Mistanken om de norske medicinstuderende er bekræftet eller?

Så lige et meget underligt indslag i TV2 nyhederne her til morgen jeg desværre ikke har kunnet finde noget rigtig web-link til (men nyhederne klokken 9 kan findes på nettet) om hvorledes Norske medicinstuderende rundt omkring, specielt i Ungarn, ville luske sig ind på de respektive anatomiafdelinger, og stjæle oragner for at tjene til vejen og livet.

Dette havde en journalist fra det norske TV 2 åbenbart fundet ud af, og i indslaget så man rigeligt fikserede organdele der lå over det hele.

Hvad jeg imidlertid ikke forstår er hvem der vil købe formalin fixerede organer en mass?, det nævnte indslaget ikke noget om, jeg fandt en kort tekst til indslaget som kan ses i nedenstående link, hvis det ellers havde været første april havde jeg taget dette indslag som en joke :slight_smile:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=2279207

Jens

TV2.no’s hjemmeside: http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article379061.ece

Likdelene får de tak i av en korrupt ansatt ved universitetet, deretter går organene på rundgang dem i mellom.

  • Dette er nødvendig for å klare eksamen, sier studentene til TV 2 Nyhetene.

Mot betaling til den korrupte ansatte får de også adgang til skolens anatomisal, hvor de dissekerer lik om natten.

Menneskehjerner, halve hoder, hodeskaller og skjeletter er bare noen eksempler på hva TV 2 fikk se på hyblene til de norske studentene.

Jeg kjøpte et mikroskop og fikk en hel plastdunk med menneskehjerner på kjøpet, sier en annen kvinnelig student (Frold: øhhh - og dem kan man så bare kigge i et mik? Hvad med HE?)

På spørsmål om han ikke tenker over at dette kan være en eller annens bestefar svarer studenten:

  • Jo, men samtidig tilhører kroppene folk som har ofret seg for vitenskapen. Sjelen deres blir nok glad dersom tre, fire studenter består fagene og blir leger på grunn av dem.

jammen hva faen ? lyder da også til man har adgang til både makroskopiske og mikroskopiske præparater så hvorfor stå og dissekere “i nattens mulm og mørke” når man kan gøre det kvit og frit om dagen både i mikroskop og makroskopisk

en anden sjov ting er hvordan det du skriver der frold, er blevet vendt til i danske medier at “nordmænd sælger andres organer for at tjene til studiet” ´det sælger lidt bedre :slight_smile:

hmmm….syg verden…

  1. Er skumle, natlige dissektioner den eneste måde at tilføre sig anatomisk viden på i Ungarn???

Hvis Netters Atlas ikke slår til, kan jeg kun anbefale at ty til alle de undervisningsressourcer, der findes på internettet. (Der findes endda dissektionsvideoer, som kan ses om natten med King Diamond på anlægget og sorte stearinlys i vindueskarmen, for dem der er til den slags…).

  1. Hvem kunne dog tænke sig, at opbevare formalinfikserede ligdele på sit værelse???

Hvis man ser bort fra det totalt moralsk forkastelige i det, må lugten da være en anelse funky at sove i…

Det skal dog siges, at ca. halvdelen af de studerende på 1. og 2. semester på AU har ligdele hjemme på hylderne, i form af en kasse med knogler (den anden halvdel har plasticknogler liggende). Hvordan er forholdene mht. det på KU og SDU? Personligt synes jeg at undervisningsværdien i det er høj, men ser ingen grund til at have rigtige knogler liggende (har selv plastic-udgaven).

Jeg tænkte selv på det… Det er sgu lige til en bt forside

[size=4]Danske medicinstuderende har lig i en kasse under sengen[/size]
Studmeds hemmelig ekspert i ført blå hat og brilller listede sig ud i det mørke København. Vinden ryskede i træerne og en fugtig brise stod fra vest. Der var noget rådent ved det her, men et tilfældigt københavnsk kollegie var målet.

…fortsættelse følger

Dette gjelder ikke alle medicinstuderende, men foreløpig har det blitt avdekket på et Universitet i Ungarn.

" Vi har ingen holdepunkter for å tro at dette er en utbredt praksis slik det er antydet i norske medier, sier Torstein S. Hansen, leder i Norsk medisinstudentforening (NMF). "

http://www.ansa.no/ansa_templates/Page.asp?id=30817

Det giver simpelthen ingen mening at rane ligdele på den måde - og i øvrigt frold, så har BT (eller var det ekstra bladet?) jo allerede været efter os… De syntes jo det var dybt forkasteligt at vi overhovedet havde dissektion og stod og skar i lig… :smiley:

Hvorfor har de ikke bare et system som vi har på SDU (og sikker også KU & AU): nøglekort, der giver adgang til våd og tør studiesal (samt mikroskober) alle døgnets 24 timer ugens 7 dage… jeg skal sgu ikke have et halvt torso liggende hjemme hos mig selv når jeg bare kan tage ud på uni når trangen melder sig… jeg forstår simpelthen ikke de norske studerende… (i øvrigt… er det virkelig så svært at komme ind i norge, at de vil tage helt til Ungarn for at læse medicin??? hvordan klarer de sproget???)

-Hauge

For at tage det sidste først, ja, det er virkelig så svært at komme ind i Norge. Personligt havde jeg allerede fået en plads i Polen da jeg fik besked om at jeg var kommet ind her i København. Undervisningen foregår på engelsk, det oprettes nemlig specielle hold til udenlandske studerende i Polen og Ungarn.
Kan dog ikke tro andet end at de overdriver hvor vanskeligt studiet er hvis de påstår at de er nødt til at have præparater med hjem for at dissekere dem der, det nægter jeg at tro er nødvendigt. Formentlig har de bare hidset sig selv og hinanden op over den eksamen der.

Er enig i at det fornuftige ville være et nøglekort, det har vi også her på KU, og det skulle da være til at administrere.

Det er da helt vildt at det er så svært at komme til at læse medicin i Norge!!! Det kommer godt nok bag på mig… Har i ikke nogle studenterpolitiske organisationer, der er i vildt oprør over det? Et så rigt land som Norge kan da ikke byde sine borgere at tage til Ungarn og Polen for at få en uddannelse…

-Hauge (glad for at det kun er min navn der er norsk…)

[quote=“hauge”:1cnevxwj]Et så rigt land som Norge kan da ikke byde sine borgere at tage til Ungarn og Polen for at få en uddannelse…
[/quote]
Den norske stat køber heller medicinstudieplasser i Danmark! Altså; de norske studentene i København er plasser som er betalt av den norske stat fordi det er billigere å utdanne læger i Danmark enn Norge.

Samt at Norge ikke ønsker at utdanne flere leger enn det de allerde gør.

I følge den officielle karakteromregningstabel er det norske karakterkrav omkring 10.2, i rent karaktergennemsnit. Jeg tror måske det reelt kan være en smule sværere end som så, vi har et 6-tals system i Norge, hvor 6 er den bedste karakter, og der skal karaktersnittet være ca. 5.2 (eller det skulle det dengang jeg søgte). I tillæg er det norske system indrættet så man får div. ekstrapoints for at tage flere fag, eller fag på højere niveau o.l., og man skal stort set have alle de mulige points også.

Jeg tror en af grundene til at man ikke oprætter flere studiepladser i Norge er, som Anja skriver, at det er billigere at købe studiepladser i udlandet, og de norske studerende er jo villige til at rejse til udlandet.

At det er billigere tror jeg skyldes til dels Norges geografi. Vi har i øjeblikket 4 universiteter med medicinuddannelse, Oslo, Trondheim, Bergen og Tromsø. Da Norge har en ret spredt befolkning er det nok begrænset hvor stort hospitalsmiljø man har til rådighed ved hvert universitet, dvs. klinikpladser og kliniske undervisere etc. Skal man udvide optaget i Norge er man formentlig nødt til at starte undervisning et femte sted, Kristiansand, om man vil bevare kvaliteten på studiet.

Et andet punkt er at i øjeblikket er lægemangelen i Norge ikke en mangel på turnuslæger, der er 6 måneders ventetid som minimum. Der er derfor intet ønske om at producere mange nye kandidater så længe den flaskehals er der.

cc22 skrev: “Hvem kunne dog tænke sig, at opbevare formalinfikserede ligdele på sit værelse???”

Umiddelbart er det nok de færeste der har lyst til det, i hvert fald kun i en kortere periode. For der kan faktisk være temmelig mange penge i gamle ligdele, så det kunne jo være man bare havde dem liggende indtil de var solgt. Men hvem fanden køber så ligdelene? Det er egentlig ikke så svært at svare på, faktisk har en debat omkring lige netop det spørgsmål også kørt herhjemme. For de patologiske afdelinger her i landet har kældrerne fyldt med gamle ligdele, nogle som diverse medicinalfirmaer meget gerne vil betale mage penge for. Her ligger nemlig en forskningsmæssig guldgrube, masser af væv med patologiske forandringer der blot venter på at karakteriseret med henblik på udvikling af nye lægemidler. Væv med patologiske forandringer er faktisk temmelig svært at få fat. Man har så fra politisk hold besluttet at forbyde salg af patologiske præparater, så derfor er det ikke noget der bliver praktiseret.
Men hvis det nu var præparater til patologi eksamen folk smuglede ud af bagdøren, så skulle der såmen nok være et marked for dem.