Medicin >< Værnepligt

[align=justify]Hej.
Jeg starter på KU til februar. Jeg er netop kommet hjem til den triste nyhed at jeg er indkaldt til militæret til februar.
Jeg var overbevist om at jeg ikke skulle ind, men af en eller anden grund er de så alligevel nået op til det nummer jeg trak (12100) :wallb: .
Der skulle ikke være nogle problemer i at få udsat værnpligten, hvilket jeg allerede har anmodet om!
Er der nogen af jer medicinstuderende der har erfaringer med noget lignende?
Har i fået det overstået ved at tage et semester fri eller hvad har i gjort?

mvh Søren Marker[/align]

De 2 scenarier:

  1. Du aftjener værnepligt hurtigst muligt (vidst nok 4 måneder i disse tider) som almindelig menig, og er derefter en fri mand. Kommer nok til at koste dig et semester.

  2. Du udskyder værnepligten til efter studietiden. Reglen for færdiguddannede lægers værnepligt ændres ofte, pt. er jeg ikke inde i dem, men kig evt. på http://www.sst.dk eller http://www.fvr.dk. Aktuelt skal nyuddannede læger kun aftjene almindelig 4 måneders værnepligt (http://forsvaret.dk/NR/rdonlyres/691D56 … nepligt%22)

Ved at trække tiden ca. 6 år, kan du håbe på, at du til den tid ikke bliver indkaldt alligevel, men det afhænger af ret mange nationale og internationale omstændigheder.

Worst case scenario er en værnepligt for læge a la den gamle militærordning med 11 måneders tjenestetid, best case er, at værnepligten er væk om 6 år, eller at du af uransagelige årsager til den tid er uegnet til militærtjeneste af helbredsmæssige årsager.

Var det mig, som skulle vælge, og havde jeg ønske om, at slippe så let som muligt, ville jeg udskyde værnepligten indtil jeg var færdig med studierne.

den gamle 11 mdr er væk, der er kun 4 mdr tilbage, og ikke som læge.

Men kan man ikke få lov til at tage de 4 måneder som læge?..Den tjans må da alt andet lige være nemmere end at skulle ligge og rode rundt i en mudderpøl i 4 måneder…

Da jeg var inde og springe(i ja 4 måneder-var inde aug. til nov. 05), var vi ikke ret meget ude i mudderet, og vi havde en hel del førstehjælp. Jeg tror heller ikke at man kan slippe for at skulle lege lidt soldat, men hvis man undgår de største fjolser derinde, kunne man måske udnytte sine færdigheder i felten, hvilket man kunne få gavn af senre(folk kommer jo lidt til skade på øvelse :slight_smile: )

Slutteligt skal det siges at jeg aftjente min lige før jeg startede på medicinstudiet, men det kan du jo ikke bruge til så meget…

Ellers skal det siges, at det ikke er så slemt i mudderet 8)

Så vidt jeg ved mangler de læger i stor stil. Så det undrer mig. Jeg fik at vide at alternativet til de 4 mds. alm. værnepligt er 8md som - først sgt./læge og efter kort tid ljt./læge. Men til lorteløn!

Og så er mili måske væk om 6 år! Husk for øvrigt, at man SKAL starte turnus senest et år efter cand.-eks., hvis man vil have med patienter at gøre. Ved ikke hvordan reglerne er mht. værnepligt, men spørg studievejledningen.

Hvis du tager tjansen nu, kan jeg anbefale et hospital. RH tager bla.a. nægtere. Det gjorde jeg. Se evt. tråden “hvad lavede I før medicin”!

