Medicin undervisning?

Hej med jer derude

Tænkte på hvordan foregår undervisningen på medicin stuidet? Er man meget afhængig af tavlen? dvs. skrive notater ned eller??

Fortsat go sommerfeie:)

Hilsen Lækerol

Hej

Jeg har fjernet dit “indlæg” om at flytte emnet, da dette er blevet gjort. Nu ved jeg ikke om du er optaget på studiet, eller hvorhenne. Jeg kan kun udtale mig om SDU og for mit eget vedkommende.

Undervisninger foregår ofte som forelæsninger, hvor en underviser står og fremlægger noget (ofte via powerpoint, eller via tavlen). Powerpoint præsentationerne kan hentes på sdu hjemmeside, så man ikke skal skrive alt ned. De resterende ting udgives til hver fag i en “mappe” som kan købes i boghandlen på campus. Denne mappe indeholder de fleste skitser til det der bliver gennemgået (1. del af studiet), hvor man så kan skrive sine noter til.
På 2. del af studiet er undervisningen i blokke, så man har f.eks. 6 ugers undervisning i hjertesygdomme inkl. patologi, farmakologi etc. indenfor dette område. Til denne undervisning er der en blokbog med noter til undervisninger, og her er der så mulighed for endnu engang at tilføje selv :slight_smile:

Når undervisningen ikke er forelæsninger kan det være Case baseret undervisning, hvor man gennemgår en sygehistorie (2. del) i mindre hold, og på denne måde kommer mere omkring et emne.

Der er også eksaminatorietimer, hvor man igen i mindre hold gennemgår diverse områder (disse timer er virkelig gode - specielt på 1. del af studiet). Det er en god måde at få tilegnet sig gode egenskaber indenfor f.eks. Kemi, fysiologi, molekylær biologi etc…

Håber det er et svar du kan bruge til lidt :smiley:

Jeg starter først til september, så det er begrænset hvad jeg ved om emnet, men på KU er undervisningen faktisk udmærket beskrevet i kursusbeskrivelserne.

For mere info om KU, se Ny medicinstuderende på KU.

http://www.sdu.dk/health/download/studi … ing_06.pdf

Dette er en beskrivelse fra SDU omkring den nye ordning - som jeg desværre ikke kan sige noget om, da jeg går efter en anden :smiley:

På AU foregår det også på dén måde, at vi har forelæsninger en gang imellem og holdtimer 2-3 gange om ugen i hvert fag (sådan har det i hvert fald været for første års vedkommende, som jeg lige er blevet færdig med).

Til holdtimerne bruger de fleste undervisere Powerpoints, som man godt kan få dem til at lægge på nettet, hvis man spørger dem pænt. Jeg har dog ikke selv benyttet mig af dette tilbud, og da jeg igennem min gymnasietid stort set ikke skrev noter, tog jeg chancen på uni med slet ikke at skrive noter, og jeg har fundet ud af, at det sagtens kan lade sig gøre at bestå sine eksaminer kun ved hjælp af læsning i bøgerne. Så hvis du slet ikke er typen, der tager noter, behøver du ikke blive bange og pludselig begynde med det på uni - det skal nok gå uden, hvis du er vant til at læse hele pensum igennem gang på gang.

apopov

Vildt nok alligevel, at have gennemført 1. år på AU som 19-årig … hvis du fortsætter den stil er du færdiguddannet som 24årig - hvilket er under gennemsnitsalderen på mit hold :shock:

Mange tak for de pæne ord, jensemand.

Hvis der ikke kommer noget i vejen, vil jeg forsøge at klare studiet på normeret tid. Så er jeg bare spændt på, om mine patienter vil kunne tage mig alvorligt osv.

Er det forøvrigt ikke ganske normalt, at de læger, vi importerer fra Polen og Rusland, er omkring de 25, fordi de er yngre, når de bliver færdiguddannede, i forhold til i Danmark?

apopov

Det ved jeg ikke, men på 3. semester vil du klart erfare at polske og ruslandske læger er mere end ganske normalt på danske sygehuse … jeg tuttede selv en del rundt sammen med en polsk ortopædkirurg på 3. sem i sin tid :slight_smile:

BTW det med patienterne vil tage dig seriøst … hvis du ellers er god til hvad du gør tror jeg ikke din alder har ret meget at sige, når først man ellers får en kittel på så sker der ret meget i forhold til hvordan omgivelserne reagerer på een (og det selvom det kun er praktikant-kitlen) :slight_smile:

På KU skal man producere en del selv til forelæsningerne. Godt nok lægges en del power-point shows ud på nettet, men ikke det der blev sagt og så er der en hel del undervisere, der ikke vil lægge noget på nettet. Så noter, noter, noter!

Ud over forelæsninger er den anden store undervisningsform SAU (studenteraktiverende undervisning). Hvad det så i realiteten er kommer an på faget. I kemi 1. sem. var vi meget passive. Humanniologi er officielt casebaseret, hvor vi sammen finder relevante ting i casen og derfter opstiller nogle studiemål til næste time - altså noget vi vil finde ud af om humanbiologien i casen. Så fordeles studiemålene, og nogen skal så fremlægge næste gang.
Kører man dette efter bogen bliver det meeeeget tungt. Så de fleste undervisere finder ud af hvilken undervisningsform holdet helst vil have - dog skal vi selv være aktive og komme med svar som i gym. Intet bliver “bare serveret” med det samme. Vi brugte næsten ikke cases til sidst… :roll:

Endelig er der Tidlig Patientkontakt (TPK) på 1. sem. Dette er rent casebaseret, og vi diskuterer og vurderer forskellige patienter, læger og situationer. Minder meget om tekstanalyse i dansk i gym.

