Motiveret ansøgning til KU - Kritik påskønnes

Godaften, jeg har i de seneste dage siddet og bikset med min ansøgning.

Jeg hermed optagelse på medicinstudiet ved Københavns Universitet.

Jeg er matematisk student anno 2006, og min baggrund for at søge ind på medicin er interessen for et studie, der er i konstant udvikling, den faglige udfordring og med mennesket i fokus. Min store interesse for den naturvidenskabelige tilgang til en problemstilling vægter meget i mit valg af studie. Efter at have undersøgt medicinstudiet gennem studievejledere, åbent hus – arrangementer og deltagelse i enkelte forelæsninger kan jeg kun bekræfte mit valg. Den nye studieordning finder jeg tiltalende, da den har til formål at skabe sammenhæng mellem teori og praksis tidligt i studiet.
Det var derfor til stor skuffelse, da gennemsnittet i 2006 på kvote 1 steg betydeligt i forhold til tidligere år.
Et langt studie, der sjældent gennemføres til normeret tid, kræver stor disciplin og interesse er stadig mit mål. Jeg har i det sidste års tid haft en målrettet kurs for hvordan jeg bedst kunne kvalificere mig til medicinstudiet gennem kvote 2

Jeg har siden august måned arbejdet på et plejehjem, ca. 20 timer ugentlig, hvor jeg i den første periode blev oplært under supervision med henblik på at kunne fuldføre et arbejde, der indebærer selvstændighed og ansvar (D). Jeg har udført personlig pleje, fysisk såvel som psykisk, foretaget sårskift og diskuteret behandlingsformer for den enkelte beboer. Jeg har i de seneste måneder haft eneansvar for 4-6 beboer, der indebærer alt fra til påklædning til behandling af sår og observation af beboerens helbred. En beboers klage over smerter eller nedsat funktion i et organ vil kunne besvares allerede efter 1. semester på medicinstudiet. Øjeblikke som denne har klart været endnu en motivationsfaktor til at søge ind på medicin.