Medical Microbiology & Immunology - Levinson

Medical Microbiology & Immunology - Examination and board review
by Warren E. Levinson
Paperback: 644 pages
Publisher: McGraw-Hill Medical; 8 edition (June 24, 2004)
ISBN: 0071431993

Det er vist blevet lidt sent, men bogen her fortjener lidt omtale.
Anmeldelsen er baseret på den gamle udg. fra 2002

Traditionelt opbygget mikro- og immunologi bog, der blev min redningsplanke, da jeg hverken orkede Jawets store mikrobog eller Højby. Samtidig syntes jeg, at kompendierne i bakteriologi og virologi var for komprimerede og havde for lidt klinik.
Var ganske enkelt genial til gamle ordn.´s eks. på ku, bortset fra at størrelserne på de små baktusser måtte hentes andetsteds.
Forskellene i resistens og antibiotisk behandling ml. dk og usa er til at overskue, men kræver af og til opslag.
Bogen har fornuftige, overskuelige kapitler om antibiotika-grupperne, om antiviral behandling, antifungal beh., mikrobiel patogenese, værtsrespons mv.
Immunologi delen er overraskende god og så absolut pensum-dækkende, bortset fra manglende omtale af BAS/C test under den kliniske immunologi. Læste dog overvejende immunologien efter janeway pga. særskilt interesse heri.
Parasitologien er generelt god, men “ormene” er lettere læst i kompendierne. Mycologien kunne være bedre (måske forbedret i nye udgave?).

Bogen er særligt velegnet til hurtige opslag, evt. bagerst i bogen, hvor endnu mere komprimerede beskrivelser findes – noget jeg hyppigt senere gjorde brug af, da infektionsmedicinen skulle læses op. mere følger
Se anmelselserher og her. Prøv “look inside” under sidste link (2002-udgave)