Jeg er ikke videre end 1. sem. endnu, men jeg er ret sikker på, at undervisningsformen i hum.biol. fylder langt det meste da resten af bacheloren er en masse anatomi, biokemi og fysiologi. M.h.t. kandidatdelen må du spørge en anden :slight_smile:

Om folk vil skrive noter er meget individuelt - men de fleste (og jeg) synes det er guld værd!!!

Det er da en underlig indstilling? Hvorfor ikke?

Jeg ved det ikke helt. Men jeg tror nogen af dem er bange for, at vi mister opmærksomheden, hvis det ligger på nettet… Den forklaring holder nu heller ikke helt, for man kan ikke bruge powerpoints’ne til ret meget, hvis man ikke har en idé om, hvad der blev sagt.

Måske er det bare dovenskab eller PC-fobi :smiley:
Men det var da sjovt, da vi 2 mdr. inden eksamen fandt ud af at TPK IKKE lå på nettet, mens alle andre undervisere brugte det og havde sagt at det var alm. procedure. Nå, men det gik alligevel fint.

Ja, der er nogle spøjse typer på Panum. På 1. sem. brugte alle power-point på storskærm og laser-pointer. Men jeg så en forelæsning for 4. , hvor en meget lille mand blæste et mørkt slidt lysbillede op på en 25 m2 storskærm i Lundsgaard-auditoriet og pegede på skidtet med en 7 meter lang bambuspind :shock: :smiley: :wallb: :cry: :up: :wohow:

Det var sjovt!!!

Hej igen

Mange tak for jeres svar… Hmm men det var mere fordi jeg har svært ved at se hvad der sker på en tavle, da mit syn ikke er nær så godt… (!) men hvis man godt kan klare det uden skrive notater af og bare bruge lærebogen, så er det fint nok… men det er måske meget forskelligt…?

Briller. Eller linser. Tavler er ikke det der bruges mest på KU, men hvis man ikke kan se dem, misser man jo noget vigtigt i ny og næ…

[quote=“jensemand”:16kk1nev]Det ved jeg ikke, men på 3. semester vil du klart erfare at polske og ruslandske læger er mere end ganske normalt på danske sygehuse … jeg tuttede selv en del rundt sammen med en polsk ortopædkirurg på 3. sem i sin tid :slight_smile:

BTW det med patienterne vil tage dig seriøst … hvis du ellers er god til hvad du gør tror jeg ikke din alder har ret meget at sige, når først man ellers får en kittel på så sker der ret meget i forhold til hvordan omgivelserne reagerer på een (og det selvom det kun er praktikant-kitlen) :slight_smile: [/quote]

Jeg håber så, at det er muligt at forstå, hvad de udenlandske læger siger. Jeg hørte en skrækhistorie om en læge fra Mellemøsten et sted, og der var ingen, der kunne forstå, hvad han sagde - end ikke hans latin.

Mht. patienterne lyder det opløftende. Jeg må gøre et godt indtryk på dem rent fagligt :slight_smile:

Ja, det er meget forskelligt, for der er nogle, der laver nogle vildt gode noter, som de godt kan bruge, når de skal til eksamen, og så er der sådan en som mig, der for det første er for doven til at tage noter og for det andet heller ikke tror, at evt. noter ville gavne mig. Så det er meget individuelt.

Det er da en underlig indstilling? Hvorfor ikke?[/quote]

Copyright fra alle ikke-hjemmelavede illustrationer (hjemmelavede illustrationer = 0,1% på AU) vil blive brudt ved at ligge det ud på nettet … hvis underviseren er god kan du diskret luske op med en USB stick efter forelæsningen/holdtimen og spørge pænt om han ikke lige kan kigge væk et par minutter … alternativ smutte op med en lille brændbar CD … hint hint … det virkede for mig i det meste af histologi men kunne ikke overbevise vores anatomi undervisere :cry: … en anden ting er at jeg ikke brugte dem når det kom til stykket (al magt til Finn Geneser :!: )

Bum, bum, bum… hehe… :roll:

Det er vist ikke alle, der tager sig af den slags. Holes Essentials er i hvert tilfælde brugt flittigt i power-points på nettet… :zip: Men man skal dog bruge pin-kode (punkt.ku). Det gør måske en forskel?!

Tja det burde det ikke gøre, men det kan være KU enten har købt sig en tilladelse til det, at forlaget tillader for universitetsbrug eller endelig at i bogen har en medforfatter på KU … vi har haft et par enkelte forelæsninger hvor vi har kunnet hente powerpoints med billeder som vi selv kunne hente hvis vi var logget ind på AU men vores forelæser har udtrykkeligt sagt vi ikke skulle snakke højt om denne mulighed, og har et par dage efter forelæsningerne fjernet powerpoints igen … til gengæld er der mange undervisere der bare tømmer deres powerpoints for illustrationer og så ligger disse ud.

Jeg tror problemet ligger i, at selvom man er stud. med. er det ingen garanti for at man selv er ejer af bogen … slet ikke nu her med frit bogvalg og alt det … i mange amerikanske bøger som fx Langmans embryologi er tegningerne meget mere brugbare end teksten og de er derfor værdifuldt materiale som forlagene beskytter i hoved og r**

Det har været diskuteret i Klinikudvalg RH i det forløbne semester. Beskeden herfra var, at i og med punkt.ku.dk er et lukket forum, er der ingen copyright-problemer.

  • Mikkel