Jeg har fået udsat min session indtil videre for halvandet år, men jeg regner med at blive ved med at få den udsat, til jeg er færdiguddannet som læge. Derefter er jeg spændt på at se, hvordan systemet så ser ud.

apopov

Jeg stod i sin tid i samme situation som dig, dengng skulle jeg dog have taget 12 mdr i livgarden - bvadr. Har nu udskudt i 3-4 år for årligt trofast en ny indkaldelse.
I virkeligheden ville jeg allerhelst nægte af politiske/moralske årsager.
Det lyder meget interessant det P skriver.
[/quote]
Hvis du tager tjansen nu, kan jeg anbefale et hospital. RH tager bla.a. nægtere. Det gjorde jeg. Se evt. tråden “hvad lavede I før medicin”

[quote]

kan du uddybe det lidt mere P, hvad går nægterarbejdet ud på, hvordan aflønnes osv…

mange venlige hilsener
Niko

Så vidt jeg ved, hænger det sådan sammen at hvis man er færdig som læge, så slipper man IKKE for at komme i forsvaret, men er ikke 100 på det.

Man er iøvrigt ikke kun værnepligtig i 4 måneder, men i 24. MEN men men. forsvaret kan vælge kun at bruge dig i 4 månder, hvilket de gør i langt de fleste tilfælde. Jeg var værnepligtig i 12 månder ved Hesteskadronen, og de der blev taget til befalingsmænd i 24.

men det er trods alt 3 år siden, kan være de har lavet det helt om.

Hvis du vælger at vente kan du som læge aftjene din værnepligt på FSU (forsvaret sundhedstjeneste) - og vil derefter komme ud med rang af officer. Som jeg husker det er der under denne form for “værnepligt” kursus i PHTLS og ATLS - begge gode traumekurser der vil gavne dig at have. - Jeg tror de har lavet tingene om siden da, og at en egentlig værnepligt for en uddannet læge er på længde med de alm værnepligtige, men man har stadig rang af officer når man er færdig (for at kunne overstige dem man skal kunne kommandere med i rang).
Før i tiden var det sådan at læger efter endt værnepligt fik forvalgt i turnus (altså kom først i køen) men det er nu blevet afskaffet.
Er man til gengæld inden for systemet har man så muligheden for at avt, blive udsendt som læge - uden at blive tvunget - det er blot en mulighed.
Men der er nok her (som i alle andre aspekter af forsvaret) foretaget ændringer - det bedste ville nok være at ringe til forsvarets rekruteringskontor - eller FSU og høre om mulighederne.
Tager du din værnepligt nu kan du jo også få lidt førstehjælp, og evt udvidde og blive Sanit (samarit)
Alt andet lige er forsvaret efter min mening ikke et dårligt sted at tilbringe lidt tid - så har man jo også prøvet det. :wink:
/R

Om min nægtertjeneste på RH:

Først lidt tørre tal: Lønnen er alm. soldaterløn ~6000/md. Tjenestetiden er 4 md. Opholdet starter med en 2-3 dages intro i slagelse, hvor man kan vælge pladser ud fra mapper med små sedler - een for hver ledig plads. Jeg kan ikke helt huske om der var andre end RH-NK (det var der vist), men under alle omstændigheder er det normalt ikke det, folk vælger.

Selve arbejdet var som kontorassistent (der er nok ikke noget klinisk til milinægtere…!). Hovedopgaverne er at finde journaler frem fra arkivet og sætte dem på plads, fordele lægernes post, åbne og besvare post til afdelingen, passe tlf. for sekretærerne i ny og næ samt gå til hånde med oprydning (ikke rengøring), kopiarbejde, fordele dagens operationsprogram til lægerne m.m.

Disse jobs er ikke så spændende i længden (!), men det er nok sådan for alle nægtere, da arbejdet ikke må kræve særlige kundskaber. Så forvent ikke en tid som minilæge.
Til gengæld kan man suge til sig overalt! Miljøet er spændende og folk var super flinke på RH. Og jeg følte direkte at jeg gjorde en forskel! Når noget kiksede (journalen var væk, røntgenbilleder skulle hentes akut, patineterne ikke kunne finde lægerne m.m.) var jeg som regel den eneste med tid til at løse problemerne, hvilket afdelingen og patienterne var meget taknemmelige for. Man bliver lidt af en RH-detektiv til sidst :smiley: -og en gang imellem skulle det gå stærkt.

