MMI-scores! Hvad fik I?

Legendariske udregninger du har lavet :clap:t2:

1 Synes om

Dit bud lyder meget sandsynligt!
Ved du om grænsescoren først blev offentliggjort samme dag som man fik af vide om man var optaget (sidste år)?

Var antallet af kvote 2-pladser ikke 144 sidste år? Og så er det rigtig nok steget til 170 i år, sådan at der er 26 flere pladser.
Det passer bedre med at der på landsplan er 250 ekstra studiepladser på bacheloruddannelsen i år, hvis SDU samlet har fået ca. 52 nye (kvote 2 udgør 50% af det samlede optag).
Det ændrer jo på om man kan forvente at grænsescoren går op eller ned…

What? Kan man bare ringe og spørge, om hvad grænsescoren er? :flushed:
Er der nogen der kan be-/afkræfte det?

Og hvis nogen har fået grænsescoren at vide, så vær lige en makker at smide den op :smiley:
Jeg har mega mange nerver på :sweat_smile:

Hej CKA.

Jeg ved, at for to og tre år siden, blev grænsen offentliggjort sammen med resultatet, for det fortalte to studerende mig på dagen for MMI. Sidste år, så vidt jeg kan se fra et andet forum, blev den offentliggjort sammen med KOT (den koordinerede tilmelding), som ligger i slutningen af juli. Det lyder derfor sandsynligt, at vi først for svar d. 26 juli.

Mit bud er, at man har lavet proceduren om, fordi man har haft en portion af kvote 2 ansøgerne, som kom ind på kvote 1, og derfor har man haft brug for mange stand by-kvote 2’ere. Ved først at give svar sammen med KOT, så ved man hvilke kvote 1’ere, som også er kvote 2’ere, der kommer ind på kvote 1, og derfor ikke skal tilbydes kvote 2 plads selvom de ligger over grænseværdien. Det sparer noget administrativt bøvl for SDU, men er selvfølgelig skide irreterende for os… :frowning:

*igen, det er bare mit bud, jeg har ingen hjemmel for, at der er sandt, det jeg siger.

Når alt dette er sagt, så fremgår det modsatte af følgene dokument fra SDU:
https://www.sdu.dk/da/uddannelse/bachelor/kvote_1_og_2/testbaseret_optag_kvote2/kvote2info
Her fremgår det at; “Den 20. juni kan du se det endelig resultat af kvote 2 vurderingen.” Ordlyden giver jo anledning til at tro, at man skulle have fået et endeligt svar i går. Det kan dog tilskrives en vag formulering, og vi kan jo konkludere nu, at vi ikke fik svar i går…

1 Synes om

Hej AnnaAnna.

På følgene side fremgår det, at der blev optaget 330 på medicin på SDU, og at fordelingen mellem kvote 1 og 2 er 50/50. Altså må der have været 165.

Når det er sagt, så medgiver jeg, at de ekstre 250 pladser på landsplan godt kan være med til at skubbe på tingene, sådan at grænseværdien ryger ned. Det er meget svært at regne på, når man ikke kender spredningen af folks resultater fra tidligere, men jeg vil ikke vurdere, at der rykker grænsen mere en én ned, altså til 26-27.

Er man under 25, vil jeg stadig sige at løbet er kørt… Sorry til jer! :frowning:

1 Synes om

Jeg har lige fået svar fra dem… de skriver at vi ikke får grænsescoren af vide før 26/7

Skide irreterende, når de ligger an til noget andet på deres hjemmeside… :frowning:

Jeg tror, som i også selv har været inde på, at det er for usikkert at melde grænsescoren ud fordi vi er nogle, der også søger kvote 1… men ja der er faktisk ingen idé i at melde vores score ud når vi ikke har noget sammenligningsgrundlag

Er helt enig med dig, @Off - jeg læste nemlig også ‘et endeligt svar på din kvote to ansøgning’ som SDU har formuleret i det der ‘vigtige datoer’ dokumentet angående i går…

Tak fordi du melder tilbage!

1m

Tak for svar @CKA. Som du skriver, og som jeg selv har tænkt, så giver det giver det ingen mening at melde resultatet ud, uden at give et endeligt svar, eller i det mindste et fingerpeg om hvor vi ligger.

Det svarer til at de har sagt “Tillykke! Du ved stadig ingeting”…

For mig og ser giver det blot falske forhåbninger og/eller bekymringer…

@A_A jeg tror, at de har kopieret teksten fra forrige år, hvor man fik svar på nuværende tidspunkt. Længe leve CMD + C…

Ja de tal ser jo pålidelige ud, når de kommer fra SDU selv. Måske tallet er så højt fordi de “overbooker”, altså optager flere studerende end der reelt er pladser, for at tage højde for frafald. Det gør de på AU.
Nå, men ligegyldigt hvad, kan jeg se der kommer 26-27 flere pladser i år som kvote 2, så umiddelbart synes der at være større chance for at grænsescoren falder i år frem for at den stiger, men som du siger, så er det ikke til at vide hvordan spredningen med pointene er, og hvor meget de ekstra pladser betyder :slight_smile:

Hej Anna.

De 170 pladser er udelukkende det antal der for lov at starte enten til september eller februar (alt efter fødselsdag). Derudover bliver der både i kvote 1 og 2 givet et ukendt (i hvert fald for mig) antal standbypladser. De fungerer som en venteliste, i tilfælde af af nogle ikke siger ja til deres plads eller springer fra før studiestart eller lige omkring.

Man kunne forestille sig, at hvis grænsescoren var på 27, så ville alle med en score på 26 (som har takket ja til standby på optag.dk), blive tilbudt en standbyplads. Hvis ikke der er frafald nok til, at man bliver tilbudt en plads, vil man være garanteret en næste år. Dette bør dog ikke have den store effekt på grænseværdien, da dem der blev tilbudt en standbyplads sidste år, allerede tæller med i de 170 optagne.

Ift. de 26-27 flere kvote 2 pladser, så må det være på landsplan du snakker om ikke? Eller hvor har du det tal fra?

Ift. de 250 ekstra pladser. Så kan det være, at det har en effekt nedad, men det kommer an på hvordan pointfordeling til testen foregår, som udgangspunkt ville jeg dog vurdere at du har ret. Gennemsnittet per point per stand lå ind til sidste år meget stabilt på 4,5 med kun meget lille variation, men sidste år valgte man også at optage 100 flere på landsplan, og samtidig faldt snittet altså med 0,07 per stand. Det kan være fordi der var flere pladser, men det kan også bare være tilfældighed…

Lad os lege med tanken alligevel! Hvis 100 ekstra pladser giver et fald på ca. 0,07, så må 250 give et fald på 0,175 point per stand (0,07 x 2,5). Jeg ved ikke, om de 250 ekstra pladser er med de 100 fra forrige år, eller om der oven i de 100 fra forrige år.

Hvis det er tale om 350 ekstra pladser samlet, så bør grænsen teoretisk falde til:
(4,5 - 0.07 x 3.5) x 6 = 25,53

Hvis der er tale om 250 samlet, så bør grænsen teoretiske falde til:
(4,5 - 0.07 x 2.5) x 6 = 25,95

Altså omkring 25-26. Min udregning tager dog ikke højte for, at spredning formentlig ikke er lige fordelt, hvilket formentlig ville gøre, at jeg overestimerer faldet. Sagt med andre ord, hvis de ekstra pladser foresager et fald, så kan jeg ikke forestille mig, at det bliver til under 26 hvis jeg var i stand til at medregne spredningen.

*jeg ved stadig godt, at vi arbejder med meget store usikkerheder. :slight_smile:

2 Synes om

Jeg fik 33 point. Jeg havde også læst det som om vi fik endelig svar på optagelse her d. 20. Skuffet nok.
Jeg føler ikke at jeg er sikker på noget endnu, så jeg venter til d. 26/7 med at springe champagnen. Jeg synes godt nok at der har været meget ventetid i dette forløb.

@Off - Jeg er bare ked af vi ikke skulle samarbejde, nu hvor vi begge havde Nr. 17 :smiley: Flunkede du også den der knudestand?
Ja, det er ret frustrerende, at man nu NÆSTEN har det såkaldte ‘endelige’ resultat.

Haha.

Ja, det gik helt i hårdknude (pun intented). :wink: Jeg fik alligevel 4 point for den, jeg har ingen anelse om hvorfor? Hvad fik du?

Med din 34 point ser det jo ud til, at du kommer ind. Så ses vi forhåbentligt, givet at mine 31 point rækker. :crossed_fingers:

Hvad er konens reaktion på det?

1 Synes om

Fik 3 stilpoint for knuden :smiley:

Hun er glad, men krydser fingrer for KU :slight_smile:

Jeg var til MMI på psykologi og fik 31 point, og jeg kan ikke finde et sted, hvor jeg kan komme i kontakt med nogle af de andre deltagere. Er der nogen, som har en idé om, hvorvidt tidligere grænsescore på medicin er de samme eller tæt på dem for psykologi? :slight_smile:

1 Synes om