Medicin i i Nordiske lande

Jeg sidder og kigger på medicin i sverige og norge, jeg ved godt det er svært at komme ind i de to lande, men jeg prøver alligevel, men jeg er lidt forvirret over hvordan man søger ind, og hva de forskellige steder kræver. Har lidt læst mig frem til at i Sverige kræver de forskellige universiteter forskellige ting, har forstået rigtigt eller? og hvordan er det i Norge.

Someone der kan hjælpe.

Jeg kan ikke udtale mig om Norge, men der er ganske rigtigt nogle andre adgangskrav i Sverige. Man skal bl.a. bruge noget, der svarer til biologi B. Man søger på www.antagning.se, og så bliver danske gennemsnit på lidt over ti omregnet til svensk topkarakter. Det er dog “svært at komme ind” af den simple grund, at optagelsen i sidste ende er lodtrækning mellem folk med topkarakter i gennemsnit - i hvert fald på Karolinska i Stockholm. Og man kan jo i udgangspunktet ikke forbedre sin sandsynlighed for at blive trukket op af en hat…

Jeg kan ikke udtale mig om Norge, men der er ganske rigtigt nogle andre adgangskrav i Sverige. Man skal bl.a. bruge noget, der svarer til biologi B.

Man søger på www.antagning.se. Danske gennemsnit på lidt over ti omregnes til svensk topkarakter, men lige lidt hjælper det på, at det er “svært at komme ind”, for optagelsen er i sidste ende en lodtrækning mellem folk med topkarakter i gennemsnit - i hvert fald på Karolinska i Stockholm (og sikkert også noget tilsvarende i Lund). Se fx den flotte statistik her: Antagning till läkarprogram (for karaktersystemet: http://www.gymnasium.se/De_nya_gymnasiebetygen__d4262.html)

Og man kan jo i udgangspunktet ikke forbedre sin sandsynlighed for at blive trukket op af en hat… Der skulle i senere år være noget med interviews og supplering af karakterer med “högskoleprovet” (noget i et omfang sammenligneligt med amerikanske SAT-tests, som apropos hedder SweSAT), men det har jeg ikke gidet at sætte mig ind i.

Held og lykke med projektet :wink: