Minister bremser for svenske medicinstuderende

Kilde: http://politiken.dk/indland/article203120.ece

Svenske studerende har alt for let ved at komme ind på det danske lægestudie. Videnskabsministeren og hans svenske kollega er enige om at begrænse optaget.

Med fuld forståelse fra sin svenske kollega, Lars Leijonborg fra Folkepartiet, går Hege Sander derfor straks i gang med at finde en ny model, der skal gælde allerede fra næste optag på de videregående uddannelser.

Dejlig nyhed… Det giver da lidt håb om at kvotienterne ikke stiger til næste år, eller endda falder bare en lille smule… Det kunne være fedt, hvis de bare falder 0,1 eller 0,2. :smiley:
Er selvfølgelig ked af, hvis det rammer nogle svenske drømme, men det er altså også på tide, at der bliver sat en stopper for det store optag af svenskere på med. studiet…

lækkert :slight_smile: - så kom der alligevel noget godt ud af valgfarcen deroppe hos vore svenske naboer :smiley:

Hvis ellers de får det på plads.
Desuden er der jo kommet nyt karaktersystem i gym. som helt forfordeler enten de nye eller gamle studenter. Bare vent, til foråret bliver der brok.

[quote]Hvis ellers de får det på plads.
Desuden er der jo kommet nyt karaktersystem i gym. som helt forfordeler enten de nye eller gamle studenter. Bare vent, til foråret bliver der brok.[/quote]

Nu er jeg student fra 2006 ( dvs. ikke den nye karakter-skala)…
Hvordan vil universiteterne “offentliggøre” kvotienten i 2007, taget i betragtning den nye skala? Vil de lave det sådan :

  • Hvis 13-skala, så er kvotienten bla bla.

  • Hvis 7-trinskala, så er kvotienten bla. bla.

Det tænker jeg på, fordi jeg fx. vil få mindre i snit, hvis jeg om-beregner mit snit til den nye skala…

Mig bekendt er der ikke nogen, der ved det endnu… De har altså ikke besluttet det endnu… Men umiddelbart tror jeg ikke der bliver 2 kvotienter. Den ene bliver bare omregnet til den anden, men hvordan er vist ikke 100% sikkert endnu… :frowning:
Generelt synes jeg det er noget LO… at de ikke snart kan få fingeren ud, og får lavet en færdig plan, så folk kan begynde at planlægge efter, hvad de nu finder ud af. Det gælder jo også den nye universitetsreform fra 2008… Som det er i dag, er det ikke rigtigt muligt at samle point til kvote 2 2008, da man ikke ved, hvad de vægter… Det eneste man kan få at vide er, at det bliver anderledes…

Det var da også på tide. Det er dejligt, at den nye svenske regering er mere samarbejdsvillig end den forrige.

apopov

—> M-ali:

Ang. optagelsen i 2007, skal alle med et karaktergennemsnit fra 13-skalaen have deres snit omregnet efter en netop udfærdiget omregningstabel. ØV!

Se http://www.uvm.dk/nyskala/documents/om.pdf

Jeg er dog en af de få heldige; mit snit på 9,8 forbliver - som det eneste af alle snit - på 9,8 :smiley:

[quote]–> M-ali:

Ang. optagelsen i 2007, skal alle med et karaktergennemsnit fra 13-skalaen have deres snit omregnet efter en netop udfærdiget omregningstabel. ØV!

Se http://www.uvm.dk/nyskala/documents/om.pdf

Jeg er dog en af de få heldige; mit snit på 9,8 forbliver - som det eneste af alle snit - på 9,8 Very Happy[/quote]

<— CamillaPernille: Jamen…så er vi 2! Har nemlig også 9,8
og snittet vil øjensynligt forblive…så mon ikke vi kommer ind?

Hvornår har du tænkt dig at søge og hvor?

—> M-ali:

Ej, hvor fedt :up: Og hvor pudsigt at vi lige har det samme snit :lol:
Men jo, jeg håber godt nok at det rækker!! Heldigvis har jeg et ekstra højniveaufag, så snittet stiger lidt, men intet er jo sikkert.
Jeg håber ikke at der kommer til at ske for mange fejl i forbindelse med alle omregningerne! Men man kan godt frygte det lidt!

Jeg søger ind i 2007 og regner med at det bliver SDU som 1. prioritet og AU som 2.! Er nemlig ved at tage supplering nu for at opfylde adgangskravene. Fandt ud af lidt for sent at det var medicin jeg ville læse!
Hvad med dig? Hvor og hvornår søger du ind?

Ja…det var et pudsigt sammentræf…

Jeg søger KU som nr. 1, SDU som 2 og AU 3.

Håber, at snittet i KU i hvert fald stagnerer