Mødepligt SDU og AU?

Hej.
Jeg håber inderligt på at blive optaget på medicin (SDU eller AU) til sommer. Jeg synes dog ikke rigtigt jeg kan finde svar på, hvor meget man skal forvente at være på campus til forelæsninger, gruppearbejde osv. Jeg skal pendle 1,5 time hver vej, samt er jeg mor til to, så fremmøde hver dag ville absolut kræve alt hvad jeg har.

Udover det, så ønsker jeg jo selvfølgelig ikke at komme bagud fra start, fordi jeg fravælger for meget.
Hvad er jeres oplevelse? Er der mange ugentlige forelæsninger/gruppearbejde, eller kan man sagtens følge med hjemme fra?

1 Synes om

Jeg har samme spørgsmål som dig og står i præcis samme situation som dig.
Jeg håber på at komme ind på SDU til sommer, har to børn og har 1,5 times pendling til SDU.
Synes det var lidt sjovt at det lige var det samme :slight_smile:
Så jeg følger lige med i tråden i håb om at blive lidt klogere på det :slight_smile:

1 Synes om

Du skal være så velkommen :slight_smile: Hvor pendler du fra?

1 Synes om

Jeg pendler fra Midtsjælland. Hvad med dig?

Her går turen fra Esbjerg :hugs:

Som tidligere threads skriver, så er forelæsninger på AU ikke obligatoriske, man kan dog forvente obligatoriske timer som kommunikation og lab øvelse. hvilket rundregnet tager max 10-15 dage pr semester.

Her har jeg ikke regnet klinik med, som er 80% obligatorisk, det er vist først relevant på kandidaten.

Tak for det. Synes ikke jeg kunne finde for sdu og AU, men kun for AAU.

Er pensum noget man ville kunne få noget ud af hjemmefra, eller vil det kræve at man kommer til forelæsningerne for at få en bedre forståelse? Ved godt det er individuelt, men måske du har nogle erfaringer?

Fra en meget lille sample size (mig og nogle af mine studiekammerater), vil det godt kunne lade sig gøre at lære et pensum uden at møde til undervisning til de fleste fag, men ikke alle. Dog vil jeg ikke foreslå det som den optimale læringsstrategi.

På nogle fag er alle forelæsninger også optaget og lagt op, det så problem har du ikke. Af hvad jeg ved er 6. 7. og 8. semester digitaliseret, altså med at optage forelæsninger mens det bliver holdt fysisk.

Tak for svaret :slight_smile: Det lyder som om man ikke skal være for bekymret, hvis nu man render ind i problemer med de små. Jeg vil dog også helst til de fleste forelæsninger, da jeg absolut føler jeg får mest ud af det, men det vil ikke altid kunne lade sig gøre :slight_smile:

Hej I to,

Jeg kan svare for SDU.
Generelt er meget lidt er obligatorisk hos os.
På modul 1 skal man skrive en studiestartsopgave med en gruppe hvor man har en tutor og en vejleder der kan hjælpe. Disse møder med tutor og vejleder er obligatoriske. Herudover husker jeg intet på modul 1.
Modul 2 er der noget træning i undersøgelse af forskellige dele af bevægeapparatet og det er også obligatorisk. Det er 10 gange så vidt jeg husker og man skal vist være til 80 %.
Og det var så 1. semester.
2. Semester mener jeg ikke der er noget obligatorisk.

Næste spørgsmål er hvor meget man så ønsker at komme til, og det er meget individuelt. De fleste vil gerne komme til holdtimerne. Dem er der nogle stykker af på en uge.

Man kan fint pendle hvis man vil. Men man går selvfølglig glip af nogle ting - ikke mindst socialt - men det er jo en ting man må tage med.

God vind med det!

Dbh.
KmK

3 Synes om

Jeg pendler til SDU med samme afstand som i har, og nu har der jo været en del online undervisning, men selvom forelæsningerne er til rådighed hjemmefra, er det ikke altid at jeg ser dem. Så dem vil jeg ihverfald mene, at man godt kan læse op på hjemmefra uden problemer.

