsnittet kan måske rettes en smule til med sproglige ting, så det flyder lidt bedre.

  5. I næste afsnit fortæller du om læger og sygeplejersker i din familie. Denne sætning synes jeg du skal droppe. Start i stedet med denne sætning; Jeg er opvokset i et miljø præget af medicinske udtryk og faglige diskussioner hen over middagsbordet. Dette, samt en stor mængde praktisk erfaring fra Kirurgisk Center Næstved, har lært mig meget om hvad lægegerningen indebærer, både professionelt såvel som for den private sfære.
    Synes det virker meget bedre. Og så kan du sagtens fortsætte med din næste sætning; Som jeg ser det er livet som læge er absolut ikke kun fryd og gammen. Det er et meget krævende og ansvarsfuldt liv, fuldt af beslutninger som vil påvirke folks skæbne. Man vil ofte blive stillet overfor meget svære valg med store konsekvenser, som også vil præge en efter man er gået hjem. Ved siden af dette har jeg erfaret, at jeg gennem lægegerningen kan få et arbejde, jeg virkelig brænder for, hvilket står som det vigtigste for mig. Jeg synes at det uden sammenligning er det mest meningsfulde job i verden….
    Dette synes JEG er din slutning. Synes den er skidegod, og jeg har kun skrevet den lidt om. Så må du jo bruge det eller smide det væk.

  6. Det om hvorfor du vil forlade Polen skal med, og et lille afsnit om hvorfor netop SDU er dit førstevalg skal også med, men kun kort og jeg synes det skal ind før det sidste afsnit. Slutningen, med de få rettelser synes jeg er rigtig rigtig god. Den virker velovervejet, reflekteret og meget meget klar på at medicin er det helt rigtige for dig!!

Nu har jeg virkelig skåret din ansøgning i små stykker og kigget på hver eneste sætning. Synes den er skide god, også inden rettelser. Men tror at du kan gøre den helt perfekt ved at lave nogle få rettelser - fx dem jeg er kommet med :slight_smile:

Hvis du har spørgsmål må du endelig skrive. Er sikker på du kommer til samtale med den ansøgning, den er virkelig god.

Forresten kunne det være en meget god ide, hvis du ikke allerede har gjort det, at lave et CV og lægge ved.
Held og lykke

Mange tak for de rigtig gode kommentarer. En masse rigtig god kritik som jeg er meget taknemmelig for!

Jeg spekulere på nogle ting. Bl.a. mht. afsnittet om polit. studiet som flere nævner vil være bedst at undlade. Dette synes jeg lyder som en god ide, da der jo ikke er den store sammenhæng mellem polit og medicin, og det derfor vil være svært at beskrive relevancen heraf. Men selvom jeg undlader at beskrive det i ansøgningen, er jeg vel stadig nødt til at angive det i den øvrige KOT ansøgning som beskriver tidligere uddannelser ikke? Vil de der læser den motiverede ansøgning ikke kunne se dette, og tænke over hvorfor jeg har læst det og evt. hvorfor jeg ikke har beskrevet det i den motiverede ansøgning? Jeg tænker bare om det vil være bedre at prøve at beskrive det i den motiverede ansøgning og prøve at finde en god sammenhæng mellem polit og min nuværende situation, istedet for ikke at nævne noget om det og så risikere at eventuelle læsere af ansøgningen vil studse over hvorfor jeg prøver at “skjule det”?

hilsen Martin

Jeg synes helt klart du skal nævne det og reflektere over det. Ellers vil der som du siger bare være et hul, og det vil læseren undre sig over. Det er også noget de helt klart kommer til at spørge om til samtalen, ligemeget om du nævner det eller ej. Jeg synes absolut du skal nævne det, bare gør det noget kortere. Din ansøgning er allerede lidt lang.

Hej alle

Tak for den gode feedback. Jeg har nu skrevet lidt om og justeret lidt. Jeg er klar over at den stadig er alt alt for lang, men har svært ved at finde gode steder at skære ned. Nogen der har nogen ideer? så ville jeg være meget taknemmelig.

Motiveret ansøgning til medicin-studiet ved Odense Universitet.

Kære Udvalg.

I september 2006 efterlod jeg min forlovede, familie og venner i Danmark for at rejse til udlandet og studere medicin. Jeg havde et brændende ønske om at blive læge, og på daværende tidspunkt var dette min eneste mulighed for at studere medicin.
En grundsten i min opdragelse har altid været at alt er muligt, og at den eneste grænse for sin egen udvikling i livet, er den man sætter for sig selv. Dette tror jeg inderligt på i dag. Jeg har altid været en person der lægger stor vægt i det arbejde jeg har for hånde, og det betyder meget for mig at kunne se tilbage og tænke at jeg har gjort alt jeg mente var muligt for at opnå et godt resultat. Min forlovede og jeg skal giftes til sommer, og velvidende om at jeg muligvis skulle tilbringe 6 år i udlandet væk fra hende, valgte jeg alligevel at tage beslutningen om at rejse. Det var et meget svært valg at træffe, og det vil uden tvivl forfølge mig resten af livet. Ikke desto mindre var og er jeg sikker i min sag.

