Matematik, vigtigt?

Hej

Vil bare lige vide om det er helt ude i skoven hvis man ikke kan huske så meget fx om matematik a eller b niveau når man endeligt starter på medicin? Kemi er selvfølgelig en fordel at du kan det, men havd med mat?

En anden ting er det nogensinde lykkes nogle at komme ind på medicin med et gymnasielt gennemsnit på 6?? Ikke fordi jeg har det, men blev da lidt nysgerrig, ved godt at det må være svært at tjene points nok så, når vi taler om KU, for de ser også på gennemsnit… Men er 6 realistisk… ??

Her kæmper jeg med mine 5 små dumme DECIMALER og hvis man blot har 6… sååå!

  • Lækerol :wink:

Du skal jo reelt set ikke benytte matematik på medicin. Formålet er snarere at eleven tilvænnes at kunne abstrahere og ræssonere logisk.

Desuden er intet umuligt (refererende til dit sidste spm.).

Du skal ikke bruge mere mat. end det man lære på det niv. der er adgangsgivende til uddannelsen.

Man skal vel bruge matematikken i fx kemien… ellers er det vel lidt svært at regne opgaver ik :stuck_out_tongue:

Så det er vel en fordel at kunne sine regneregler, logaritmer osv når man starter. Men heldigvis findes der jo formelsamlinger hvis man skulle have glemt noget :smiley:

Man skal vel bruge statistik hvis man gerne vil lave en research paper med en survey eller evt. en data samling, fx standard deviation, varience etc etc?

De basale er ikke svært, kommer an på detajle gradet.

Basale regne-færdigheder i kemi (brøk-tam-tam, flytte på formler os.v) bør man have.

Det lidt mere komplicerede matematik indgår ofte som et teoretisk indblik i nogle af rapporterne (oftest for den “særligt intresserede”, eller bare en matematisk tilgang til noget der allerede er beskrevet med ord)

Differential-regning er der en del af i rapporterne, men den forslåede løsning er at sætte en lineal på kurven, tegne stregen, og måle hældningen… :slight_smile: så enkelt kan det gøres hehe…

Mht. statistik, så har man et måneds-langt tidspilde på 3. sem. (statistikken var ok, mens videnskabsteorien var et koncentreret extract af det pureste ligegyldighed), hvor man lærer de basale ting. Såvidt jeg kunne forstå på vores underviser, så er det statistik noget man kan spørge dem til råds om, når tiden endelig kommer dertil.

  1. og 2. sem var der lidt formler. men det er så godt som ingenting, hvis man ellers kan de mest grundlæggende regler med at junglere med formler.

Og så husk, simple regne-fejl straffes ikke til eksamen, såfremt man ellers har brugt de rigtige metoder…og man selvfølgelig ikke gør det konsekvent opgave efter opgave.

Jeg synes det vil være en kæmpe hjælp for dig selv hvis du har dine basale færdigheder i orden så du ikke skal bruge ekstra krudt på at repetere hvordan man f.eks. løser ligninger, regner med brøker osv. Og den formelsamling som vi brugte har ikke de almindelige regneregler inkluderet! Da jeg spurgte, fik jeg at vide at det regnes for at være almen viden…

oki tak så matematik betyder altså en hel del på medicin… Hmm, det er lige nøjagtig dét fag jeg gerne vil undgå… men tak skal i ha:)

  • Lækerol

matematiske kundskaber kan i nogle tilfælde være en nødvendighed især i kemi på 1.sem. eller biofysik på 2.sem eller statistik på 3.sem
Har du et snit på 6 så er chancen for at blive optaget på lægestudiet ganske lille. Medmindre du har været en ledende oversygeplejerske på Riget i årvis :lol: . Der stilles også karakterkrav på 8,0 i matB,Kemi, FysB.

jintaga,

Hmm, ja det har jeg læst, meeen hvis man nu har 8,0 i gennemsnit for dansk, engelsk, mat, kemi og fysik eller mat, kemi og fysik, kan man så godt blive optaget i kvote 2 uden at man skal lave alt muligt arktivitet…? nu kommer jeg måske lidt udenfor emnet…

Ja.

Nej.

Har forresten flyttet emnet til kommende studmed.

Jens

Jens,

Hva er det li præciiiis du siger ja og nej til?? til mit første indlæg eller forrige???

Mente bare at de 8,0 i snit er minimumskravet for at komme i betragtning til kvote 2, har du ikke dem kan du slet ikke blive optaget på kvote 2 uanset anden baggrund, hvis du ellers har over de 8,0 kan du gå ud og samle point og erfaringer, og så med en god portion held blive optaget på kvote 2.