Matematik på med.studiet?

[quote=“kristian-c”:28ormhgo] Nu var jeg ikke selv til den pågældende prøve, fordi jeg kun søgte på AU, men havde en kammerat der var. Mit indtryk ud fra det han sagde, var at mage af spørgsmålene henvendte sig til ens evne til at overskue en matematisk samenhæng. Altså hvad man kunne få ud af en graf osv, mere end om man kunne huske formler for differentialregnng f.eks? Ret mig hvis jeg tager fejl selvfølgelig.
Men jeg synes da i høj grad at det er relevant at kunne overskue den slags sammenhænge, da jeg tror (ja jeg ved jo intet endnu?) at man møder mange grafer, og skal overskue mange figurer osv?[/quote]

Hvis det så bare var grafer og lignende, ja - men dette var kun tilfældet i et par af opgaverne. Eksempelvis var der en del opgaver vedrørende sandsynlighedsregning og nogle regnskaber der skulle gå op (så vidt jeg husker)

Som sagt var det ikke svære opgaver, men alligevel irrelevante i mine øjne. Jeg mener til hver en tid at det er vigtigere med en god biologisk forståelse, frem for et godt matematisk overskud.

Jeg er endnu ikke selv begyndt på medicinstudiet og ved selvfølgelig ikke ret meget om indholdet af matematik i forløbet. Årsagen til at den optagelsesprøve på SDU der var præget af matematik kan det ikke skyldes at matematik er et godt fag hvori man kan undersøge om folk er dygtige til at tænke rationelt? Altså biologi kan man jo i høj grad læse sig til, og derfor ville vel prøven snarere være et udtryk for hvor dygtig en person er til at erhverve sig generel viden.