Medicin = Stress og hovedpine

, , ,

Hej folkens

For cirka 3 ugers siden startede jeg på medicinuddannelsen på KU - og har siden hen følt mig virkelig spændt i kroppen og har været præget af hovedpine siden da. Må også indrømme jeg har svært ved at falde i søvn. Jeg går hele tiden og tænker på, om jeg virkelig kan klare uddannelse og om det virkelig er noget for mig. Alt det her, er årsager at jeg her fortiden lider af koncentrationsbesvær. Og derfor ville jeg høre om nogen har haft det på samme måde som mig ved studiestart - og hvordan de evt. er kommet over det.

Jeg kan godt genkende din problematik med stressen til en vis grad. For mig skyldes det meget, at man ikke helt ved hvad der forventes af en. Dette kombineres yderligere med, at man forventer at man skal læse hele tiden og at ens medstuderende læser hele tiden.

For mig hjælper det at kigge på gamle eksamenssæt, og danne mig et overblik over hvad der ca. Forventes. Herefter lave en ugentligt plan for hvad jeg gerne vil nå i denne uge, med plads til også bare at slappe af og have fritidsaktiviteter. Det giver mig ro at vide, at jeg gerne “må” slappe af fordi jeg allerede havde planlagt det. Og ellers vil jeg ikke stresse fir meget over om du nu er god nok, du er jo kommet ind :grinning_face_with_smiling_eyes::cowboy_hat_face:

5 Synes om

Nu har jeg det ikke i samme grad som dig, men jeg er da i den grad også usikker på ALT. Det kan godt føles som om, at alle bare har styr på det, og kører derud af med 180 km/t. For mig hjælper det at sige det højt, tale med mine medstuderende om det, og bare sige det ligeud som det er, og det eneste jeg er blevet mødt med indtil videre er, at de alle har samme tanker som jeg.

3 Synes om

Jeg tænker det er ret naturligt at føle sådan i perioder under dette studie, da det jo er et højt niveau og meget tidskrævende, men! Man kommer over på den anden side, finder sin egen rytme og rutine, så falder brikkerne på plads med hvor meget der forventes og hvad man selv kan “nøjes” med at lave for at forstå pensum. Husk lige i starten virker det som om ALLE andre læser alle sider i bogen 10 gange og arbejder fra kl. 8-16 hver dag, men det er altså ikke virkeligheden :slight_smile: Mange læser slet ikke, eller bruger udelukkende youtube, andre læser ekstremt meget men det er typisk også dem som tror de dumper selvom de får 10 og 12 gang på gang. (lidt generaliserende her, men baseret på nogle oplevelser jeg har haft under studiet :wink: tag det med et gran salt )
Jeg håber du vil give studiet en chance så du lige kan falde på plads i det, men det er selvfølgelig vigtigt at passe på sig selv først.

2 Synes om

Har præcis gjort det samme - kunne ikke længere holde det i mig, så jeg fik snakket med min medstuderende omkring min situation. Og jeg må indrømme, at jeg har det meget bedre nu.

3 Synes om

Det er jeg glad for at høre. :slight_smile: