Merit på SDU - Jeres (personlige)erfaringer

Kære alle

Jeg starter på SDU (medicin) per 1. september og skal nu søge om førstartsmerit, idet jeg har bestået fag fra anden sundhedsfaglig uddannelse (farmaci).

Jeg ved, at det kan være svært og kan læse mig til, at det er meget forskelligt om man opnår merit, men jeg vil nu alligevel forsøge. Derfor har jeg brug for jeres personlige erfaringer, som studievejledningen ikke kan give, samt hvordan I har grebet det an.

Helt konkret gælder det: Studiestartsopgaven, Molekylær medicin og videnskabsteori, som jeg mener, er realistisk at få merit for. Så, hvad er jeres erfaringer og hvordan har I argumenteret for at have opfyldt læringsmålene?
Har I kombineret læringsmål fra flere fag (fx biokemi + bioorganisk kemi) til at argumentere for at læringsmål er opfyldt?

Jeg vil også gerne vide, hvilke fag/uddannelser I har med i bagagen, som har medført merit på SDU.

På forhånd tak og god søndag :sunglasses:

Hej
Jeg har læst biomedicin på SDU og har fået merit for studiestartsopgaven og molekylærmedicin. Jeg har brugt førsteårsprojektet til studiestartsopgaven. Til molekylær medicin har jeg brugt en del fag for at opfylde læringsmålene

1 Synes om

Hej!
Hvilken blanket har du brugt til at ansøge om startmerit?
Jeg kan umiddelbart ikke finde noget på SPOC / Stubydboard hjemmesiden.
Kan kun finde den der hedder ‘endelig merit og barselsdispensation’ og det lyder ikke som noget jeg skal bruge… :slight_smile:

Der ligger et ansøgningsskema online på SPOC “ansøgning om merit/startmerit”, som du skal udfylde og oploade dine dokumenter :blush:

1 Synes om

Skønt for dig :blush: I hvor god tid ansøgte du? Og argumenterede du med ECTS point, sammenlignede læringsmål eller hvordan gjorde du helt konkret? Tænker en faglig argumentation øger sandsynligheden :wink:

1 Synes om

De er meget langsomme i forhold til behandlingstiden, så jeg nåede at starte på studiestartsopgaven inden jeg fik svar. Jeg lavede 2 dokumenter: i det ene skrev jeg først at jeg søger merit til faget… med x ECTS ved brug af fagene/fag … på ECTS fra uddannelse x. Derefter beskriv jeg hvert af fagene med formål, læringsmål, eksamensform, bedømmelse. I det andet fag lavede jeg en tabel, hvor jeg på den ene side havde læringsmålene fra medicin modsat havde jeg læringsmålene fra fagene som svarer til det samme. Til slut argumenterede jeg hvordan fagene opfyldte de samme læringsmål. Disse 2 dokumenter uploade jeg på SPOC

OBS!, dog er det smartere at søge om at bruge førsteårsprojektet til bachelorprojektet. Idet studiestartsopgaven er meget mere overkommelig forhold til bacheloropgaven.