I foråret 2006 brugte jeg meget tid på at søge forskellige muligheder og alternativer til at studere medicin hurtigst muligt. Dette var mit klare mål. Muligheden bød sig da jeg bestod den skriftlige og mundtlige optagelsesprøve, på Medical University of Gdansk, English division for foreign students, i Polen. Den største sandsynlighed for at komme til at starte allerede samme år, var at satse på dette og jeg startede på 1. semester på medicin i Gdansk, den 1. oktober 2006.

At blive læge har været min drøm siden første gang min far tog mig med på Panum instituttet, som 9årig dreng. Som led i hans doktor med. afhandling skulle han udføre forskning på rotter. En oplevelse der gjorde utrolig stort indtryk på mig. I erhvervet som læge modtager man med det samme belønningen af ens arbejde. Belønningen ses i de patienter som går fra klinikken, med en følelse af de er blevet afhjulpet en stor byrde. Som læge har man hele tiden selv ansvaret for at ens viden altid er den nyeste, og behandlingen derfor altid er den bedste. Alt dette er meget tiltalende for mig. Jeg føler mig overbevist om at jeg kan blive en god læge, bl.a. fordi jeg har et positivt menneskesyn, stor tålmodighed og et udtalt ønske om at gøre en forskel.

Efter afsluttet værnepligt i Den Kongelige Livgarde i august 2005, arbejdede jeg målrettet efter en uddannelse indenfor lægevidenskaben. Jeg udnyttede ventetiden i efteråret til at forbedre mine kundskaber i matematik og endte med at få topkarakter. Derudover startede jeg på vinterholdet på polit. studiet i februar 2006. Uanset hvad ville jeg ikke kunne påbegynde medicinuddannelsen før efter minimum 8 mdr., og jeg gjorde derfor dette fordi jeg meget gerne ville i gang med et studie. Foruden statistiske færdigheder ville jeg også lære en masse om studieteknik, som jeg siden har haft megen brug for. Sideløbende fik jeg job i en kirurgisk speciallægepraksis, Kirurgisk Center Næstved. Her blev jeg tilbudt et stort ansvarsområde. Bl.a. fik jeg lov til at assistere ved operationer samt andre former for behandlinger.

Efter en periode som klinikassistent blev jeg involveret i et større forskningsprojekt. Projektet drejer sig om en randomiseret undersøgelse af endovaskulær laser sammenlignet med operation ved behandling af åreknuder (bilag). Min rolle var management af data samt i et vist omfang at udføre beregninger.
Det første foredrag baseret på resultaterne er netop blevet præsenteret for American Venous Forum (San Diego 17/2 2007), og arbejdet er indsendt til Journal Of Vascular Surgery. Projektet er igangværende og forløber over fem år, og jeg bruger derfor stadig en stor del af min tid ved siden af studierne i Polen, på at organisere og registrere data online. For at få viden om behandlingsformerne, og derved selv kunne tillægge større kompetencer i projektet, har jeg på egen hånd søgt information i mange forskellige artikler om emnet. Jeg har også haft meget stor gavn af de statiske og analytiske færdigheder jeg lærte på polit. studiet.
Lægevidenskaben vil altid være under udvikling, og projekter som det omtalte har derfor en enorm vigtighed for en konstant udvikling af nye og forbedrede behandlinger. Jeg føler det som et stort privilegium at få lov at til at være med til at danne grundlag for nye behandlingsmetoder.

Jeg har netop bestået første semester på medicin studiet i Gdansk. Dette indebærer at jeg har afsluttet fag som kemi og cellebiologi, og derudover at jeg er kommet godt i gang med hovedfagene på første år som er anatomi, histologi og embryologi.
Selvom medicinstudiet i Gdansk går efter planen, føler jeg utrolig stort afsavn. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det er denne linie jeg vil følge, men jeg har samtidig meget store forhåbninger om at kunne få lov til at følge den i mit hjemland, blandt min familie og min forlovede. Udover dette står alle udgifter for at studere medicin i udlandet for egen regning, hvilket også sætter store grænser for min udfoldelse. Mit største ønske lige nu er derfor at blive optaget ved medicinstudiet på SDU, også selvom jeg skal starte forfra.