Som en sidegevinst fik jeg lov at følge morgenundervisningen af stud.med.'er og så 3-4 operationer (primærk svulster i CNS)! Dette var det hele værd selvom 96% af tiden gik med rent slavearbejde… Man slipper ikke for noget selvom man er på operationsgangen i 2-3 timer. Så venter overarbejdet blot.

Jeg vil dog kraftigt understrege, at mine gode oplevelser i første omgang skyldes, at jeg var meget arbejdsom, når det gjaldt! Derfor var de glade for mig og villige til at gøre mit ophold så rart som muligt. Hvis man tager fat og knokler, kommer der ting i ny og næ, som klart opvejer de sure tjanser.

Så vidt om mit arbejde på RH-neurokir. Konklusionen må være at jeg ikke har fortrudt et sekund! Men husk at der ikke er garanti for, at der er ledige pladser, selvom efterspørgslen er lille…

læger bliver som hoved regle ikke længer officer, der er en særlig rang for læger nu. PHTLS og ATLS kan uden nogen probelm fås på afd man er på, også under turnus, jeg kender flere der har fået ATLS under turnus.

Hey. Tak for de mange svar!
Hvor lang tid tager det hvis man aftjener værnepligt i FSU som læge?
Med hensyn til militærnægtertjeneste kan jeg så være sikker på at det kun er i 4 måneder (ligesom den værnepligt jeg er indkaldt til nu)?

mvh. Søren

Man kan udskyde turnus mere end et år efter kandidateksamen. 2 år uden grund. Mere med gyldig grund. fx 3 år med phD. Jeg er ikke i tvivl om at værnepligt også kan skyde turnus hvis man er tvunget.

Hvor fleksible er det de inde i forsvaret? Er det muligt at komme til med kortvarsel, kan du evt. vælge at at sidde ventetiden ud i et semester du skal tage om? Eller i ventetiden på turnus hvis der er sådan en om 6 år.

igen det er slut med at aftjene VPL ved FSU som læge! det enste der er nu er 4 mdr vpl.

Til gengæld kan man søge om at tage praksisdelen af sin turnus ved et infirmeri i Forsvaret - ikke at det har noget med sagen at gøre, men nu siger jeg det alligevel.

Kender iøvrigt flere, der benytter ventetiden på turnus til at tage Forsvarets reservelægekursus - det synes de er mægtig skægt…

  • Mikkel

Jeg har arbejdet en kort periode på et infirmeri - ZZZzzzZZZ.
Værnepligte med “ondt i maven” og “dårlig fod” - underligt nok altid inden de skulle på øvelse!

Er du indkaldt til 4 mdr. i forsvaret, er det sten sikkert også 4 mdr., hvis du bliver nægter.

Til Mgybel: Hvad er det for et kursus du snakker om der, hvor lang tid varer det, hvad koster det, hvor tager man det osv?
Er der nogen der ved, om der gælder de samme regler for kvinder der vælger at aftjene sin værneret (som læge)?

Smølfine

for at blive læge i forsvaret skal du på reservelægekursus, det koster ikke noget og du får løn(ikke den bedste).
kursus er i sige selv ikke meget vær, set i forholde hvad læger i ander lande lære, fokus er ikke lage rigtig. underviser børe omhandle prehospital og militær medicin, men manger underviser her 0 erfaring inde for dette.

derfor bliver det tit, sådan gør vi på RH, og ikke sådan gør du som ung læge, der ikke er ved en skid, men har en en pt på bordet foran dig der pis bløder.

det faglig er simpel hen for lidt i hele kursus, militær del gør bare at folk grin af dig når du kommer uden for lægekorpeset.

det bedste er når det ikke er forsvaret folk der er på som på PHTLS og ATLS.

og ja kivnder har samme ret som mænd til det. MEN MAN IKKE AFTJERNE VÆRENPLIGT SOM LÆGE LÆNGER!