Medicinsk Genetik - Søren Nørby

Medicinsk genetik
Peter K. A. Nielsen, S., Søren & Jensen Nørby

Indbinding Indbundet
Forlag Fadl
Udgivelsesår 2006
Sidetal 272
ISBN: 87-7749-370-2

Forlaget:

[quote]Endelig en dansk lærebog om Medicinsk genetik. Formålet med bogen er at præsentere en dansk indføring i den medicinske og kliniske genetiks grundlag og vigtigste områder. Målgruppen er primært de lægestuderende på landets tre sundhedsvidenskabelige fakulteter, men bogen er også velegnet til den postgraduate uddannelse samt til selvstudium, for dem der ønsker en indføring eller opdatering inden for et stadig vigtigere klinisk speciale.

Genetikken er blevet en helt nødvendig og frugtbar disciplin inden for alle grene af lægevidenskaben som følge af kortlægningen af arveanlægs struktur og grundlæggende biologiske funktion i almindelighed, samt af menneskets arvemasse i særdeleshed.

Genetikkens vidt forgrenede betydning afspejles i forekomsten af arveligt betingede sygdomme inden for alle lægelige specialer, men også i udviklingen af en lang række klinisk vigtige underdiscipliner som fx cytogenetik, molekylærgenetik, farmakogenetik, populationsgenetik og genetisk epidemiologi.

Forfatterne gennemgår den basale humangenetik samt de væsentligste klinisk relevante aspekter heraf som fx kromosomsygdomme og arvelige sygdomme, herunder mitokondriesygdomme. Dertil kommer særskilte kapitler om bl.a. genetisk rådgivning, prænatal diagnostik, cancergenetik, neurogenetik, mental retardering, dysmorfologi, multifaktoriel arv og genterapi. Bogens tekst ledsages af mange illustrationer, inkl. kliniske fotos.[/quote]

En helt ny Genetik bog fra FADL’s forlag, der efter sigende skulle dække pensum i genetikundervisningen ved alle tre lægeskoler i Danmark. Bogen ser langt mere indbydende ud ifht. det hidtil danske alternativ - Medicinsk Genetik af Niels Tommerup.

Opdateret + forlagets kommentarer tilføjet

Hej!
Er der nogle, der kan anbefale denne bog (frem for f.eks. Emery’s, som jeg kan se at mange er begejstrede for)?

Hej!
Det bedste ved bogen er en enkelt kap. der handler om genetisk udredning, ellers er den ikke en jeg vil anbefale dig at købe. Prøv en af af de andre der også bliver anbefalet, og brug så noter fra nettet, evt. Manan.dk (tror jeg vist jeg fandt dem jeg brugte).

Jeg var en af de uheldige der købte den før modulet startede, hvilket ikke var særligt smart :x:

/Stride

Hej Astrid,
mange tak for dit svar! Jeg har netop talt med en bekendt, der også kun havde hørt dårlige ting om Medicinsk Genetik, så jeg tror ikke at det bliver den jeg vælger at investere i.
Udover den og “Emery’s Elements of Medical Genetics” har vi ”Thompson & Thompson, Genetics in Medicine (7th edition)”, som vi kan vælge som alternativ. Jeg har forsøgt at oprette den som emne, men det gik ikke så godt :oops: Er der nogen, der kender noget til den?

Hej,

bogen er glimrende til de basale ting (bl.a. opbygning af genomet, cytogenetik, populationsgenetik etc.), men på området om fx cancer-genetik er den frygtelig - der kan “Jorde et al. - Medical Genetics” stærkt anbefales…

Anmeldelse i ugeskriftet; http://www.ugeskriftet.dk/LF/UFL/2006/4 … P49626.pdf