Jeg finder specielt studieordningen på SDU appellerende. Gennem kontakt med studievejlerede og studerende har jeg erfaret at studieordningen formår at skabe en god sammenhæng gennem hele forløbet. Både hvad angår bacheloruddannelsen, men også mellem bachelordelen og kandidatdelen. Ideen med at inddele de tre spor i moduler og med det samme afslutte dem med eksamener synes jeg også godt om. Dette giver den studerende mulighed for at fordybe sig fuldt ud i et enkelt emne
Studieordning skal gøre det så nemt som muligt for den studerende at følge studiet, da dette giver de bedste rammer for at tilegne sig et i forvejen meget omfattende stof. Jeg mener at studieordningen på SDU giver god basis for dette.

Jeg er opvokset i et miljø præget af medicinske udtryk og faglige diskussioner hen over middagsbordet. Dette, samt en stor mængde praktisk erfaring fra Kirurgisk Center Næstved har lært mig hvad lægegerningen indebærer, både professionelt såvel som for den private sfære.
Som jeg ser det er livet som læge er absolut ikke kun fryd og gammen. Det er et meget krævende og ansvarsfuldt liv, fuldt af beslutninger som vil påvirke folks skæbne. Man vil ofte blive stillet overfor meget svære valg med store konsekvenser, som også vil præge en efter man er gået hjem. Ved siden af dette har jeg erfaret, at jeg gennem lægegerningen kan få et arbejde, jeg virkelig brænder for, hvilket står som det vigtigste for mig. Jeg synes at det uden sammenligning er det mest meningsfulde job i verden.
Jeg håber derfor at I vil godtage min ansøgning og lade mig følge medicin uddannelsen på SDU.

Hej alle

Tak for den gode feedback. Jeg har nu skrevet lidt om og justeret lidt. Jeg er klar over at den stadig er alt alt for lang, men har svært ved at finde gode steder at skære ned. Nogen der har nogen ideer? så ville jeg være meget taknemmelig.

Motiveret ansøgning til medicin-studiet ved Odense Universitet.

Kære Udvalg.

I september 2006 efterlod jeg min forlovede, familie og venner i Danmark for at rejse til udlandet og studere medicin. Jeg havde et brændende ønske om at blive læge, og på daværende tidspunkt var dette min eneste mulighed for at studere medicin.
En grundsten i min opdragelse har altid været at alt er muligt, og at den eneste grænse for sin egen udvikling i livet, er den man sætter for sig selv. Dette tror jeg inderligt på i dag. Jeg har altid været en person der lægger stor vægt i det arbejde jeg har for hånde, og det betyder meget for mig at kunne se tilbage og tænke at jeg har gjort alt jeg mente var muligt for at opnå et godt resultat. Min forlovede og jeg skal giftes til sommer, og velvidende om at jeg muligvis skulle tilbringe 6 år i udlandet væk fra hende, valgte jeg alligevel at tage beslutningen om at rejse. Det var et meget svært valg at træffe, og det vil uden tvivl forfølge mig resten af livet. Ikke desto mindre var og er jeg sikker i min sag.

I foråret 2006 brugte jeg meget tid på at søge forskellige muligheder og alternativer til at studere medicin hurtigst muligt. Dette var mit klare mål. Muligheden bød sig da jeg bestod den skriftlige og mundtlige optagelsesprøve, på Medical University of Gdansk, English division for foreign students, i Polen. Den største sandsynlighed for at komme til at starte allerede samme år, var at satse på dette og jeg startede på 1. semester på medicin i Gdansk, den 1. oktober 2006.

At blive læge har været min drøm siden første gang min far tog mig med på Panum instituttet, som 9årig dreng. Som led i hans doktor med. afhandling skulle han udføre forskning på rotter. En oplevelse der gjorde utrolig stort indtryk på mig. I erhvervet som læge modtager man med det samme belønningen af ens arbejde. Belønningen ses i de patienter som går fra klinikken, med en følelse af de er blevet afhjulpet en stor byrde. Som læge har man hele tiden selv ansvaret for at ens viden altid er den nyeste, og behandlingen derfor altid er den bedste. Alt dette er meget tiltalende for mig. Jeg føler mig overbevist om at jeg kan blive en god læge, bl.a. fordi jeg har et positivt menneskesyn, stor tålmodighed og et udtalt ønske om at gøre en forskel.