Holdtimerne er gode, og jeg synes det er godt at møde op til dem i starten (også forelæsningerne) for at finde ud af om man får noget ud af dem eller ej. Jeg følte mig meget usikker i starten af studiet, og jeg synes derfor det var rart at være til holdtimer osv. for at få godkendt at man fik det hele med. Efterhånden som man finder sin egen måde at læse på kan man sagtens undvære at møde op til forelæsninger og holdtimer, men det kan generelt tage lang tid at finde sin egen læsemetode. Men man bliver efterhånden god til at finde ud af, hvad man ikke nødvendigvis behøver at møde op til :grinning_face_with_smiling_eyes:

Jeg tager kun afsted, hvis jeg føler det er vigtigt fx prøvespot eksaminer, holdtimer om noget som jeg synes er svært, på vådsalen for at kigge på præparater … ellers er der ikke meget obligatorisk. Hvis der er obligatorisk undervisning er det måske maks 1-2 gange om ugen i en kort periode, men det er slet ikke særlig tit.

1 Synes om

Mange tak for gode uddybende svar fra jer begge. Mine bekymringer falder lidt til jorden, da det virker som om man godt kan klare studiet, selvom ens børn måske bliver syge. Jeg vil dog gøre alt jeg kan for at komme så meget som muligt, da jeg bare fungerer bedst med fysisk undervisning.

3 Synes om

Jeg startede sidste år og derfor er mine svar selvfølgelig lidt corona farvede, da meget af vores undervisning skulle være online.

Men som tidligere beskrevet er studiestartsopgaven og undervisning i bevægeapperatet obligatoriske. Ellers har det været valgfrit om vi vil komme eller ej. Jeg vil anbefale holdtimer i anatomi og holdtimer i mikroskopi - Da dette er svært at lære hjemmefra :wink:

Jeg er som person også en der gerne vil være der til det hele - Men må sige med de MEGET vekslende undervisningstidspunkter er det med 2 små børn meget svært at kunne opnå (jeg pendler også 1 1/2). Jeg håber derfor på at de i en eller anden grad fortsætter med noget online, på trods af corona restriktioner ophører.

Jeg går på SDU, hvis i har nogle specifikke spørgsmål er i velkommen til at kontakte mig :slight_smile: ift. det sociale tror jeg man skal gøre op, hvor meget og hvad man vil bruge det til. Det er endnu et område der tager meget tid og jeg må tilstå at i min situation er det noget jeg næsten har fravalgt helt, jeg har et par stykker som jeg skriver med online, hvis der melder sig spørgmål til enten pensum eller skema osv. ellers har jeg ikke noget fysisk med nogen på studiet at gøre.

2 Synes om

Endnu en mama her, der også skal pendle, hvis jeg kommer ind på SDU, som jeg satser på :slight_smile: Er pt på barsel med mit første barn, og har en anden uddannelse i babagen. Derfor er jeg også spændt på, hvis jeg kommer ind, om man kommer på hold med ligesindede, eller i hvert fald finder nogle, der er i samme situation og måske kan opstarte en læsegruppe med :slight_smile:

Min plan er, at komme til de fleste holdtimer, og håbe på at flere forelæsninger bliver online. Derudover gælder det nok om at blive god til at udnytte transporttiden (jeg skal med tog).

Oldie: Jeg har faktisk et specifikt spørgsmål til, hvordan/hvilke bøger køber I til de første moduler? Så vidt jeg ved er der ikke som sådan en pensumliste, så hvordan sikrer man sig, at man kan det, der forventes? Jeg ved, at der findes en punktliste med, hvad der forventes, at man kan, men igen, ingen pensumliste. Er der apps, youtube, flashcards eller andre hjælpemidelr til at få tingene lært, som kan tages med på farten (i toget)?

1 Synes om

Hej Katja

Jeg skal pendle fra Køge Nord :smiley:
Det tager 1t 10minmed IC toget til Odense st.

Er så spændt på om jeg bliver optaget - svært at vente på besked.

1 Synes om

Fedt at vi er flere fra Sjælland! Jeg pendler fra Ringsted :blush:

Jeg er 4. semesters medicinstuderende på AU, og jeg har ikke været til undervisning overhovedet de sidste 3 semestre. Kun den første måned, ellers har jeg kørt rent selvstudie, da jeg hurtigt fandt ud af, at det slet ikke fungerer for mig at komme til forelæsning. Så jo! Det kan sagtens og (“nemt”) lade sig gøre uden at komme til undervisningen :slight_smile: det skal dog siges, at jeg har haft en fantastisk læsegruppe at sparre med (som var med til undervisning) i stedet for, og der fik jeg clearet misforståelser.

1 Synes om

Endnu en tilføjelse:
Jeg kom også sjældent til holdundervisning, ikke kun forelæsningerne. Men igen, min læsegruppe var med til begge, så jeg fik den viden jeg skulle bruge til forelæsning og hold fra dem

1 Synes om

Hej Katja
Jeg har sendt dig en privat besked :slight_smile: