Medicin >< Værnepligt

[quote=“dr cox”:2q1emdua]Smølfine

for at blive læge i forsvaret skal du på reservelægekursus, det koster ikke noget og du får løn(ikke den bedste).
kursus er i sige selv ikke meget vær, set i forholde hvad læger i ander lande lære, fokus er ikke lage rigtig. underviser børe omhandle prehospital og militær medicin, men manger underviser her 0 erfaring inde for dette.

derfor bliver det tit, sådan gør vi på RH, og ikke sådan gør du som ung læge, der ikke er ved en skid, men har en en pt på bordet foran dig der pis bløder.

det faglig er simpel hen for lidt i hele kursus, militær del gør bare at folk grin af dig når du kommer uden for lægekorpeset.

det bedste er når det ikke er forsvaret folk der er på som på PHTLS og ATLS.

og ja kivnder har samme ret som mænd til det. MEN MAN IKKE AFTJERNE VÆRENPLIGT SOM LÆGE LÆNGER![/quote]

Off topic: Ved godt, jeg ikke er moderator eller noget :evil: , men måske du en anden gang kunne læse dit indlæg igennem, inden du trykker “udfør”. Jeg bliver nemlig ret forvirret af alle de der “bogstav-ombytninger”… :wink:

[quote=“dr cox”:asz2u9j1]det faglig er simpel hen for lidt i hele kursus, militær del gør bare at folk grin af dig når du kommer uden for lægekorpeset.
[/quote]

Jeg har også lidt vanskeligt ved at tyde, hvad du egentlig mener. Men jeg kan da sige, at jeg kender flere, der har haft kurset, og så vidt jeg har forstået, så indeholder det en del akutmedicin, traumatologi og idrætsmedicin. Dertil er derefterfølgende mulighed for at få ATLS- og PHTLS-kurser.

Samtidig får man en uddannelse indenfor ledelse og pædagogik, som giver point til kursusstilling efterfølgende - og Forsvaret er kendt for at have rigtig gode kurser indenfor netop pædagogik og ledelse.

Jeg skal da understrege, at jeg ikke selv har taget kurserne, men blot har 2. hånds information. Man kan se (lidt) mere på http://forsvaret.dk/FVR/Job+og+Uddannel … +personel/. Hvis andre har dårlige erfaringer med reservelægeuddannelsen i Forsvaret, så vil jeg meget gerne høre om det - det er rart at have fået belyst alle aspekter inden man lader sig friste…

  • Mikkel

ok sorry, men i fik vel fanget, at man ikke bør tag reservelægeuddannelsen i Forsvaret for det faglig.

idrætsmedicin er faktisk ok, med det er også af folk uden for system!

ledelse er stor set væk i den nye reservelægeuddannelsen, og var ikke gode i den gamle.

Tak for de forskellige aspekter, hvis der er flere der har prøvet det, vil jeg gerne høre hvad de synes. Hvis man så beslutter sig for at ta det reservelægekursus, hvor og hvordan tilmelder man sig så? Og er der nogle bestemte krav der skal opfyldes?

jep der krav men ikke nogen en sund og rask person ikke kan klar, snak med FVR om det. der er lige komme nye hvis du skal til mission i udlandet.

Jeg har lige skrevet til FVR angående at aftjene værnepligt i Lægekorpset, og hér er svaret, jeg fik:

<<<Fra 1. januar 2005 findes der ikke længere en særlig værnepligtsordning for læger og dermed heller ikke en mulighed for fortrinsret med hensyn til valg af turnussted.

Mænd som ”skyldte i værnepligt” skulle herefter ind til 4 måneders almen værnepligt, også læger.

I dette efterår er der imidlertid åbnet mulighed for at læger, på helt frivillig basis, kan vælge 12 måneders ansættelse ved Forsvarets Sundhedstjeneste, som så kan gøre det ud for værnepligten. De første 4 måneder vil være på værnepligtsløn og de sidste 8 måneder vil være på overenskomstmæssig lægeløn. Men du får altså ingen fortrinsstilling i forhold til turnus.

