Medicinstudiet, studierelevant arbejde, osv

Hey folkens

Jeg har et spørgsmål vedrørende om “vigtigheden” af et studierelevant arbejde, mens man læser medicin på universitet. Hvor stor betydning har det, at man finder et studierelevant arbejde, samtidlig med at man studere medicin, for at finde et job som læge, efter endt uddannelse.

Og hvad kunne f.eks. være et studierelevant arbejde ift. medicinstudiet? Jeg ved at man kan tage FADL-vagter, men udover det.

1 Synes om

Hej,

Studierelevant arbejde kunne fx være et lægevikariat. Måske kan OP-assistent jobs hvor man måske selv får lov at “åbne” og “lukke” også være godt.
Jeg tvivler meget på at FADL-vagter vægtes særlig høj i en ansøgnings-proces af den simple grund at det ikke har ret meget med lægearbejde at gøre.

Jeg tror at studie relevant arbejdet et er væsentligt plus på et CV. Dog er min opfattelse af akademisk aktivitet vægtes højere.

Dbh.
KmK

2 Synes om

Nej, det er ikke karriererfremmende at have et studierelevant arbejde, men hvorfor ikke arbejde med noget du kan bruge i dit virke og inden for den fremtid, som du fremadrettet skal være en del af? Frem for at arbejde i Café eller lign.

Der er jo flere fordele - man får noget erfaring og det kan man vel altid bruge. Du kan få et netværk. Din kliniske tankegang bliver pudset af etc.

Jeg vil dog sige at akademisk aktivitet som @KirurgenmedK angiver vægtes højere - nok fordi det er mere målbart. En artikel er en artikel - men det er selvfølgelig forskel på Lancet og Månedskrift for Praktisk Lægegerning.

Hvis man har et andet sjovt studiejob, som lønner sig, så er det jo også fint.

Under studiet havde jeg selv kun “studierelevant” arbejde. Dels som FADL-vagt (SPVer), instruktor i histologi og siden klinisk assistent i en Lunge og allergiklinik - hvor vi lavede forundersøgelser inden patienterne skulle ind til speciallægen. Alt sammen har jo givet et eller andet.

Men det har de mange andre fritidsjob jeg havde før studiet også gjort…

2 Synes om

Hej,

Du kan altid (altid!!) finde arbejde som læge efter endt uddannelse. Det kræver ikke studierelevant arbejde.
Ledigheden hos læger er ekstremt lav.

Dog kan det være et plus hvis du vil ind i et af de mere snævre specialer.
Eller det menneskelige aspekt - du får eksempelvis enormt meget ud af at tage vagter hos fadl. Både en god løn, men du vil med garanti også opleve personlig udvikling især på det personlige, men også det faglige, plan.

1 Synes om

Nu ved jeg ikke om det bare er mig, men føler at jeg skal starte på medicinstudiet på KU til sommer, så er det som om jeg næsten ikke kommer til at have noget tid, udover at læse op på pensum, samt tage noter til stoffer osv. Altså hvordan får man strukturmæssigt det hele til at hænge sammen, hvis man også skal have et studierelevant arbejde.

Jeg kan fra mine gymnasiale tider huske, at jeg var mere eller mindre nødt til at sige min fritidsarbejde op i 2.g, for at få de karakter det krævede for at komme ind på medicinstudiet.

Også ville jeg også lige høre, hvilke specialer er snævre - altså hvor der er meget konkurrence? Og hvilke er mindre konkurrencepræget? (hvor det er lidt lettere at få sig i gennem, hvis det kan siges sådan :slight_smile: )