Efter afsluttet værnepligt i Den Kongelige Livgarde i august 2005, arbejdede jeg målrettet efter en uddannelse indenfor lægevidenskaben. Jeg udnyttede ventetiden i efteråret til at forbedre mine kundskaber i matematik og endte med at få topkarakter. Derudover startede jeg på vinterholdet på polit. studiet i februar 2006. Uanset hvad ville jeg ikke kunne påbegynde medicinuddannelsen før efter minimum 8 mdr., og jeg gjorde derfor dette fordi jeg meget gerne ville i gang med et studie. Foruden statistiske færdigheder ville jeg også lære en masse om studieteknik, som jeg siden har haft megen brug for. Sideløbende fik jeg job i en kirurgisk speciallægepraksis, Kirurgisk Center Næstved. Her blev jeg tilbudt et stort ansvarsområde. Bl.a. fik jeg lov til at assistere ved operationer samt andre former for behandlinger.

Efter en periode som klinikassistent blev jeg involveret i et større forskningsprojekt. Projektet drejer sig om en randomiseret undersøgelse af endovaskulær laser sammenlignet med operation ved behandling af åreknuder (bilag). Min rolle var management af data samt i et vist omfang at udføre beregninger.
Det første foredrag baseret på resultaterne er netop blevet præsenteret for American Venous Forum (San Diego 17/2 2007), og arbejdet er indsendt til Journal Of Vascular Surgery. Projektet er igangværende og forløber over fem år, og jeg bruger derfor stadig en stor del af min tid ved siden af studierne i Polen, på at organisere og registrere data online. For at få viden om behandlingsformerne, og derved selv kunne tillægge større kompetencer i projektet, har jeg på egen hånd søgt information i mange forskellige artikler om emnet. Jeg har også haft meget stor gavn af de statiske og analytiske færdigheder jeg lærte på polit. studiet.
Lægevidenskaben vil altid være under udvikling, og projekter som det omtalte har derfor en enorm vigtighed for en konstant udvikling af nye og forbedrede behandlinger. Jeg føler det som et stort privilegium at få lov at til at være med til at danne grundlag for nye behandlingsmetoder.

Jeg har netop bestået første semester på medicin studiet i Gdansk. Dette indebærer at jeg har afsluttet fag som kemi og cellebiologi, og derudover at jeg er kommet godt i gang med hovedfagene på første år som er anatomi, histologi og embryologi.
Selvom medicinstudiet i Gdansk går efter planen, føler jeg utrolig stort afsavn. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det er denne linie jeg vil følge, men jeg har samtidig meget store forhåbninger om at kunne få lov til at følge den i mit hjemland, blandt min familie og min forlovede. Udover dette står alle udgifter for at studere medicin i udlandet for egen regning, hvilket også sætter store grænser for min udfoldelse. Mit største ønske lige nu er derfor at blive optaget ved medicinstudiet på SDU, også selvom jeg skal starte forfra.

Jeg finder specielt studieordningen på SDU appellerende. Gennem kontakt med studievejlerede og studerende har jeg erfaret at studieordningen formår at skabe en god sammenhæng gennem hele forløbet. Både hvad angår bacheloruddannelsen, men også mellem bachelordelen og kandidatdelen. Ideen med at inddele de tre spor i moduler og med det samme afslutte dem med eksamener synes jeg også godt om. Dette giver den studerende mulighed for at fordybe sig fuldt ud i et enkelt emne
Studieordning skal gøre det så nemt som muligt for den studerende at følge studiet, da dette giver de bedste rammer for at tilegne sig et i forvejen meget omfattende stof. Jeg mener at studieordningen på SDU giver god basis for dette.

Jeg er opvokset i et miljø præget af medicinske udtryk og faglige diskussioner hen over middagsbordet. Dette, samt en stor mængde praktisk erfaring fra Kirurgisk Center Næstved har lært mig hvad lægegerningen indebærer, både professionelt såvel som for den private sfære.
Som jeg ser det er livet som læge er absolut ikke kun fryd og gammen. Det er et meget krævende og ansvarsfuldt liv, fuldt af beslutninger som vil påvirke folks skæbne. Man vil ofte blive stillet overfor meget svære valg med store konsekvenser, som også vil præge en efter man er gået hjem. Ved siden af dette har jeg erfaret, at jeg gennem lægegerningen kan få et arbejde, jeg virkelig brænder for, hvilket står som det vigtigste for mig. Jeg synes at det uden sammenligning er det mest meningsfulde job i verden.
Jeg håber derfor at I vil godtage min ansøgning og lade mig følge medicin uddannelsen på SDU.

Jeg igen. Har egentlig ikke rigtig tid, men synes din ansøgning er god, så jeg vil gerne give nogle råd til det sidste. Den er jo stadig meget lang, som du selv siger. Jeg har prøvet at lave nogle rettelser. Har lavet dem i et word dokument da det virkede mest overskueligt. Du kan evt. sende din mailadresse til mig, så kan jeg maile dig det.

[email protected]