Medisin i norge

Hej, jeg overvejer at læse medicin i norge, så vidt jeg vide er at man kan læse det i tre universiteter herunder Bergen, Oslo og tromsø, og adgnagsfag er fysik, kemi og matematik…men jeg kan ikke finde karakterer for kvote 1 eller den ordinære kvote som de kalder? nogen ved noget om det?
på forhånd tak

du kan finne både førstegangs- og ordinær kvote på samordnaopptak.no. tror ikke den er oppdatert for karakterkravene for 2021 men det kommer nok etterhvert

1 Synes om

jeg har været der ind, det har noget, der hedder poengberegning, men jeg synes det er meget svært at regne mine karkaterer til til poengberegning.

hmmm, men jeg er usikker om jeg regner det rigtigt kan du give et eksempel?
hvis man har følgende fag Mat A fysik B, kemi B og fransk A en god blandning af 10 og 12 taller? og i gang med en uddannelse pt hvordan skal jeg overhovedet regne det ud ! ://

For at studere medicin i Norge skal du have haft Matematik A, Kemi A og Fysik B. Desuden skal du have et rigtig højt gennemsnit (11,4-11,6) for at studere i Oslo.

1 Synes om

For at regne det ud skal du gå ind på samordna optakk og finde ud af hvad dit gennemsnit svarer til på den norske skala ifølge dem. Derefter skal du gange det med 10 og tilføje de realfagspoint du er berettiget til. Det er selvfølgelig under forudsætning af, at du har haft kemi A eller at du supplerer.

er du sikker på at man skal have kemi A?
og gennemsnit af mat, kemi og fysik eller gennemsnit af alle fag?

Jeg er 100% sikker på, at man skal have kemi A. Jeg søgte ind i år og blev afvist, fordi Samordna Optakk vurderede, at Bioteknologi A ækvivalerer Kemi B og at jeg derfor ikke opfyldt deres adgangskrav. Gennemsnittet er det samme som i Danmark; et gennemsnit af alle dine fag i gymnasiet.

1 Synes om

Her kan du omregne dit danske gennemsnit til den norske pendant. For at studere medicin i Oslo skal du have over 60 point i alt. Det er vidst lidt lavere uden for Oslo men også omkring de 58-60 point.

hmm jeg tror jeg supplerer så, men i forbindelse med " tilleggspoeng" hvordan skal jeg vide om hvor mange pointe jeg skal tilføje?

altså min poenggrænse er over 62 indtil videre men jeg har kemi B

Du får 2 point for Mat A og Fys B. 1 point for Fransk A. 1 point for Kemi A når du har suppleret. Så 4 point.

https://rapport-dv.uhad.no/t/SO-datavarehus/views/Poenggrenserhovedogsupplering2020filtrerbar/Poenggrenserforhoved-ogsuppleringsopptak?%3Aiid=4&%3AisGuestRedirectFromVizportal=y&%3Aembed=y&fbclid=IwAR1t9jcVN7nvsxpJDfX_J1Pk0zIdj-OCbcIH-e4u1viP_YrslDxGpIUgGb4

Hvad er ord er ordinær hvad er ordf , SM og NTF… Er det noget med kvote 2?

De har på en måde det samme som kvote 1 og kvote 2.
Kvote 1: kun karakterer fra gymnasiet når du søger direkte eller næsten direkte ind på uni.
Kvote 2: karakterer fra gymnasiet med tillægspoint fra ting som alder, har du været i militæret og lign. Derfor skal man have flere point i denne kvote.

1 Synes om

ej finnnt forklaring jeg supplerer Kemi A og ser hvordan det går:))) ved du hvonår er fristen for danske ansøgere? og har de kvote 2 så man kan måske sikre sin plads? er det fx relevent hvis man læser molekylær medicin?

mange tak for jer to… Jeg håber ,at jeg blir optaget næste år og rejser til norge inden Danmark smider mig ud af landet loooool

1 Synes om