Medicin på SDU eller KU?

,

Hej alle
Kan I fortælle om fordele/ulemper ved at læse medicin på SDU eller KU? Jeg er meget i tvivl om mit valg af universitet, så kom gerne med en anbefaling. Er der forskel i sværhedsgrad, mængde af eksamener osv.?

Mange tak!:blush:

Mvh. Camilla

Hejsa

Jeg flytter fra SDU til KU til sommer (regner stærkt med optag) og vil gerne dele min erfaringer med SDU.

Personlig synes jeg at SDU’s opbygning = stress. Der går ca. 2,5 måneder (uden medregnet eksamensperiode) fra eksamen til eksamen og dette kan føle ret pressende til tider. Hvis man er typen der ikke helt fanger tingene første gang, er det at man hurtig falde bagud med pensum og dette er meget normalt. For mig har det været vigtigt at være knyttet til en studiegruppe, da jeg ikke tror jeg vil have haft motivation eller lysten til at læse så tit som man skal.

På den anden side er det også at der i 2 måneder “kun” er fokus på et emne: enten anatomi, biokemi eller histologi. På KU har man integretet eksamener hvor hver del tæller, så hvis man ikke kan svare på “x” antal spørgsmål under et underemne dumper man.
Personligt føler jeg at jeg bedst vil kunne fungere med semester opbygning da det vil kunne give mig tid og frihed. Det er ofte sådan at man har omkring 1-1,5 måned “fri” eksamensperiode på semester opbygning vs. SDU skal du ofte selv planlægge din dedikeret eksamensperiode (meget normalt at du har en holdtime eller forelæsning lige et par dage op til eksamen. I hvertfald på 1 år).

spørg endelig hvis du har flere spørgsmål :slightly_smiling_face:

Hvordan kan man få lov til at skifte fra SDU til KU har nemlig hørt at det skulle være ret besværligt og at det sjældent sker at man får lov til at skifte.

Har nemlig selv overvejet at starte på SDU og derefter skifte til KU tror du dette ville være muligt?

Ud fra @Medicin2121’s tidligere tråd mener jeg, at vedkommende søger ind på ny gennem kvote 1. Så det er ikke er reelt “Skift”, men starter man helt forfra og mister den tid man nu har gået på SDU. Dermed giver det ikke så meget mening at køre med den strategi fra start. Hvis du derimod vil skifte efter afsluttet bachelor og tage din kandidat på KU har det tidligere været muligt, men som du selv skriver meget svært og måske ikke det man skal satse allermest på. Jeg erindrer også en nyere tråd om, at KU måske helt vil stoppe med at optage studerende fra andre universiteter. Jeg vil foreslå, at du læser med der og danner dig et overblik

Mvh

1 Synes om

True, søger ind via Kvote 1 og jeg kan sikkert ikke få meget merit ud fra min research, måske 1 eller 2 fag på 1. og 2. semester. Men man kan altid tage dobbeltsemester, hvilket jeg tror er min plan.

Så ja skal starte ‘forfra’. Sæt dig godt ind i SDU modul opbygning og afgør om det er det du gerne vil.