Mikrobølgeovn og helse

Søkte lidt rundt på google efter helserisiko ved brug af mikrobølgeovn. Er der nogen der kenner til temaet, og kan si noget om den videnskabelig verdi i denne forskningen?

Her er noget af det jeg fandt:

MICROWAVED
By Kashish Gupta, Ecologist - November 2003

MICROWAVE OVENS * Eighty per cent of the UK’S Population use them and yet two comprehensive studies have shown that they damage our health. Isn’t it time more research was done into the effects they have on us and the food we put into them?

THE RUSSIANS

From 1957 up until very recently Russian research into microwaves was
mainly carried out at the Institute of Radio Technology at Klinsk in
Byelorussia. According to US researcher William Kopp, Russian
forensic teams observed the following key effects:

  1. People who ingested microwaved foods showed a statistically higher
    incidence of stomach and intestinal cancers, plus a general
    degeneration of peripheral cellular tissues and a gradual breakdown
    of the function of the digestive and excretory systems.

  2. Due to chemical alterations within food substances, malfunctions
    occurred within the lymphatic system, causing a degeneration in the
    immune system’s ability to protect the body against neoplastic
    (cancerous) growth.

  3. Microwave exposure caused significant decreases in the nutritional
    value of all foods studied, most significantly in the
    bio-availability of Bcomplex vitamins, vitamin C, vitamin E,
    essential minerals and lipotropics (substances that prevent abnormal
    accumulation of fat).

  4. Heating prepared meats in a microwave sufficiently for human
    consumption creates the cancer-causing agent d-nitrosodiethanolamine.

  5. Cancer-causing free radicals were formed within certain
    trace-mineral, molecular formations in plant substances –
    particularly in raw root vegetables.

  6. Ingestion of microwaved foods caused a higher percentage of
    cancerous cells within the blood serum.

  7. Microwaving foods alters their elemental food substances, leading
    to disorders in the digestive system.

The use of microwave ovens was banned in Russia in 1976.

Rigtig meget mer på denne side:
http://www.curezone.com/foods/microwave_oven_risk.asp

Hvis dette er sandt så skulle der vil være en forhøjet incidens af denne type cancer i den vestlige verden. Iflg. min pato-bog er det ikke tilfældet, men måske skal der gå nogle år endnu??

Figure 6-14 Age-adjusted cancer death rates for selected sites in the United States. (Adapted from Jemal A, et al: Cancer statistics, 2002. CA Cancer J Clin 52:23, 2002.)

Printed from: Robbins Basic Pathology 7E (on 19 May 2006)
© 2006 Elsevier

Jeg ville gerne vedhæfte figuren - men min tekniske kunnen er begrænset

Jeg har kun skimmet artiklen i linket, men umiddelbart forekommer det mig at være et miskmask af ikke-eksisterende referencer (fandt aldrig artiklerne fra Raum & Zelt eller Dr. Hertel i nogle databaser.

Andre af argumenterne er “mothers instinct”, hvilket nok ikke holder i byretten, ligeledes er det svært at se, hvad en portion mikrobølgeovnsopvarmet blod og en patients død har med almene helbredsrisici i forbindelse med mikroovne at gøre. Til gengæld er der risiko for udvikling af katarakt i forbindelse med udsættelse for mikrobølgestråler og der er grænsedoser for, hvor meget almindelige borgere og arbejdere i industrien må udsættes for.

Man kan ikke afvise, at mikrobølgeovne inducerer cancer som følger af ændringer i madens struktur, men det er ikke bevidst. Nettet er fyldt med mere eller mindre lødige sites der har hver deres korstog - højspændingsmaster, el-allergi, infralydens fjender, marsmænd, konspirationsteorier etc.

http://www.curezone.com har mottoet “educating instead of medicating” og lugter lidt af new-age teorier med masser af fora vedr. krystalhealing, nær-dødsoplevelser, zappere, urinterapi (både indtag af urin og DIY blæreskylninger). IMHO ser curezone.com ikke ud til at være tynget om spekulationer vedrørende solid evidens, og det skal der den onderlynende mig til, hvis man skal argumentere for at skrotte 800 millioner mikrobølgeovne world-wide.

Mikrobølgeovnspolemikken har faktisk en hjemlig udløber, i det den tidligere radiolæge Carsten Vagn Hansen for åben mikrofon netop ventilerede samme påstande - at mikrobølgeovne kunne give cancer. Det fik bl.a. Arne Astrup til at kalde radiolægen en “statsautoriseret gyllespreder”.

[quote=“Claus Svenningsen”:11ns0p53]
Jeg ville gerne vedhæfte figuren - men min tekniske kunnen er begrænset[/quote]

Du kan ikke vedhæfte billeder her på studmed, men du kan vise et billede der ligger et andet sted

  1. Gem billedet på din egen computer
  2. Gå ind på eks. Imagevenue.com og upload billedet
  3. Indsæt koden der står i boks nr to i din post på studmed

Eksempel:

An honest person will never be without food but a dishonest person
won’t eat for long

Her var den så - tak for hjælpen med billeder, dog noget besværligt - en opgave for de webansvarlige.
Tror heller ikke på den der med sundhedsskade - ihvertfald ikke i massiv grad, dog ville jeg ikke lade mine børn sidde på microovnen mens den kørte… al tvivl kommer dem til gode.