Medicin & kirurgi 12.semester gammel ordning. Bogvalg?

Jeg er lige startet på 12. semester, og er lidt usikker på hvordan jeg skal gribe det store pensum an…
Jeg overvejer at bruge basisbogen, men det forekommer mig at den ikke er dækkende på alle områder…
Er der nogen som har et godt forslag?

Jeg er lige bestået 12. semester, og valgte primært at holde mig til basisbogen. En af grunderne var at jeg ikke var villig (eller i stand) til at smide næsten 7.000,- efter de to kompendier.
Endvidere så er indholdet i de to kompendier urimeligt stort i forhold til hvad der egentlig kræves, man skal med andre ord selektere ret kraftigt i materialet, ellers ender man op med for mange detalier, som igen kan gå ud over grundforståelsen, som trods alt er vigtigst.

Basisbogen er dog ikke god nok på visse områder, især til medicin. For mit vedkommende valgte jeg at læse neurologi og kardiologi i Harrisons, for den kunne jeg få låne. Specielt kardiologi skal man læse andre steder, synes jeg.

Kirurgien læste jeg udelukkende efter basisbogen, fraset døgnet før muntlig, hvor jeg læste mit emne i kompendiet (som jeg da kunne låne).

Alt i alt, så viste basisbogen sig bedre end mange vil have den til at være, og da der er så forholdsvis få sider har man tid til at læse den flere gange, var igennem den to gange grundigt og 1-2 gange til repetition.

Så, mit bud er: Hold dig til basisbogen, og søg uddybende viden andre steder.
Der er nok mange der er uenige, men det virkede strålende for mig.

Sveinar

Nu er jeg også selv startet på 12. sem - og som jeg fornemmer det så læser de fleste efter basisbog og det er også min plan. Derud over vil jeg supplere med OCM og 5mCC (hvor jeg får lyst) og jeg har tænkt mig at bruge min pathologi bog igen til lige at genopfriske nogle ting. Den har man trods alt været igennem og når man så genser diverse figure, så skulle der gerne komme et par aha oplevelser og så håber jeg at emner bliver lidt mere forståelses orienteret når jeg læser det i basisbog.

Til klinik timerne i dag fik vi at vide at til Gas.kir og gastroent. der er den fuldt dækkende - spec. den 3 udgave er helt upto date med den viden de bruger på Herlev - eller som det forventes at vi ved.

Ortho. skulle også være ganske dækkende…

I download centralen her på siden kan man hente en gratis karkirurgi bog, hvis det er noget man vil læse nærmere på.

Desuden regner jeg med inden for visse emner at supplere med medscape.com der er gratis alternativ til Upto Date.

Men mit hovedfokus er helt klart et klinisk overbliv skabt ved hjælp af 3. udgaven af basisbogen.

Desuden læser jeg Subjektivt og objektivt indne jeg skal skrive journal fredag. Regner derefter med at læse EKG let at se og derefter er det igang med medicinen :S

Hvis nogen kan bruge det - så er her mine personlige erfaringer fra sidste semester på AU - med aldeles subjektive holdninger til bøgerne:

Basisbogen gav i starten af semesteret en del løftede øjenbryn fra de af mine studiekammerater, der læste medicin efter kompendiet. Men efterhånden som eksamen sneg sig nærmere, var der flere og flere der endte med at bruge basisbogen. 8) Det viste sig da også til eksamen i såvel kirurgi som medicin, at ikke eet spørgsmål var umuligt at besvare ud fra Basisbogen. Jeg synes dens helt store force lå i, at der stod dét - og kun dét - som krævedes til eksamen. Dens store ulempe lå i, at det krævede en del selvdisciplin at få slået op i kompendiet de steder, hvor basisbogen skøjtede hen over et emne - eller helt undlod forklaringer - da jeg ellers hurtigt kunne føle, at indlæringen ikke var optimal.
Desuden læste jeg, hver gang jeg begyndt på et nyt speciale, de indledende afsnit i kompendiet - hvor man fin måde blev opdateret på klinisk US-teknik, fysiologien etc. - noget som slet ikke er medtaget i Basisbogen i tilstrækkeligt omfang. Derudover supplerede jeg med EKG - let at se - en fantastisk bog til at få styr på EKG-tydningen samt Fadls Neurologibog - som gav mig repetition af Neuroanatomien - som unægteligt var blevet lidt rusten :oops:

Mht kirurgi: Ja - basisbogen er fint dækkende - dog kan jeg ikke helt forstå hvis den er pensumdækkende mht ortopæd på KU :?: - den var ihvertfald ikke nok til eksamen på AU - så her supplerede de fleste med Sneppens.

Pøj pøj til alle Jer der skal igang med kir og med - og husk nu at holde fri - bare en gang imellem!

Jeg synes basisbogen er en udemærket bog, men for overfladisk og der er en del fejl.
Efter 1½ gennemlæsning valgte jeg at læse kompendierne:
De er velskrevet og de mere uddybende forklaringer gør det nemmere at huske end fx en opremsning af symptomer i basisbogen.
Husk dog at selektere.
Held&Lykke

Ok. Tak for svarene. Lidt som jeg havde forventet.
Er der nogen som har erfaring med om man f.eks. kan læse intern medicin efter kompendiet, og kirurgi efter basisbogen, eller om det bliver for uoverskueligt…?
-Og hvordan fordeler folk tiden mellem de to dele, forudsat man ikke har nogen præferencer? 60 - 40 i medicinens favør eller hva’ ?

Du kan altså også vælge at læse efter Kumar and Clarck “clinical medicine”, der findes også en kirugisk udgave. Kumar and Clarck ligger et sted imellem Komp og basisbogen i detalje nivau, vil jeg mene. Eneste problem er at den kun dækker medicin så du skal også have en Kir. bog og er på engelsk. Tilgengæld er den meget velskrevet, og det at den er skrevet i England gør at jeg ikke synes den afviger i beh. og diag. - principper fra de danske.

og så er det lidt af en farvelade bog (masser af illustrationer) for os der kan li’ den slags

[quote]Er der nogen som har erfaring med om man f.eks. kan læse intern medicin efter kompendiet, og kirurgi efter basisbogen, eller om det bliver for uoverskueligt…?
[/quote]

Langt de fleste af dem jeg sad på læsesal læste kompendiet til eksamen i medicin Basisbogen til kirurgien. Det gav ikke de store problemer at skelne hvad man skulle læse i basisbogen op til kirurgi-eksamen.

Jeg - og de fleste andre jeg kender, læste udelukkende medicin fra semesterstart og frem til eksamen 1. maj. Derefter stod den på kirurgi frem til 1. juni. Men der er ingen tvivl om, at det man har læst i medicin kommer een til gode op til eksamen i kirurgi - så man behøver ikke stresse over, at vente med at læse kirurgi, hvis blot man følger eksamens-klinikkerne.