Motiveret ansøgning

Jeg ved det godt, det vrimler for tiden med motiverede ansøgninger her på sitet, ikke desto mindre forsøger jeg alligevel at få kritik på min version af den motiverede ansøgning.

So here it goes:

”Lægens essentielle funktion er at fremme kroppens naturlige og helbredende kræfter.”
Hippokrates 460-370 f. kr

Det er denne funktion jeg ønsker at mestre, denne funktion jeg ønsker at udføre, og gennem livslang uddannelse konstant dygtiggøre mig indenfor.

Jeg blev matematisk student i 2003 med 3 højniveaufag, heriblandt biologi, da det var det nærmeste gymnasiet havde at tilbyde i læren om menneskets anatomi og fysiologi. I 2004 søgte jeg ind på lægevidenskab, men blev optaget i sygeplejestudiet i stedet. Dermed har jeg studeret sygepleje siden feb. 2005. (Bilag 1)

Idet jeg nu et år har studeret sygepleje har dette yderligere næret mit ønske om at studere medicin. Dette er sket på baggrund af at vi det første år har beskæftiget os med de anatomiske og fysiologiske fag, frem for sygeplejefaget. Disse fag har givet mig endnu større lyst til at kunne mere, at ville mere, læse mere, vide mere. Da jeg samtidig for tiden er i et klinisk ophold på en neurokirurgisk afdeling er denne lyst blot vokset endnu mere.

I forbindelse med mit studie og det kliniske ophold er der opstået en konflikt imellem mit ambitionsniveau og det sygeplejestudiet har at tilbyde mig. Konflikten er baseret på årsags-virkningskomplekset, idet jeg som sygeplejerske plejer patienten ud fra de virkninger sygdommen har haft. Mit ambitionsniveau derimod strækker sig til at ville kende årsagen til sygdommen og kende måden at behandle den. Selve grundpillen i mit ønske om at blive læge består netop af lysten til at hjælpe mennesker med at forebygge, diagnosticere og behandle de sygdomme som måtte ramme dem.

Samtidigt har mit nuværende studie været med til at udvikle nogle professionelle kompetencer, såsom at danne mig overblik over nye/uvante situationer, en personlig styrke, samt evnen til fordybelse. Disse kompetencer bliver yderligere styrket gennem mit studiejob i Hjemmeplejen – distrikt Skibhus, samt i mit vikarjob. (Bilag 2-3)

Netop denne evne til fordybelse vil jeg kunne bruge i medicinstudiet på netop SDU, da det harmonere glimrende med den nye studieordning. Den nye studieordning er en af hovedårsagerne til at jeg har valgt at søge ind på SDU, idet jeg finder at de jævnlige eksamener giver en bedre mulighed for at fordybe sig i det enkelte emne, samtidig med at man konstant udfordres og opnår mål med jævne mellemrum. Alt dette finder jeg særdeles attraktivt og tiltalende.

Set ud fra SDU’s målbeskrivelser til de enkelte fag er jeg fuldt ud klar over at det er et krævende studie. Men ligeså krævende det er, lige så parat at jeg til at yde mit ypperste og vil i alle henseender bidrage med høj studieaktivitet, selvstændighed og evne til samarbejde. Det vil derfor være en ovenud motiveret og kvalificeret medicinstuderende som kommer inden for dørene såfremt jeg blive optaget.

Håber at høre fra jer.

Lad mig endelig vide hvad I synes…

/Helle

Siger man, mig?

God beskrivelse så er det bare at håbe…

Hmm… kan ikke lige komme på hvad det ellers skulle hedde… Man danner sig et overblik, jeg danner mig et overblik… Lyder rigtigt nok i mine ører.

Og tak… :up:

/Helle

En fin levnedsbeskrivelse, du har holdt det kort og relevant. Samtidig er det befriende renset for “jeg vil frelse menneskeheden og specielt de små børn” mantraerne, hvilket får det til at fremstå mere troværdigt.

Skal man øffe over noget, skulle det være:

Dette afsnit kan principielt gøres kortere, uden at du taber indhold. “Harmonere” mangler et -r i enden, desuden er “attraktivt” og “tiltalende” to alen af et stykke.

Held og lykke med ansøgningen.

“Større lyst til at ville mere” lyder lidt underligt for mig, måske skulle du nøjes med de tre andre punkter…

Ellers synes jeg den ser god ud, du viser at du har sat dig godt ind i studieordningen og det faglige niveau, og at du ved, hvad du vil.

Hey…

Læser selv på SDU, og kom også ind på kvote 2. Synes faktisk det er en ret god levnedsbeskrivelse du har skrevet selvom jeg måske ikke heeelt er det største fan af at starte med et citat. Meeen det er jo smag og behag og det ser jo fornemt ud.
Der er lige en stavefejl. Der mangler der et r på harmonereR i sætningen “…da det harmonere glimrende med den nye studieordning”

Men som sagt synes jeg det er en fin levnedsbeskrivelse. Jeg savner måske bare lidt om HVORFOR lige præcis DU burde optages og hvad du vil bruge det til. Altså reflektere lidt mere over tingene. Også sådan lidt hvem er du som person?

Ved ikke om det er noget du kan bruge til noget… Bare min mening. Tror du har ok chancer til at komme til samtale - skal være “hyggetante” så vi ses jo måske! :slight_smile:

Hej!
Jeg har talt med nogle folk, der har erfaring med at sidde i kvote2 udvalget. De fraråder at man bruger citater, da de mener at det er at smøre for tykt på. Overvej det.
Held og lykke