De 12 måneder vil bestå af et skoleophold med militærmedicinske fag og noget lederuddannelse, samt vekslende tjeneste ved en militær sanitetsenhed eller et infirmeri.>>>

Så kan man så gøre op med sig selv, om man vil forpligte sig til 8 ekstra måneder oven i værnepligten for at slippe for at grave skyttegrave - jeg tror, det ender med, at jeg vælger skyttegravene.

apopov

Lyder ikke uspændende… forlød der noget om, hvad de sidste 8 nåneder kommer til at dreje sig om? gavntjeneste ved en sanitetsdeling? eller decideret lægearbejde ved FSV?

Forhåbentlig erstatter det ikke den militære reservelægeuddannelse, som vist indeholder en del flere elementer.

  • Mikkel

Denne kommentar er måske lidt off-topic (og hvis den er helt skæv kan moderator bare fjerne den :lol: )
Dem jeg kender der har været i Mili (som res.læger i Jægersborg) har været glade for det. Der er altid nogle kedelige ting som der også vil være i turnus/praksis.
Rent økonomisk er det ikke en guldgrube. Hvis man regner lidt på det vil man nok finde ud af at man tjener 100.000-200.000 mindre om året end uden for Mili.
Har været afsted som FN-soldat i Kroatien inden studiet (hvor vi blev skudt lidt på osv.) og har overvejet tjeneste nu hvor studiet er overstået. Det som jeg synes er det spændende er udsendelse til missionsområderne - det er sgu der det sner! 8) Sådan er lille tur til Afghanistan eller Irak er ikke en hverdagsoplevelse. :wink:
Så overvej hvad det er du vil bruge tiden til. Er det for at være tæt på hjem? Tusse rundt og hygge med nogle ok interessante kurser? Kommer ud i missions-områder? Eller måske på længere sigt få de kombistillinger mellem et hosp og mili (10 mdr. hosp + 2 mdr. mili som regel i missionsområde).
Ved ikke om det kan bruges til noget - men som grundreglen i Mili lyder: Det er nemmere at få tilgivelse end tilladelse :mrgreen:

Jeg har desværre ikke fået mere at vide, end jeg gengav i min forrige post.

apopov

Mht. værnepligt:

Jeg vidste, at jeg under alle omstændigheder skulle starte 1. feb. 2006 (KU). Derfor tog jeg værnepligten fra august til november, lige efter gymnasiet.
Jeg søgte om tidlig session (nu hedder det vist Forsvarets Dag), og da jeg så trak et så lavt nummer, at jeg var sikker på at komme ind, søgte jeg selv om at aftjene værnepligt (på Flyvestation Karup).

Denne løsning kan jeg godt anbefale, medmindre man ønsker at blive militærnægter i stedet for…

Selve værnepligten var ikke så slem. Der var en del 1. hjælp, væsentligt mere end man lærer på 1. sem., samt et brandkursus mv. Der var to øvelser, og jeg sov (heldigvis) kun udendørs to gange i alt under værnepligten :slight_smile:

Vh Morten

[quote=“mgybel”:1u5mgd5n]Lyder ikke uspændende… forlød der noget om, hvad de sidste 8 nåneder kommer til at dreje sig om? gavntjeneste ved en sanitetsdeling? eller decideret lægearbejde ved FSV?

Forhåbentlig erstatter det ikke den militære reservelægeuddannelse, som vist indeholder en del flere elementer.

  • Mikkel[/quote]

de 8 mdr er mil. res. læge udd - der er IKKE noget gavntjenste i den (gavntj. er lægergerning på lægestue) opholde ved SAN - del er arbejdet som man laver som militærlæge! det er også det sted du får din englig mil udd. og det er her din funktion er!

Jeg synes det lyder vældig interessant med de 12 måneders frivillig ansættelse som læge, men er udenlandske missioner et must, eller er de frivillige?

efter de 12 mdr kan du lave en kontrakt, hvor du skal ud - jeg tror det er 4-6 mdr på 4 år. men hallo hvis du ikke vil ud er der inte ved det!.